Нови съмнения за злоупотреби в тол системата. Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов обяви, че се проверява как двете фирми, които събират такси за сметка на Агенция „Пътна инфраструктура”, са получили над 57 млн. лв. комисионни, посочва NOVA.

Взимали са 7% комисионна на всяко едно плащане към тол системата - било винетка, тол декларация или маршрутна карта. Тепърва предстои да проверим дали обосновано искат тези 7%, или са завишени цените”, каза Христов.

След проверка от МРРБ на ТОЛ системата: Милиони са загубени от безконтролни плащания

Двете споменати фирми са „Интелигентни трафик системи” АД и „Диджитол смарт инфраструктура” АД. От министерството направиха сравнение - преди 2019 г. с хартиените винетки, отделът по събирането им в АПИ, е бил от 12 души и е получавал комисионна от 1,5%. Днес има 911 души в тол управлението с 7% комисионна.

„Две години и половина тол управлението функционира без вътрешен правилник и без звено, което да следи за изпълнението на всички договори. До момента не е имало никакъв контрол”, заяви Христов.

Според бившия шеф на Агенция „Пътна инфраструктура” Георги Терзийски 7% комисионна са в следствие на експертни доклади и защото доставчиците извършват всички дейности от логистиката до събирането на парите при максимална отговорност.

„Агенцията към онзи момент, а и към настоящия, няма капацитет да изпълнява всички тези дейности, свързани с електронната система”, обясни Терзийски.

А в телефонен разговор бившият шеф на тол управлението проф. Олег Асенов, заяви, че хартиеният модел винетки няма как да бъде сравнен с електронния.

„Тези комисионни са били давани само и единствено за дистрибуцията на хартиени книжа. Тук вече имаме електронна система, което означава, че трябва да се поддържат платформи”, обясни Асенов.

Проверките на регионалното министерство продължават. От “Интелигентни трафик системи” АД и изпратиха писмен отговор, в който заявяват, че възнаграждението се определя от Агенция „Пътна инфраструктура”. От там казват още, че „при настоящите условия на функциониране на тол системата възнаграждението от 7 % се използва основно за инвестиции и поддръжка, а не генерира печалби.