Ментор без заплата - кауза в помощ на учениците
Ментор без заплата - кауза в помощ на учениците / снимка: sxc.hu

Някои смятат, че най-добрата помощ, която можем да окажем на младите, е да ги подготвим за утрешния ден.

Постоянно се говори за това как образователната система у нас не е достатъчно ефективна и не успява да подготви младежите за ситуациите, в които ще попаднат след приключване на ученето.

Малцина обаче се заемат с нещо на практика, за да променят ситуацията. За щастие, се появяват платформи за обучение, които се стремят да запълнят именно тези пропуски в образованието.

Поредната инициатива на млади хора, които искат да променят образователната система отвътре, е платформа за менторство, насочена към учениците.

Идеята е хора, които са експерти в дадена област - без значение дали е програмиране, инженерство, предприемачество или др., да споделят практическия си опит с младежите.
Програмата обхваща ученици в 10-ти и 11-ти клас, които имат нужда от практическа подготовка за това, което ще им предстои след училище.

„И двамата сме преподавали и сме видели проблем с това, че учениците в 10-ти и 11-ти клас са неориентирани, не знаят с какво искат да се занимават, къде да намерят информацията, която им трябва", разказва Илияна Лазарова. Тя е част от екипа, който стои зад платформата.

Проектът стартира преди година, а от два месеца вече тече първият сезон на програмата. В него са били създадени 43 екипа, като всеки от тях се състои от един ментор и един ученик.

Програмата за индивидуално менторство е в рамките на четири месеца, като през това време кандидатствалите ученици се свързват с ментор и трябва да работят заедно с него по проект в посока личностно развитие, бизнес идея или предприемачество.
Всички тези млади хора, които са ментори, се занимават с учениците на доброволчески принцип. Повечето имат собствени бизнеси, но отделят от времето си, за да помогнат безвъзмездно на учениците.

„Смятаме, че индивидуалното менторство е най-добрият вариант да се изгради връзка между ученик и ментор, защото тогава двамата са поставени в ситуация, в която заедно решават проблеми. Екипната работа изгражда тази връзка на доверие", разказва Илияна.
Според Асен Георгиев, друг младеж, ангажиран с проекта, подборът и на учениците, и на менторите е много важен.

„Избираме мотивирани ученици. За да се включат в програмата, те трябва да кандидатстват, като напишат есе и дадат информация за себе си, за своите интереси и сферите, в които са силни. По същия начин менторите се регистрират и попълват информация за себе си - академичен и кариерен опит, пращат CV. След това се подбира ментор спрямо желанията на учениците, за да може да им бъде максимално полезен", обяснява Асен.

Целият екип на проекта се състои от 9 души, които трябва да отделят определен брой часове месечно, за да се занимават с учениците.

Идеята на младежите се приема добре от учителите и директорите, които имат нужда именно от създаването на приемственост между поколенията и ученето през личния пример и опита. Освен това всички ученици участват с позволението на родителите си.

„Ние не насочваме децата какво да правят, а им помагаме сами да могат да вземат по-добри решения. Кариерното и академичното развитие са само една малка част от целите, които сме си поставили. Основните ни цели са да подготвим младите хора, които скоро ще излязат от гимназиалното си образование, да се справят по-добре със средата извън училище", допълва Асен.

Той е убеден, че образователната ни система работи от много години по такъв начин, че не подготвя младите за това, което ще им се случи след това:

„Т.е. те имат дефицит на практически опит, на това да се справят с на пръв поглед елементарни за нас ситуации - да си потърсят работа, стаж, да пуснат CV, дори една елементарна комуникация чрез мейли".

„Друг проблем при децата е липсата на увереност - най-ценното е, че с всички ментори те минават през този процес, сблъскват се с тези проблеми и всъщност осъзнават, че всичко това се учи и ако има някой, който да ти покаже малко по-рано, че нещата са съвсем постижими, е много по-лесно", казва Илияна.

„Призоваваме всички хора, които по някакъв начин усещат, че образованието не е това, което трябва да бъде, да помислят по какъв начин биха могли да направят нещо. Безотговорно е просто да отчитаме проблем и никой нищо да не прави по въпроса. Реформата в образованието отнема страшно много време, а това е време, което не може да бъде загубено", допълва Асен.

Идеята на такива платформи е всеки да допринесе за образованието, да вдъхне увереност на един ученик, да му покаже какво е необходимо, да му покаже кои са важните неща, защото много често учениците ходят на училище, просто защото така трябва.

„Това е както чирака и майстора преди време. Всеки човек трябва да има ментор в живота си", убедена е Илияна.