Индия лампа
Индия лампа / iStock/Getty Images
Около 330 милиона лампи, както и други продукти, направени от кравешки тор, са продадени преди индийския фестивал на светлината Дивали - един от най-големите годишни празници в Индия, предаде ДПА.

Кампанията за продукти от кравешки тор е част от националния бойкот на китайски стоки, породен от напрежението в отношенията между двете съседни страни.
Инициативата е ръководена от Националната комисия за кравите, създадена от правителството миналата година с цел защита на кравите, които са смятани за свещени в страната с хиндуисткото мнозинство.

Хората в Индия започнаха да се отказват от китайските стоки, включително и от лампите. Време е да изберем собствените си продукти, каза председателят на комисията Валабх Катириа. Купуването на лампи от кравешки тор, а не техните китайски версии, също така помага на животновъдите.

Малки лампи, наречени дия на хинди, заемат централно място в празника Дивали, чието име идва от думата на санскрит дипавали или "поредица запалени лампи". Дивали е петдневен празник, като главният ден тази година се пада днес. Хинуистите украсяват домовете си, като запалват дияс на прага на къщите си или на терасите, както и пред фигурки на богове. Лампите обикновено са направени от глина, в тях се поставя пречистено масло гии или растително масло и памучна връв за фитил. Екологичните лампи дия се правят от кравешки тор, макар че някои производители добавят и глина или пръст.

Освен лампи на пазара за Дивали се предлагат от тор и малки фигури на богове, цветни украси за стена. Почти всички индийски щати се включват в кампанията и стотици хиляди лампи от кравешки тор бяха запалени в свещените за хиндуистите градове Варанаси и Айодхя.

Индия и Китай си размениха обвинения след международен форум

Всяка лампа струва между 2 и 20 рупии (до 0,30 долара). Това означава, че килограм тор ще донесе повече пари на фермера, отколкото литър мляко.

Според древната индийска лечителска традиция Аюрведа продуктите от крава като тор, мляко и урина имат лечебни свойства.

През последните години по-евтините китайски електрически стоки, като ЛЕД осветление и малки фигури на божества наводниха индийския пазар. Китайските износители обаче може да претърпят загуба от около 400 милиарда рупии (5,4 милиарда долара) заради бойкота на индийските търговци и асоциации в периода на Дивали
БТА