Интервю с Пабло Рама, Вицепрезидент, Systems and Technology Group, IBM Централна и Източна Европа
Какво точно представляват интелигентните компютърни системи и доколко са приложими в страни като България?
Отговор: Интелигентните компютърни системи представляват ИТ инфраструктура,която стои в основата на една по-интелигентна планета. В днешно време трябва да
държите ИТ разходите под контрол, но също така да отделяте необходимото внимание и ресурси за сигурност, надеждност и гъвкавост. Интегриране, автоматизиране и
подсигуряване на ИТ инфраструктура - с холистичен подход, базиран на интелигентните компютърни системи, може да доведе до сериозен напредък в икономиката, драстично намаляване на разходите за предоставяне на натоварвания, с които работи всеки бизнес.
Интелигентните компютърни системи могат да помогнат на правителствата да постигнат повече с по-малко. В основата си, целта на правителството е да служи на своите
граждани. Постоянно променящият се свят, в който живеем усложнява тази проста идея с нарастващата глобална свързаност, културни и социални промени и технологичния
напредък. За да изпълнят своята цел, правителствата трябва да променят начина, по който вършат своята работа, защото все пак трябва да отговарят на нуждите на тези, на които служат. Но без използването на динамични технологии при осъществяването на тяхната дейност, държавите няма да бъдат в състояние да се адаптират икономически.
Например, по-рано този месец, Министерство на вътрешните работи на САЩ обяви Стратегически план за ИТ трансформация, който очертава как правителството
възнамерява да инвестира и развие технологии с цел да спести до 500 милиона долара на данъкоплатците до 2020 г. Чрез ИТ трансформация, министерството планира да подобри услугите, които предоставя, намалявайки разходите и значително съкращавайки броя на центровете с бази данни и сървъри. Това може да бъде постигнато чрез преминаване към единна система за електронна поща и към електронни формуляри, регистри и управление на съдържанието, базирани на облачни системи.
Създаването на ИТ стратегията на министерството на вътрешните работи на САЩ е породено от факта, че изискванията за технологиите, които правителството използва, нарастват все повече и повече, но способността на държавния апарат да отговори на нарастващите нужди намалява. В този случай липсата на ресурси може да породи
предприемането на противодействащи ИТ решения, които да могат да поддържат сегашните системи, вместо да стимулира иновации за подобряване на услугите. Затова
именно сега, правителствата трябва да намерят начини да постигнат повече с по-малко. Те могат да просперират въпреки икономиите, ако се пренасочат към интелигентни
компютърни системи, които са проектирани и оптимизирани да се справят с постоянните технологични и социални промени.
Министерството на вътрешните работи на САЩ очерта пътя към използването на интелигентните компютърни системи, които могат да отговарят по-добре на нуждите и да стимулират иновации за мащабни промени при снишаване на разходите. Техният план, както и други успешни инициативи на правителството в цялата страна отразяват
три основни характеристики на интелигентните компютърни системи: Проектиран за големи бази данни (Designed for Big Data), Настроен за изпълнение на задачи (Tuned
to the Task), Поддържан в облака (Managed in the Cloud).
Какво означава "Проектиран за големи бази данни" (Designed for Big Data)?
Отговор: Дори и правителствените агенции да разпределят здравните помощи или набират военни служители, те не могат да правят бързи, интелигентни решения
без точна информация. Правителството трябва да събира, съхранява, управлява и защитава всички налични бази данни във всички форми, за да изгради холистична и
цялостна стратегия за различните институции и сектори. Чрез анализиране и използване на информация от всички сфери на обществения живот, правителството може по-
добре да координира вътрешните си процеси и да си сътрудничи с публични и частни партньори за подобряване на съществуващите услуги и инициира нови такива, които
подобряват начина, по който ние живеем.
Персоналът на Чешката болница Fakultní nemocnice Olomouc беше обучен да пренася диагностични изображения на своите пациенти (рентгенови записи) от физически
на цифрови носители. Болницата осъвремени своята ИТ система, за да обедини съществуващите системи и нови иновативни решения за архивиране и комуникация.
Изгубените преди време записи - около 3200 на година, сега са сигурно съхранявани. Управлението на архивите, както и взаимодействието между клиниката по радиология
и други отдели, е опростено, което позволява дновременен достъп до изображенията и необходима информация. По този начин се намаляват разходите и се повишава конфиденциалността за пациентите.
Какво ще ни кажете за характеристиката - Настроен за изпълнение на задачи (Tuned to the Task) - оптимизиране на системата с цел повишаване на изпълнението на задачите?
Не всички правителствени задачи са еднакви; ИТ технологиите, които ги подпомагат също не бива да са еднакви. Масово договорените процеси на транспортната система и системата за сигурност трябва да са подкрепени юридически, тъй като всяка поръчка има индивидуални характеристики. Правителствените ИТ технологии трябва да поддържат специфични работни функции, но също така трябва да бъдат достатъчно гъвкави, за да отговарят на променливите им характеристики, които варират от нормални до високо приоритетни. Това изисква всеки един компонент от компютърната система да се настрои, за да може да се използват неговите уникални характеристики.
Чешкият град Карвина, който е бивш център за добив на въглища и подобни индустрии, днес се е превърнал в комерсиален и туристически център. Тези промени създадоха
нуждата да се даде възможност на, ограниченият досега, ИТ персонал да управлява и разширява информационните технологии в града, и да се автоматизират много от
тромавите, ежедневни процеси, без да се нарушава сигурността на системите. Карвина въведе нова система, която автоматизира достъпа на работниците. По този начин
новоназначените служители имат достъп до системата само след няколко часа, вместо след няколко дни, както е било преди. Административните разходи и ефикасността
са се подобрили; един служител, работещ на пълен работен ден управлява всички потребителски акаунти, докато останалият персонал работи по оптимизирането на ИТ
технологиите. По този начин системата е по-защитена, защото лични акаунти могат бързо да бъдат изтривани и деактивирани само за часове.
Във връзка с последния елемент - интелигентните компютърни системи (cloud computing) - можете ли да споделите с нас успешен пример от историята на IBM и да ни илюстрирате неговата полезност?
Отговор: Правителствата трябва да дадат преимущество на Интернет за по-добър достъп и анализ на информацията. Това ще улесни вътрешните процеси и ще позволи
по-добро взаимодействие с други частни и публични организации. Тази нова ИТ услуга ще даде на правителствата избор да внедрят нови услуги независимо или чрез доставчици, което е по-ефективно.
Например, австриисйкото федерално министерство на вътрешните работи е отговорно за вътрешната администрация на Австрия, включително и за личната информация за хората, регистрирани в страната, както и тези в полицията или в организациите по сигурността. Министерството трябваше да осигури достъпа до регистъра в реално време, както се изисква от закона, и гражданите да добият представа за техните нужди от предлаганите им услуги. Но им липсваше начин за управление на тези ресурси, както и за разрешаване на достъпа до тази информация и споделянето й между 2300 на брой градове и села. Министерството въведе решение, което стандартизира и интегрира цялата база данни и осигури достъпа на оторизираните публични офиси. Решението комбинира данни от различните регистри, елиминирайки съкращенията и създава уникална идентичност за всеки един гражданин, до която имат достъп в реално време. Ползите от интегрирането на тази система включват: намаляване на разходите по превозни средства за гражданска отбрана с 40%, намаляване на половина на кражбите в източна Австрия, повече от 1,5 милиона долара, спестени в сферата на образованието и трудовия пазар за една година, както и по-добра сигурност на личните данни.
Има ли алтернатива за интелигентните компютърни системи?
Интелигентните компютърни системи са сърцето и фундамента, това е бъдещето - това не е пътят, който поемаш или проектът, който приключваш - това
всъщност е начинът, по който започваме да правим нещата.
Сега е времето, в което правителствата трябва да започнат да използват оптимално ИТ технологиите. За да успеят във времена на финансови ограничения, правителствата трябва да оптимизират системите, които могат ефективно да управляват големи бази данни, да ги настроят към изпълнение на специфични задачи и да осигурят бърз и лесен достъп. С тези характеристики, правителствата могат да работят в хармония едни с
други. По този начин разширяващият се с бързи темпове свят ще може да отговори на нарастващите нужди на тези на хората.
Какво представлява съвместният проект на IBM и Гаранционния фонд?
Компанията IBM бе избрана от Гаранционния фонд да помогне в изграждането на усъвършенствана информационна система, която осигурява възможност на застрахователните компании за онлайн проверка на цялата необходима информация, касаеща полиците по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите.
Новата система, базирана на софтуер, хардуер, услуги и технологии за бизнес анализ на IBM, дава възможност на българските и международните застрахователни компании
да подобрят ефективността на застрахователния процес. Автоматизираната системапозволява вземането на по-прецизни и бързи решения, намаляване на разходите,
подобрение на застрахователната услуга и редуциране на броя на неправомерно
подадените искове. Водачите без провинения ще бъдат възнаградени с по-ниски
застрахователни премии благодарение на интеграцията на различни източници на
информация, в това число и архивите на КАТ.
Гаранционният Фонд е юридическо лице, което е част от българската автомобилна
застрахователна индустрия като осигурява стабилност, ефикасност и прозрачност на
предлаганите услуги. Фондът има за цел и навременното и справедливо обезщетение на
пострадалите при пътни инциденти, съблюдавайки българските и европейски стандарти.