/ БТА

„Възраждане“ ще подготви конституционна жалба срещу текстове от Закона за движение по пътищата, обяви в кулоарите на парламента лидерът на партията и председател на парламентарната група Костадин Костадинов. Вчера депутатите започнаха да гласуват на второ четене промени в закона, но не успяха да приемат всички предложения поради липса на кворум и прекратяване на заседанието. 

"Ще подготвим нашата конституционна жалба, но преди това ще се обърнем с официално писмо към президента, след като промените влязат в сила, защото е по-лесно той да сезира Конституционния съд (КС)", обясни Костадинов, като добави, че те могат да предоставят на държавния глава мотивите си. По думите му „Възраждане“ предпочитали варианта чрез президента да се обърнат към КС, защото не разчитат на достатъчно подкрепа от парламентарните политически сили. Вчера повечето от тях, включително и тези, които са ни подкрепяли за вотове на недоверие, подкрепиха текстовете за средната скорост, коментира лидерът на партията. 

НС реши: Максималната скорост за автомобили по магистралите остава непроменена

С гласуваните вчера изменения „се нанася един смъртен удар върху движението по пътищата“, смята Костадинов. 

От „Възраждане“ не приемат да има измерване на средната скорост, защото според изчисленията на партията, ако се спазват всички ограничения по пътищата, в градовете скоростта би била 35 км/ч, а извън – 51 км/ч. 

"Българските шофьори имат точно три възможности, ако текстовете влязат в сила. Единият вариант е да спазват всички ограничения, защото нямат да имат възможност да нарушават правилата. Да карат с максимум 35 км/ч в градовете при заложено средно 40-50 км. Забравяме за 50 км/ч. По магистралите, например магистрала "Тракия" - там е много трудно да се кара с над 95-100 км/ч . Тя е задръстена и не отговаря на условията за магистрали. Така че това е единият вариант - караме бавно, с 35 км/ч в градовете и 50 км/ч извън градовете. Вторият вариант е - продаваме си колите и започваме да ползваме влакове и автобуси. Във вторник си направих експеримент Варна-София е 8 часа и 12 минути, а с влак е 7 часа. Пътят Варна-Бургас - 3 часа и половина. Третият избор е - купувате си кон, правите си каруца и се връщате в 18 век. Няма да има загинали по пътищата, защото повечето шофьори ще ги сполети проклятието на Цвета Караянчева: "Оди пеш, бе", посочи Костадинов. 

Той обясни, че вчера не са гласувани, но са предвидени 15 параграфа глоби. 

"Минималното увеличение е двойно. Има глоби, които се увеличават тройно и четворно. Какво се случва, ако не карате с 50, а с шеметната скорост от 60 км/ч?! Първата глоба започва от 500 лева. Ако в рамките на година, направите повторно нарушение, втората глоба вече е 1000. Правите трето нарушение, карайки с безумната скорост от 58 км/ч, взимат ви книжката", допълни депутатът. 

По думите му целта на този законопроект е да ограничи изцяло движението по пътищата, но и "пълни държавния бюджет, защото държавата е фалирала". 

"Един от аргументите, който чухме от страна на управляващите, е, че има много електронни фишове. Как няма да има?! На всеки 10 км има триноги, полицаи, дебнат в храстите, имат си камуфлажи. Аз съм виждал полицейски коли отпред с храстчета накъсани. Хората се чувстват като Рамбо в джунглата", каза саркастично Костадинов. 

От политическата сила не приемат и изискването за минимум три метра дистанция между автомобилите, тъй като в градовете на практика е невъзможно и ще доведе до огромни задръствания. Ще има масови глоби, масово отнемане на книжки, коментира Костадинов. Той критикува и това, че остават хартиените стикери по колите за „Гражданска отговорност“