Двойно намаляване на служебните абонаменти и въвеждане на червена зона в историческия център на София предложиха от политическата група на "Спаси София" в Столичния общински съвет на пресконференция в Столичната община.

Докладът, от над 100 страници, до Съвета ще бъде внесен до края на седмицата, обяви Борис Бонев, председател на групата.

От "Спаси София" предлагаме цялостна реформа в паркирането, тъй като в момента паркоместа, особено за живущите няма, посочи Бонев. Те са завзети от служебни абонаменти, чиито брой е над 2000, добави той и уточни, че 16% от паркоместата са заети от служебни абонаменти.

Идея: „Червена зона“ в София за освобождаване на места за паркиране

По думите на Бонев парламентът е завзел няколкостотин паркоместа, общинска територия. Министерството на транспорта ползва 20 паркоместа, за които плаща 2000 лв. по договор от 2006 г. Цените за паркиране не са променяни от 2012 г., като сега е три пъти по-евтино да се паркира в София в сравнение с 2012 г., посочи общинският съветник.

📍 Основни предложения:

🔴 Червена зона

Тази зона ще обхване части от идеалния център. 

Предложена цена: 5 лв./час

Максимален престой: 1 час

Целта е ограничаване на автомобилния трафик, освобождаване на улици и насърчаване на пешеходното и велосипедното движение.

🔵 Синя зона 

Настояща цена: 2 лв./час

Предложена нова цена: 3 лв./час

Винетният стикер за година остава 150 лв. 

Продължаващ контрол и въвеждане на автоматизирани системи за проверка чрез разпознаване на регистрационни номера. 

🟡 Уикенд жълта зона – нова мярка за натоварени райони в почивните дни

Предвижда се въвеждане на уикенд тарифи в зони, които традиционно се пълнят с автомобили през събота и неделя – паркове, търговски улици, туристически обекти.

Цена: 1 лв./час, активна от 10:00 до 18:00 ч.

Тя обхваща зоните за рекреация и туризъм около езерото в Панчарево, както и Банкя. 

enlightenedПредлага се 1300 лв. да струва служебният абонамент в червена зона в идеалния център на София, както и тези абонаменти да са до 10% от местата във всяка подзона и до три места за институции и две места за юридически лица. 

Относно червената зона от "Спаси София" предлагат тя да струва 5,00 лв. на час и да бъде с работно време от 9:00 до 21:00 часа всеки ден, включително събота и неделя. Абонаментът за зоната на година да струва 200 лв., каквато е цената на стикера в момента за синя зона. В зоната да може да се паркира до три часа в рамките на деня, като се въвежда опция за закупуване на дневна карта за престой, за да не се налага хората да мамят системата. Хартиените талони за паркиране изцяло отпадат с въвеждането на новите правила, посочиха от "Спаси София". Целта е да намалее автомобилният натиск към центъра и по-бързо и лесно да се намират паркоместа.

enlightenedОт "Спаси София" предлагат също разширение на зелената зона,

като се обхванат районите с най-големи транспортни проблеми - като "Триадица", "Красно село", "Изгрев", "Слатина" и "Студентски град". Предлага се цена за паркирането в зелената зона от 2,00 лв. на час, с работно време от 9:00 до 20:00 ч. в работни дни и от 10:00 до 18:00 ч. в събота, както и непроменена цена на винетния стикер за година - 100 лева.

enlightenedНови условия за електромобилите предвижда още реформата за паркиране, предлагана от "Спаси София". Те съобщиха, че само през последната година от 12 000 на 20 000 са се увеличили елекромобилите. Досега те паркираха безплатно в зоните за платено паркиране, като сега се предлага те вече да плащат с 50% отстъпка от тарифите във всички зона за платено паркиране. 

Друга новост са места за слизане и качване "kiss and ride", по примера на Варшава в Полша. Предлага се безплатен престой до три минути около училища и болници. Както и места за доставки на търговски обекти с безплатен престой до 15 минути за зареждане на магазини и доставки, като става въпрос за до 1% от всички места в съответната зона.

Столичният кмет предлага паркиране в „червена зона” срещу 5 лева на час

От "Спаси София" са предвидили реформата да доведе до прогнозни приходи от около 70 млн. лв. годишно. Целта е те да не остават в касата на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). С приемането на доклада се предвижда сключването на нов договор между Столичната община и ЦГМ, като всички допълнително постъпили средства отиват в сметките на общината за строителство на паркинги, закупуване на нави превозни средства и ремонт на улици.

Борис Бонев очаква подкрепа от останалите общински съветници в Столичния общински съвет и е предложил на кмета на София Васил Терзиев да стане съвносител на доклада.

София Господинова/БТА