С орфически ритуал "Царят-жрец, Дионис и виното", пресъздаващ Дионисиеви празненства, свързани с въздигането на царя до Боговете, започна програмата на Музикално-сценичния спектакъл „Вино и култура" - кулминацията на поредното издание на Европейската нощ в музея, в която Плевен се включва за осми път.

В тези орфически ритуали, освен пиенето на вино са включени и големите природни стихии.
Същността на ритуала е, че царят дава на приближените си пир, при който той има правото пръв да отпие от ритуалната чаша от виното, поднесено от млади вакханки.

Тогава се смята, че виното е поднесено от богинята-майка и той става равен с тракийската богиня-майка и получава правата на бог и като цар, той става и жрец и равен на Бога.



 

При ритуалното пиене на вино в онези времена често е  използвана златна фиала, на която фигурите са на обратната страна на дъното и така, когато царят-жрец я изпие до дъно, тя закрива лицето му и изгрява като златно слънце.

„Пиенето на вино е било ритуал и всъщност ако царят-жрец, който ръководи пира не е можел да си изпие ритона с вино, той го е изливал на главата си“.

Археологът Петър Бънов, който е главен уредник в Регионалния исторически музей в Плевен, обясни, че в онези времена понякога, след подобни събития е имало случаи, съкровища да бъдат заравяни в земята ритуално, за да се очертаят владенията на царя - жрец на племето. Той обясни, че по тази причина, много съкровища са откривани на две места - на едното съдовете, а на друго капаците им.

Бънов обобщи, че в тези случаи става дума за ритуално заравяне, а не укриване при кражба или бягство, т.е. този сервиз след като е употребен при възцаряването на жреца, вече е предаден на боговете.

Ритуалът беше изпълнен от гостуващата театрална трупа "Темп" от Враца.