Бойкот на търговските вериги у нас заради високите цени на храните. Зад призива да не пазаруваме застават четири организации. Като целта е по този начин да се изрази недоволството срещу цените. Представителите на търговските вериги също реагираха. И изразиха възмущение срещу „опитите да се манипулира общественото мнение с неверни твърдения”. 

Въпреки заявките за бойкот и несъгласието с високите цени във веригите и магазините - пазаруващи не липсваха, посочва NOVA. Част от тях дори обвиниха веригите в контрабойкот, заради пуснати промоции и намаления. Оказа се, че в конкретен магазин в София маслото, пуснато на промоция днес е свършило по рафтовете. Търговците обаче твърдят, че специални промоции за днес не е имало и намекнаха за политически оттенък зад бойкота.

В София магазините отвориха с нормално работно време в деня на бойкота. В часовете преди обед паркингът на една от големите търговски вериги изглежда пълен, но потокът от клиенти не е толкова голям. 

„Съобщиха по телевизията, че има бойкот на цените на големите магазини, но аз реших все пак да отида. Има неща на промоция. Нямаше много хора”, сподели Цветанка.

За да си докара допълнителни доходи 69-годишната Димитрина Станева се грижи за болни хора. Скъпо ѝ е, но се налага да пазарува и днес. „Имаше намаление на моркови, лук. Бабите гледаме промоциите”, твърди жената.

Други използваха деня не за бойкот, а за промоции. Зрители на NOVA изпратиха кадри, на които се вижда, че етикети с различни цветове показват намаления от 10 до 50% на стоки като хляб, сирене и мляко, а на някои рафтове маслото на промоция беше свършило. Въпреки това някои останаха категорични, че няма да пазаруват. 

Георги Томов обаче няма да влезе в магазина, защото не съгласен с високите цени. „Би трябвало да се регулират, както в другите държави. Печалбата на веригите е много голяма”, смята той.

Промоциите се планират седмица или месец напред, казват търговците и отичат да има намаление на конкретни стоки в деня на бойкота. „Всеки търговец сам преценява каква е неговата търговска и ценова политика”, обясни Доника Ризова, директор „Комуникации” на Сдружение „Модерна търговия”.

Организаторите напомниха целта на бойкота, но и последствията от него. „Таван до 10% на надценките, а не таван на цените”, заяви Димитрина Русева от„Системата ни убива”.

„Таван на надценките или таван на цените са две различни понятия, но и в двата случая изкривяват пазара. Може би се цели друго с тези действия. По-скоро прозира политически контекст. Искам да отправя апел към държавниците да не въвлича светлия бизнес в политически интриги”, заяви Ризова.

„Няма никакъв политически оттенък. Ние сме граждански организации. Имаме идеи за всеобщ Балкански ден - всички балкански държави да се обединим”, посочи Русева.

Малко след обяд ситуацията из страната изглежда така - коли пред големите търговски обекти не липсват. Кадри отвътре потвърждават наличието на пазаруващи.  В малък квартален магазин като този в Монтана пазаруващи има от сутринта. А собственикът му определя бойкота като „много шум за нищо”. „Буря в чаша вода и всяко чудо за три дни. Тази акция би направила впечатление на хора, които са прочели по-малко книги, отколкото брошури на големите вериги”, подчерта собственикът на хранителен магазин Камен Аврамов.

Людмил Младенов пък си напазарувал всичко на промоция в голям хипермаркет в днешния ден. „Това, което не изхарчат днес, ще го изхарчат утре”, сподели той.

В друг малък магазин - като този в Бургас, очакваха бойкотът към големите обекти да насочи клиентелата към тях.  „Няма хора. Може би и защото е студено”, коментира продавач.

Сходна е ситуацията и в Русе. Въпреки призивите за бойкот, някои клиенти дори не са разбрали за него. Въпреки обещанията за промоции на много продукти - хората отчитат друго. Според други клиенти не бойкотът е решението за високите цени в големите вериги.

„Трябва да им бъде наложен корпоративен местен данък. Иска да продава в България - плаща предварително 15% данък върху оборота си. След това започваме да им го приспадаме от печалбата, така че те ще са длъжни да си покажат печалбата”, каза Георги. 

А каква ще бъде равносметката от деня на бойкота, ще стане ясно след като търговските обекти отчетат оборотите си.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня