Успешните кметове са тези, които работят добре с местния омбудсман. Това отчита като наблюдение Павлина Делчева, която е омбудсман на Стара Загора и председател на Сдружението на метните омбудсмани в България. Тя участва в Добрич във форум за пряка демокрация и гражданското участие в политиката. Според нея има редица примери като Шумен, Бургас, Каварна, столицата и др., където вече дълги години се е затвърдила функцията обществен посредник и това помага и на ръководството на общините. "Наблюденията ми сочат", споделя тя, "че успешните кметове работят с омбудсманите по места и това са кметове, които не се страхуват да им бъдат посочени слабостите, да им бъдат напомняни задълженията спрямо гражданите и държат връзка с хората".
За 6 години работа й е направило впечатление, че въпреки спецификата на различните общини, главното, което липсва на гражданите, е информацията. Тя смята, че предварителното обясняване, реалното обсъждане с хората и вземането на мнението им за политиките и решенията на властта, води до облекчаване на работата на администрациите и до предотвратяване на напрежение в обществото.
"Омбудсманът не е нито враг, нито контрольор на институциите - той е наблюдател", пояснява Делчева, "той приема предложения и сигнали, изготвя си представа за настроенията в общността и препоръки към администрациите как да подобрят своята дейност, така че гражданите да бъдат много по-удовлетворени". Тя категорично отхвърля тезата, че институцията е "скъпо удоволствие", както твърдят нейни противници. Самата тя работи в общинско помещение, като издръжката е само възнаграждението й плюс разходи за елементарни канцеларски материали.
Павлина Делчева е избрана за омбудсман на Стара Загора от 2009 г., сега тече нейният втори мандат. Тя казва, че още преди да се кандидатира за позицията, е била непримирим гражданин, борещ се за повече достъпност и прозрачност на институциите. Работи с различен успех с различните администрации, но според нея успешни са именно тези, които приемат препоръките и предложенията на омбудсмана, а в онези, които ги отхвърлят и неглижират, често се наблюдава и смяна на ръководството. Когато няма посредник, хората си намират други лостове за влияние - медиите, протестите и т.н., обяснява тя. В Стара Загора с омбудсмана работят Общината, Районният съд, ВиК и енергийното дружество EVN.
Помощник в работата на Павлина Делчева е действащата за града интернет платформа "Моята е-община", създадена и поддържана от доброволци. В нея се приемат сигнали, въпроси и предложения на граждани, като те са видими за всички. Омбудсманът отсява тези с обиди, квалификации и т.н. и препраща на правилните места сигналите. Всеки посетител може да проследи хода им, а питащият получава на имейла си информация за движението. Има опция за присъединяване на повече питащи към дадена тема, а ако отговорът не е задоволителен, може да се постави ново искане.