Мирослав Стоянов
 Мирослав Стоянов / Тина Соколова
Кой е по-виновен за катастрофите с пешеходци?
99405
Кой е по-виновен за катастрофите с пешеходци?
  • Кой е по-виновен за катастрофите с пешеходци?
Защо отново зачестиха тежките инциденти с пешеходци? Как при всички допълнителни мерки, предприети и от МВР, и от общините, и от нарочно създадените за целта областни комисии по безопасност на движението тези произшествия не само не намаляват, но и участници в тях се оказват професионални водачи, с правоспособност за товарни автомобили или дори за превоз на пътници? Кой е по-виновен за тези сблъсъци, нерядко завършващи с фатален край?

Еднозначни отговори на тези въпроси се затрудняват да дадат дори експерти, запознати в детайли с проблема. Защото всеки случай е различен. И невинаги правилото, че водачите са длъжни да пазят пешеходците, е приложимо.

По данни на сектор „Пътна полиция“ в Пазарджик тежките пътни произшествия за първата половина на тази година са 111, приблизително толкова, колкото са били и за същия период на 2017-та. Запазва се и броят на ранените – 139, 27 от които - пешеходци. Намаление има при загиналите – от 19 на четирима. В броя на тези за миналата година обаче влизат и десетте жертви от софийския микробус, превозващ нелегални мигранти и шофиран от 16-годишно дете. С най-голям травматизъм – логично – са катастрофите с пешеходци и велосипедисти.

Анализите на станалите в последните години такива инциденти извеждат някои основни грешки. Макар да сме склонни да обвиняваме водачите, се оказва, че те невинаги те могат да направят необходимото, за да спасят човека на пътното платно, казва говорителят на Областната дирекция на МВР Мирослав Стоянов.

Най-честите шофьорски нарушения, довели до блъскане на пешеходци, са несъобразена скорост, разсейване, движение на заден ход, паркирани на пешеходни пътеки коли, които пречат на видимостта, а нерядко и агресивно поведение на пътя, обобщава Стоянов.

Невинаги обаче пресичането на пешеходна пътека, дори тя да е „зебра“, е правилно, припомня Стоянов. Внезапното излизане на шосето, без да се огледаш, или преминаването на метри от мястото за пресичане с мисълта, че колите са длъжни да спрат, гледането на телефона или таблета създават критични ситуации.

Колкото до общините, от МВР отчитат, че има старание да осигурят безопасност. Почти всички пешеходни пътеки са с добра маркировка, осветление, достатъчно знаци, на места – и светлинна сигнализация.