От 01.11.2016 г. Национална агенция за приходите предоставя на клиентите си нови електронни услуги, достъпни с квалифициран електронен подпис (КЕП), позволяващи подаване по електронен път на искане за издаване на удостоверение съгласно чл. 87, ал. 10 от ДОПК от възложител по ЗОП и на искане за издаване на удостоверение съгласно чл. 87, ал. 11 от ДОПК от компетентен орган по Комплексно административно обслужване (КАО), както и заявяване на начините на получаване на издадените удостоверения.
Услугите са достъпни през Портала на НАП за електронни услуги. Лицата, притежаващи качество на възложители по ЗОП /компетентни органи по КАО и имащи към момента на стартиране на услугата пълен достъп до електронните услуги на НАП с КЕП на задължено лице, предоставен в резултат на еднозначното им определяне като собственици, представляващи и управляващи субекта, получават автоматично достъп и до новата група.
В случаите, в които лицето заявител няма достъп до новите електронни услуги, е необходимо да подаде Заявление за подаване на документи по електронен път и ползване на електронните услуги предоставяни от НАП с КЕП на задължено съответно упълномощено лице.
Новото в този процес е, че когато лицето - автор на сертификата не е законен представител на задълженото лице - титуляр на сертификата, задължително се изисква представяне в компетентния офис на НАП на нотариално заверено пълномощно, което дава права, както за представителство пред НАП, така и за пълен достъп до информацията, отнасяща се до задълженото лице.
На практика това се отнася за случаите, когато напр. счетоводители, юрисконсулти или други служители работят с електронен подпис от името на институция – кметство, детска градина, държавно учреждение и други структури с право да обявява обществени поръчки. Всички тези служители трябва да представят в НАП нотариално пълномощно от ръководителя на съответната организация, който е нейн законен представител.
Допълнителни разяснения по процеса могат да бъдат получени и от Информационния център на НАП на телефон 0700 18 700.