Епидемия от кражби е нещото, което всички търговци на дребно изживяваме последните години, а миналата година беше големият проблем с ръст на липсите – имаме колеги от асоциацията, които имат до 70 процента ръст на липси от кражби през 2023 г. спрямо 2022 г. Това каза заместник-председателят на Българската ритейл асоциация (БРА) Аксиния Баева по време на пресконференция на тема "Търговците отчитат рекорден брой кражби от търговските обекти. Взема ли държавата адекватни мерки за справяне с тази епидемия?", която се проведе днес в Националния пресклуб на БТА в София.

По думите на Баева конкретните суми от откраднати стоки на годишна база силно зависят от вида на бранша и размера на магазините.

Тя уточни, че най-много се краде в голям мол в София, като магазин от 300 кв. м за миналата година има 100 000 лева загуби от кражби.

Баева подчерта, че в момента са се събрали основно, за да дадат гласност на проблема. "Ако преди се крадеше на дребно, сега говорим за абсолютно организиран бизнес на гърба на търговеца и на клиента. Дрехи и обувки се крадат по поръчка, след това се пласират организирано във Фейсбук групи и по други канали", заяви заместник-председателят на БРА, допълвайки, че когато дойде нова стока, стават "тотални мишени".

Баева каза, че познават някои от лицата, благодарение на видеонаблюдението, но те сменят градове и магазини, за да не бъдат хванати.

/iStock

Тя посочи, че търговията на дребно има и много други загуби, които търпи. Например допълнителни инвестиции в охрана, като в момента един охранител получава 7-8 евро на час. Най-простата охранителна система, която един магазин трябва да си сложи – аларми на входа и в дрехите, струва 15 000 лева. Отделно фирмите са принудени да дават бонуси за служители, които успяват да хванат крадец, да увеличават персонала в опит да успеят да обхванат всичко и да се предпазят от набезите.

"Имаме стотици подадени жалби, които завършват по един и същи начин – случаите се обявяват за маловажни, крадецът бива пускан, понякога връща стоката, но понякога тя е съсипана, понякога не е цялата стока", обясни Баева, подчертавайки, че така не се чувстват защитени.

Председателят на БРА Венцислав Николов посочи, че не срещат никаква подкрепа от страна на институциите – в много случаи техни служители задържат евентуални крадци, но това не води до нищо. По думите на Николов в момента, в който отчетат липси при дадена стока, трябва да платят и ДДС върху тези липси.

"Искаме да призовем просто да се спазва и прилага законът, не апелираме за законови промени", подчерта председателят на БРА, който допълни, че проблемът е ежедневен, а профилите на крадците са различни.

Той припомни, че сектор "Търговия" е вторият най-голям работодател в България след преработвателната промишленост.

"Искаме полиция и прокуратура да си вършат работата, като ние сме готови на дискусии. Като бизнес искаме да знаем има ли нещо, което допълнително можем да направим, за да съдействаме на властите и да преборим проблема", коментира Баева.

/iStock

Тя посочи, че фирмата от БРА, която е докладвала най-голям ръст от кражби, има липси за миналата година в размер на 220 000 лева.

По думите на Валя Веселинова, член на БРА, има изключително много непълнолетни крадци, чиито кражби също остават без последствия. 

Тя допълни, че голяма част от търговците не желаят да подават жалби, защото смятат, че е загуба на време. Все пак Веселинова призова да не се отказват и да продължават да сигнализират, въпреки че за толкова години и подадени жалби, знаят само за един случай на осъден крадец.

БРА е организация с нестопанска цел, учредена в началото на 2009 г., според информация на сайта на асоциацията. Нейни членове са едни от най-големите чуждестранни и местни вериги с основен предмет на дейност търговия на дребно в различни сектори - облекла, обувки, спортни стоки, парфюмерия, мобилни оператори и др.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
Ивона Величкова/БТА