Правят обществени приемни за сигнали срещу мобилните оператори
Правят обществени приемни за сигнали срещу мобилните оператори / снимка: sxc.hu
Правят обществени приемни за сигнали срещу мобилните оператори
38611
Правят обществени приемни за сигнали срещу мобилните оператори
  • Правят обществени приемни за сигнали срещу мобилните оператори

За нова незаконосъобразна практика на мобилните оператори сигнализираха от Асоциацията на потребителите на телекомуникационни и интернет услуги. Проверка на асоциацията е установила, че единият от телекомите предлага анонимни предплатени карти, въпреки че според закона за електронните съобщения това е забранено. В конкретния случай телекомът предлага предплатена карта за пренос на данни и кратки текстови съобщения. Председателят на асоциацията Янаки Ганчев представи случая на заседание на парламентарната комисия по култура, гражданско общество и медии. Депутатите изслушаха председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков във връзка със зачестилите жалби срещу мобилните оператори.

От миналата година покупката на всички предплатени карти по закон се осъществява задължително чрез предоставяне на лична карта. Според Янаки Ганчев обаче телекомите все още продават анонимни карти, като по този начин заплашват националната сигурност. „Направената проверка от нашата асоциация показа, че има оператор, който предлага чета директно: създадена е за всеки, който реши да сърфира където и колкото реши без договори и месечни такси. Дотук добре, но нататък: с нея не е нужна регистрация на картата. Вземате я, активирате я и веднага можете да я използвате на мобилния интернет и, забележете, SMS. Ето това е влизане в темата за СРС-тата. Когато вашата карта бъде засечена, тя е анонимна за оператора. Няма значение какво пренася. Въпросът е, че с нея може да се пренася информация за криминални действия“, каза Ганчев.

Господин Йовчев, старши юрист-консулт в съответния мобилен оператор коментира, че телекомът стриктно спазва законовите разпоредби. „Законът изисква регистрация на карти за предплатени, гласови телефонни услуги. Преносът на данни не дава възможност за гласово повикване“, мотивира се той.

Според Янаки Ганчев това не е коректно тълкуване на закона. „Там се говори не за пренос на гласови данни, а се говори за набран номер, идентификация на номерата“, коментира той.

Председателят на КРС Веселин Божков коментира, че регулаторът ще направи проверка по случая. Той съобщи, че от средата на другия месец в столицата ще бъдат отворени обществени приемни, където потребителите да подават сигнали за проблемите си с мобилните оператори. Идеята е такива приемни да бъдат отворени и в повечето областни градове у нас. Подготвят се и законодателни промени за преодоляване на проблемите между клиентите и мобилните оператори. Едно от предложенията на регулатора е превишаването кредитния лимит да става само със съгласието на абоната, а при достигане на 90 процента от него потребителят да бъде уведомяван. Преди дни мобилните оператори се съгласиха клаузата за автоматично подновяване на договорите да отпадне, като по думите на Веселин Божков това трябва да се случи до края на месеца.