Новите санкции спрямо шофьорите ще увеличат корупцията, твърдят от Обществения съвет за пътна безопасност
92010

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Новите санкции спрямо шофьорите ще увеличат корупцията, твърдят от Обществения съвет за пътна безопасност
  • Новите санкции спрямо шофьорите ще увеличат корупцията, твърдят от Обществения съвет за пътна безопасност

Новите санкции спрямо шофьорите, които влизат в сила от 21-ви януари, ще увеличат корупционните практики по пътищата и няма да намалят броя на жертвите от катастрофи. Затова алармираха от Обществения съвет за пътна безопасност. Последните промени в Закона за движение по пътищата са некомпетентно написани, заяви Димитър Ганев, председател на организацията. От Съвета настояват парите от събраните глоби да отиват в специално звено и да се инвестират в техника, чрез която да се направи по-ефективно събирането на глобите. Другото искане на организацията е възможно най-скоро да се направи широко обществено обсъждане на ситуацията по пътищата у нас.

Депутатите гласуваха сурови глоби за шофьорите нарушители

От Обществения съвет по пътна безопасност разкритикуваха новите санкции за различни нарушения в Закона за движение по пътищата - една от тях е свалянето на регистрационните номера, което съществува само в Гърция и не е довело до намаляване на жертвите по пътищата. Димитър Ганев даде пример със санкция за неплатена глоба.

"Като ви спрат на пътя с неплатената глоба, първо ще ви вземат шофьорската книжка, след което ще спрат автомобила от движение и ще ви пратят да плащате глобата. След това, понеже автомобилът ви е спрян от движение, ще го натоварят и ще го закарат на място за отговорно пазене. И чак като си платите глобата ще отидете да си вземете автомобила като ще заплатите таксата за преместването на автомобила и ще заплатите такста за това, че той е охраняван там".

Според Ганев тази мярка няма да се отрази на системните нарушители на закона. Друг пример посочи председателят на МЕНСА Христо Радков - за налагане на санкция на база съмнение.



"При проверка с дрегер ако се окаже, че имате алкохол в издишания въздух 0,5 промила или нагоре следва същото - свалят ви се номерата на място, взима ви се книжката, прекратява се регистрацията и вие даже няма как да стигнете до болницата, в която да дадете кръв и евентуално да опровергаете това нещо".

Като други абсурди от организацията посочиха забраната да се затъмнява задното стъкло на автомобила и текстът за санкциониране на автомобили, участвали в гонки, който може да се тълкува, че гонка се доказва, само ако участниците в нея декларират, че е имало такава. Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка акцентира върху това, че освен от шофьорите, отговорност за случващото се на пътя трябва да се търси и от държавата.

"Че тя не е изчистила платното за движение, че тя не е направила маркировка по платното за движение. Вас ако ви спрат на пътя ви искат не по-малко от десет документа, а държавния служител, който трябва да обезпечи един знак, който е сложен преди пет години и зад този знак стои полицая без да има смисъл от този знак - санкцията към него каква ще бъде? Ще има ли отговорност на държавата на неизпълнение на нейни ангажименти?"

От Съвета настояват и за промяна в дефиницията за пешеходна пътека - не всяко продължение на банкета или тротоара да бъде пешеходна пътека, а само маркираните.