Бъдещето на медиите 1: Търсят Twitter-цар за всяко правителство
Бъдещето на медиите 1: Търсят Twitter-цар за всяко правителство / снимки: nabshow.com/2011/

Тазгодишната конференция NAB Show 2011 започва със супер сесия за бъдещето на медиите, която ще представи тенденциите в създаване и разпространение на медийно съдържание през следващите пет години. „Интеграция” е основната тема на конференцията. Фокусът на повечето сесии е свързан с възможностите за дистрибуция на медийно съдържание чрез разнообразни мобилни платформи, както и интеграцията на традиционни медии със социални мрежи.

Повече от 90 000 души от 151 страни са регистрирани за най-голямата среща на представители на електронни медии в света, провеждана ежегодно в Лас Вегас. Очаква са най-голям интерес на паралелно провежданото технологично изложение да бъдат мултиплатформените устройства, свързани с Интернет, които доставят съдържанието, от което потребителят има нужда - достъп до Интернет, радио, телевизия, 3D-забавление, игри. Друга основна тема е създаването на съдържание за мобилни устройства.

Една от новините във Вегас, която индустрията следи, е свързана със световна премиера от Apple. Насрочено за 12 април, това всъщност е представяне на нова версия на популярния професионален софтуер за редактиране и видеообработка Final Cut Pro. Говори се, че от Apple поискали пълна ексклузивност и отсъствие на други спонсори в този ден, за да покажат революционния си продукт точно по време на NAB Show.

Съгласието на организаторите за подобен жест към Apple е обяснимо, предвид хегемонията на продуктите с лого на отхапана ябълка. През първият ден на NAB Show всеки един от лекторите обясняваше, че ще се опита да говори за всички платформи, но в крайна сметка темата на презентацията се изместваше само към софтуер и услуги, създадени специално за iPhone и iPad.

Самата конференция е изцяло свързана с дигиталните устройства и единствено недокоснатите маси с печатно отпечатана програма подсказват, че само преди няколко години всичко в NAB Show се случваше на хартия - презентации, програма, брошури. Безплатна апликация (достъпна за всички мобилни платформи) позволява да свалите цялата програма, да водите бележки към всяка една от лекциите, както и да получавате актуална информация чрез безплатната безжична мрежа за номера на зали за провеждане на лекциите, добавени лектори и участници.

Бъдещето на медиите 1 Търсят Twitterцар за всяко правителство
netinfo

NAB Show 2011 е активна и в социалните мрежи - някои новини излизат първо в Twitter и Facebook. Делегати се шегуваха, че т.нар. Facebook/Twitter-царе ще бъдат най-високоплатените медийни експерти през следващите няколко години. Който може да разпространява ефективно информация чрез тези две социални мрежи, той ще владее пиар-а на бъдещето.  Влиянието на т.нар. Facebook/Twitter-царе е осезаемо от малки компании и големи корпорации, та чак до официални организации и правителства. Само преди няколко дни британското правителство обяви, че търси да назначи специалист по социални мрежи, наречен бързо от вестниците Twitter-цар, който ще получава заплата в размер на 142 000 лири годишно, една от най-високите държавни заплати на Острова. Официалната длъжност ще се нарича „Executive Director of Digital” - човек, който се занимава с представянето на политики, решения и дейности на правителството в популярните социални медии. Фактът, че заплатата на министър-председателя Дейвид Камерън е 142 500 лири годишно или само с 500 лири повече, допълнително обърква наблюдателите.

С две думи - новият говорител трябва да играе ролята на дигитален глашатай - да разгласява правителствена пропаганда по модерен начин. Така има вероятност правителствените политики да бъдат разбрани от възможно най-голям брой хора - повечето млади и активни, очевидно бъдещи гласоподаватели.

Допълнителната информация на сайта не дава яснота дали всички Twitter-съобщения, генерирани от членове на правителството ще минават за одобрение през новия Twitter-цар, но това е много вероятно решение.

Може би и правителствените Facebook-страници ще претърпят промяна - та една добре направена страница в социалната мрежа може да има по-голям ефект от стотици плакати и билборди по улиците.

На българска територия някои от интересните новини идват също чрез Twitter и Facebook, засега основно от министъра на външните работи Николай Младенов. Нищо чудно, предвид големия брой ползватели на социални мрежи в България, както и приближаващите избори, подобна длъжност да се окаже необходима и на родна територия. Правителственият Twitter/Facebook-говорител може да бъде атрактивна позиция, макар едно от задължителните изисквания да не се харесва на всички - денонощно работно време, без почивен ден.