През месец ноември ще бъде осъществена следващата проверка от страна на Европейската Агенция за авиационна безопасност в България, съобщи в интервю за предаването „Портфейл” на „Дарик” говорителят на Агенцията – Даниел Хоутган. Той не коментира факта, че последната проверка на Агенцията е правена през месец май 2005 година.
Как точно осъществявате проверките за състоянието на въздушния транспорт в отделните държави?
Европейската агенция за авиационна безопасност прави проверки в 25-те страни членки на Европейския съюз, както и в България и Румъния, на които предстои присъединяване. Тези инспекции се правят веднъж или 2 пъти годишно от група от четирима представители на ЕС, оглавявана от експерт от нашата агенция. Нашите инспекции се правят на ниво национални авиационни власти. Това означава, че не проверяваме отделните авиопревозвачи, а съответните власти във всяка държава и им докладваме данните, които получим по време на инспекциите. В случаите със страните-кандидатки предоставяме докладите от нашите инспекции на Европейската комисия в Брюксел.
Колко проверки сте правили в България до момента?
Една през май 2005 г., докладът от която бе предоставен на българското правителство и на Еврокомисията. Следващата проверка ще направим в края на месец ноември тази година.
Ако последния ви доклад е от май 2005 г., смятате ли, че условията в българската авиация не са се променили за това време и че критиките на Европейската комисия в тази област са актуални?
Ние не огласяваме резултатите от проверките си, защото те постъпват единствено в ЕК и съответните власти в отделните държави. Затова не мога да правя публични изявления по въпроса. Истината е, че предоставихме доклада си на българските власти и ЕК, и ЕК очаква българското правителство да предприеме мерки за промяна.
Докладът ви обаче е правен преди повече от година – смятате ли, че ако ЕК има някакви забележки към българския въздушен транспорт сега, те са на основата на данни от преди години и половина? За това време биха могли да настъпят много промени?
Винаги съществува вероятността междувременно да са извършени подобрения, но трябва да разберете, че въпросните проверки са правени за ЕК чрез нашата агенция. Следователно Комисията е тази, която може да направи политически коментар. Сега съществува възможност тези въпроси да бъдат разрешени, със следващата проверка, която предвиждаме да направим в края на ноември. Смятам, че ЕК очаква българското правителство да действа според препоръките й. Така че, съществува шанс за подобряване във сферите, които Комисията е посочила като проблемни в миналото.
Смятате ли, че България ще успее да реализира необходимите промени в желания срок?
Силно се надяваме, че българското правителство и местни власти ще направят необходимото. Целта на инспекциите ни е наистина до помогнат на властите, които проверяваме, не само в България, но и във всички страни–членки. Тъй като правим проверки във Франция, Германия и Кипър, например, и тяхната цел е настина да помогнат на властите да приложат европейските стандарти.
Правите проверки на въздушния транспорт във всички страни–членки на ЕС. Смятате ли, че той навсякъде отговаря на европейските критерии?
Като цяло можем да кажем – да, отговарят на препоръките ни, но трябва да разберете, че както нашата агенция, така и инспекциите са сравнително нов процес, който се провежда от 2005 година, и все още не сме постигнали целта си, а именно общ, по- висок стандарт за всички страни–членки на Европейския съюз, което е наша цел, каквато бихме искали да постигнем с допълнителни проверки и мерки за стандартизация в следващите месеци и години. Като цяло страните–членки отговарят на изискванията, но все още не сме постигнали общо ниво на безопасност, каквато е крайната ни цел.
Какви са санкциите, които се налагат на тези, които не отговарят на общите критерии?
Агенцията сама по себе си, когато направи инспекция и открие някакъв проблем, който трябва да бъде разрешен, на първо място информира съответните национални власти. Имало е обмяна на данни и писма между нас и властите, и в случая с България тази обмяна е правена през ЕК, която участва в преговорите за присъединяване. Ако след няколко такива проверки, националните власти не реагират и не направят подобрения, финалните санкции ще бъдат т.нар. процедури за нарушения. И тъй като ние сме просто техническо тяло, те се осъществяват от ЕК, с помощта на правителството на съответната държава-членка. Това се прави, ако съответната държава-членка не отговаря на стандартите на европейската авиация. Това е финалната заплаха.
Какво точно представляват тези мерки срещу нарушения?
Европейската комисия кани представители на съответната държава в съда. Това може да приключи с финансови санкции, наказването на една държава е много груба дипломатическа мярка.
Как стоят нещата по отношение на възможността на български самолети да бъде забранен достъп над европейското въздушно пространство?
Всичко това в момента е на ниво хипотези и предположения. Не бих искал да стигам толкова далеч. Искрено вярвам, че преди да се вземат такива мерки, българското правителство и властите, биха могли да разрешат всякакви проблеми и искания, повдигнати от ЕК.
Българските самолети са много стари или не са добре поддържани?
Навлизаме в територия, в която не бих искал да правя коментари. Резултатите от нашите доклади се дават изключително на правителството и ЕК. Не е тайна обаче, че съществуват много самолети, които функционират и са регистрирани в България, и които са по–стар модел, например от бившия Съветски съюз, които трябва да бъдат прегледани и поддържани правилно, според европейските стандарти. Това е предизвикателство, пред което са изправени и България, и ЕС. Смятам, че повечето самолети по принцип могат да бъдат правилно поддържани, ако съществува работеща система от споразумения между властите, и ако тази система се прилага правилно, повечето самолети могат да са напълно безопасни. Всички самолети ще са безопасни, ако са правилно поддържани, но това трябва да стане според определени правила, а това е част от проверките и преговорите между нас и българските власти.
Т.е. българските самолети не са добре поддържани?
Не казвам това. Имам предвид, че ако самолетите не се поддържат правилно, това може да стане, ако съществува съответната система, и ако тя е договорена и работи.