Откривате хлебарки в хотелската си стая? Виждате строеж вместо прекрасен плувен басейн? Вашият автобус или влак е закъснял и поради това сте пропуснали самолета? Вече ще можете да се възползвате от новата напълно хармонизирана европейска директива за пакетните туристически пътувания, която влиза в сила от днес, 1 юли 2018 г. Мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net) обяснява последните промени.
Какво се променя?
- Туроператорът може да увеличи цената до 20 дни преди старта на пакетната почивка, но само в случай, че това е изрично предвидено в договора. Увеличението на цената е възможно, когато промяна в цените на горивото, данъците или валутните курсове изисква това. От друга страна, ако посочените разходи се понижат, то туристите могат да поискат съответно намаляване на цената. Ако увеличението на цената е над 8% от общата за туристическия пакет, то Вие може да се откажете от услугата, без да дължите такса за прекратяване.
- Директивата за туристическите пакетни почивки не включва ползването на ваканционни жилища или апартаменти, които се резервират директно от туроператора, без да се включва друга услуга.
- Свързаните пътувания чрез споразумения също са обект на директивата. Например: Вие резервирате полет на един уебсайт за резервации и сте препратен на друг уебсайт. На втория сайт резервирате хотел или наемате автомобил в рамките на 24 часа. При това Вашите лични данни се прехвърлят също в рамките на 24 часа. След като сте сключили такъв договор, Вие сте защитен срещу неплатежоспособността на резервационния уебсайт, който става туроператор, както и срещу неплатежоспособността на авиокомпанията и на хотела.
И още
Отказвате се да пътувате, защото е изригнал вулкан или има атентат? Тогава не плащате такса!
Можете да се оттеглите без неустойка от договора, когато са налице извънредни обстоятелства в мястото на пристигане – например избухва епидемия, изригва вулкан или има заплаха от тероризъм. В този случай организаторът ще Ви върне парите в рамките на 14 дни.
Няма достатъчно участници? Има срокове, в които трябва да бъдете уведомени!
Туроператорът, както и досега, може да предвиди в договора, че пакетната почивка може и да не се състои, ако има твърде малко участници. В новата директива са определени срокове, в които организаторът трябва да уведоми клиентите си:
- 20 дни преди започване на изпълнението на туристическия пакет, ако пътуването продължава над 6 дни
- 7 дни преди началото на туристическия пакет, ако той продължава 2-6 дни
- 48 часа преди старта на пакетната почивка, когато тя трае по-малко от 2 дни.
Не сте останали доволни? Имате 2 години да се оплачете!
Възражения срещу качеството на услугите трябва да бъдат докладвани възможно най-скоро (за предпочитане още по време на пътуването), за да може туроператорът да реагира и да премахне проблема. Въпреки това вече ще можете да се оплачете в рамките на 2 години, ако не сте успели да се свържете с туроператора или пък проблемът не е бил отстранен.
Ако туроператорът е търговец, регистриран в друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия, може да се обърнете за съдействие и към Европейски потребителски център България на www.ecc.bg.