Разследването на авиокатастрофа на полет 447 е към края си
Разследването на авиокатастрофа на полет 447 е към края си / снимкa: БГНЕС

Разследването на причините, довели до катастрофата на самолета „Еърбъс" А330 на "Ер Франс", изпълнявал полет 447 от Рио де Жанейро до Париж и паднал в нощта на 31 май срещу 1 юни в Атлантическия океан, се доближава към края си. Това заяви Пол-Луи Арсланян, директорът на френското Бюро за разследвания и анализи /БРА/, което води разследването на трагедията от френска страна, съобщават световните агенции.

Арсланян съобщи, че досега са намерени над 400 парчета от самолета. Някои от отломките са толкова големи, че е било нужно да се викат кранове, за да бъдат извадени от водата.

Спасителни екипи и военни със специално оборудване от Бразилия, Франция и САЩ и други страни наблюдават зоната, в която изчезна самолетът в Атлантическия океан. Все още не са намерени двете черни кутии. Техните сигнали могат да бъдат доловени от разстояние 2 километра. Кутиите ще могат да подават сигналите само още две седмици. В тяхното търсене участват два подводни робота на американските военноморски сили. Те са привързани към кабел с дължина 6000 метра. Издирването на черните кутии става в радиус от 80 километра.

Директорът на БРА добави, че все още е прекалено рано да се каже какво точно се е случило в самолета. Засега не може да се потвърди хипотезите, че датчиците, отчитащи скоростта на полета -  така наречените сонди "Пито", са в основата на катастрофата.

Ако не бъдат намерени черните кутии, тази теория, която експертите развиват в последните дни, няма да може да се докаже. Засега специалистите анализират автоматичните съобщения, подадени от самолета до наземните диспечери в последните мигове преди изчезването му. Едно от тях навежда на мисълта, че външните скоростни сензори на самолета са се обледенили и така са дестабилизирали контрола върху системите на машината.

"Ер Франс" подмени сензорите на всичките  самолети „Еърбъс" А330 и А340 под натиска на пилоти, които се опасяваха, че действително има връзка между катастрофата и работата на тези устройства. Според Арсланян в края на разследването ще стане ясно дали тази мярка е била нужна или излишна.

Директорът на БРА допълни, че френски лекар от неговото бюро не е получил разрешение да участва в аутопсиите на някои от телата на жертвите. На френските следователи не са били предоставени и резултатите от аутопсиите. Арсланян каза, че това положение не го удовлетворява и че ще поиска от бразилските власти обяснение.  Досега са намерени общо 50 тела от катастрофиралата машина. С нея пътуваха общо 228 пътници и екипаж.