Варна - МОЛската столица
61331

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Варна - МОЛската столица
  • Варна - МОЛската столица

В последните няколко години културата на пазаруване на българина вече не е същата, след като във всеки град с претенции се пръкна поне по един мол, в който между шопинг туровете можете да похапнете, да пиете кафе, да отидете на кино, a междувременно i да си платите и сметката за телефона.

Кога един търговски център може да се нарече мол?

Според Международната асоциация на търговските центрове, мол (на английски мall) е група от търговски помещения в една или повече сгради, които са планирани, развити и управлявани като един имот, имат минимум 5 000 м2 брутна отдаваема площ и собствен паркинг. В Щатите пък, една от родината на моловете, с това определение се свързват търговски центрове с минимум 10 000 м2 брутна отдаваема площ.

Замислени като фабрика за печелене на пари, моловете бързо намериха своето място в ненаситната на маркови стоки България. Първа с мол през 2006 г. се сдоби София, но не след дълго (през 2007 г.) и Варна се похвали с голям шопинг център от съвременен тип. И така МОЛската история на Варна се пише вече шеста години. За това време в най-големия български град по Черноморието се появиха 7 мола, един от които затвори безславно, други два са на „командно дишане", а четвърти все още чака своето откриване. Проект за седми пък въобще не бе започнат и си остана само на хартия.

Да си първи не винаги означава сигурен успех

Central plaza - търговският център с претенции за първи варненски мол, е и първият затворен. Надписи на входа информират, че търговските площи вътре се отдават под наем.



Да си сред първите не винаги означава сигурен успех, а другото доказателството за това е и Pfohe mall. Търговският център днес е полупразен. Едното от двете му крила е запечатано, а в другото рядко влизат клиенти. Неотдавна молът смени собственика си и бе прекръстен на Shopping outlet center. Търговският център бе напуснат и от наемателя на най-големия си магазин - този на голяма верига супермаркети. Единственото ново нещо е бинго, открито в началото на тази година. Имаше проект молът да приюти администрацията на кметство "Младост". Това обаче не се случи. Което явно не пречи входът на затвореното крило да бъде облепено с избирателни списъци.

Varna towers, или Двете кули, както е наричан от варненци, е сред последните, появили се в града. 70-метровите Кули обаче също го закъсаха. Ако днес влезете в сайта на Varna towers, ще останете с погрешното впечатление, че в мола всички магазини си работят. Реално обаче не е така. Огромни лъскави пространства стоят празни. Затворени са повечето магазини, част от заведенията и автомивката в подземния паркинг.

Защо кръглите или разделени на две молове не се радват на успех?

Един търговски център трябва да бъде проектиран така, че архитектурата и интериорът му да отговарят на изискванията на наемателите, а не на инвеститорите, смята Добромир Ганев, експерт по недвижими имоти и управител на българския клон на консултантската компания GVA Sollers Solutions. Като пример той посочи бившия Pfohe mall и Varna towers. Подобни специфични форми, като разделен на две мол, или комплекс с кръгла форма, не дават добро възприятие на клиента. Това са тенденции, които са изследвани през годините, посочва Добромир Ганев.

Какво се случва с един фалирал мол?

Най-доброто приложение е превръщането му в офиси. Човешката фантазия може да роди какви ли не неща, но има значение как са проектирани помещенията, вентилацията и другите системи вътре, обяснява експертът.

Варна все още е №1 по молове на глава от населението

Отдавна експерти по търговски площи предупреждаваха, че във Варна няма място за много молове. Въпреки това морската столица дръпна напред и вече няколко години оглавява класацията за най-много търговски площи в молове на 1 000 души население. Да , има и такава класация. По този показател Варна е първенец и през 2012 г. с 359 м2 на 1 000 души, следвана от Русе с 356 м2. В класацията следват Бургас (334), Стара Загора (329), Пловдив (215) и Плевен (177). Най-малко търговска площ на 1000 души, както беше и през 2011 г., се пада на София със 165 м2. Наемните стойности в шопинг центровете през миналата година се понижават, като за София са между 18 и 35 евро на м2, а във Варна и Бургас - между 15 и 30 евро на м2, става ясно от доклада на GVA Sollers Solutions за пазара на търговски площи у нас през изминалата година.

Тази година в страната врати предстои да отворят нови четири мола - три в София и един в Бургас. За други три големи шопинг центъра все още няма насрочена дата за откриване. Сред тях е и Mall Galeria във Варна. Той обаче едва ли ще бъде отворен тази година, прогнозира Добромир Ганев.

Варна обаче може да се похвали с първия развлекателно-търговски център за майки с деца в България - Mam's & Me. Той бе открит на 1 юни миналата година, за радост на най-малките, които вече научават какво е мол дори преди да тръгнат на училище.