Безцеремонно налагат на деца със специални потребности да минат към индивидуално обучение
Безцеремонно налагат на деца със специални потребности да минат към индивидуално обучение / Dariknews.bg, архив

Представител  на студентски съвет беше приет в  Областния обществен съвет, по време напоследното му  заседание. Поводът за отправената покана към студентите беше провокиран от дискусията за връзката между бизнеса и образованието и по какъв начин може да бъде задълбочена тя.

В дневния  ред на заседанието беше включено и представяне на предложения за промени в Закона за училищното и предучилищното образование. Темата за образованието провокира задълбочена дискусия сред участниците, които обърнаха внимание на система за оценяване работата на директорите, и тяхната мандатност на управление. По отношение на учебното съдържание в последните години се наблюдава тенденция на пренасяне на тежестта на учебния материал към малките класове. В хода на разговора беше направено предложение да се преработят учебните планове, като се обърне внимание на теми като „Моето семейство” с оглед на децата, които нямат родители или имат по един родител. Заместник-председателят на Обществения съвет Иван Ненов сподели, че в Белгия има добри практики в сферата на Образованието.

„За да се превърне Габрово в иновативен образователен център трябва нашите учители и директори да вземат пример от белгийският опит и дори ако е необходимо да посетят страната с цел обмяна на опит” – допълни той.

Бяха отправени предложенията за промени, отнасящи се до образованието на деца със специални образователни потребности.

От Сдружение „Равен старт – 2008” считат, че е нужно да се вземат мерки относно зачестилите оплаквания на майки на деца със специални образователни потребности, относно несправянето на масовите педагози с интегрираните деца. От сдружението алармират за класни ръководители, които безцеремонно налагат на родителите да прехвърлят децата си към индивидуална форма на обучение, което според тях е престъпно и противоречи на всички нормативни документи за приобщаващо образование. Друго тяхно предложение касае нуждата от  комбинирана форма на обучение, даваща възможност за голяма гъвкавост на подкрепата за детето, да се разшири значително специализираната подкрепа и да се предоставя във всяко обикновено и масово училище, а не дискриминационно, само в специалните училища, лишавайки детето и родителя му от правото на свободен избор. Индивидуалната оценка на потребностите на всяко дете или ученик да се случва в самото училище или градина, с равноправното участие на родителя и цялата общност на образователната институция, независимо дали става дума за дете с проблеми в поведението, дете в риск, дете от социално слабо семейство, изоставено, жертва на насилие, здравословен проблем или увреждания. От „Равен старт – 2008” предлагат и да се въведе изрична забрана за дискриминация по всякакъв признак, както и забрана за насилие, отнасящи се за всички участници в образователния процес, както и да се предвиди изрично, че приобщаващото образование е неизменна част от правото на образование.

Всички  направени предложения ще бъдат  подготвени от Ръководството на Обществения съвет и ще бъдат изпратени до МОН и до Комисията по образованието и науката към НС.