Георги Иванов е един от съдружниците и управител на една от водещите агенции за недвижими имоти, работеща с чуждестранни клиенти - New Estate Bulgaria. С Георги Иванов разговаряме за новата платформа за наемане и отдаване на имоти под наем, разработвана от New Estate.
Разкажете ни малко повече за вашия нов проект и всъщност как се роди идеята за неговото създаване?

Arendoo.bg е проект, който спада към така наречените shared economy бизнес модели. За читателите, които не са запознати с терминологията в IT индустрията, това е бизнес модел от типа на нашумелите в последно време Uber и Airbnb. Най-общо, идеята на тези модели, в това число и на Аrendoo, е да се споделят ресурси с цел по-ефективното им използване. В нашия случай, ние се стремим да оптимизираме използването на ваканционните имоти. Например вие сте си купили апартамент в Кранево, с цел да го използвате за летен отдих. Това, което на практика се получава, благодарение на различни обстоятелства, е, че вие можете да използвате апартамента си максимално за 20 дни през годината, например през юли, а през останалото време апартаметът ви стои празен и ви носи само разходи. Тук се появяваме ние и ви предлагаме да използвате нашата платформа, за да отдадете вашия апартамент на други хора, които биха искали да отидат на почивка, например в Кранево през юли.
Много добра илюстрация на казанота по-горе и конкретен повод, който всъщност ни накара да започнем работа по този проект, е кризата в Русия и нейното влияние върху руските собственици на имоти в България. Оказа се, че много от тях, особено собствениците на имоти по Черноморието , най-вече поради финансови причини, тази година нямаха възможност да дойдат в България на почивка в собствените си апартаменти. Тази ситуация генерира огромен брой свободни вканционни апартаменти, които можеха да се предложат на пазара на наеми и да генерират проходи за собствениците си вместо да стоят празни. Само в New Estate получихме стотици запитвания от руснаци, за възможността да предлагаме имотите им за отдаване под наем за летния сезон. След като направихме доста сериозен анализ, се оказа, че в България практически липсва платформа, която ефективно да предложи тези имоти на пазара.
Да разбираме ли, че Аrendoo може да се разглежда като един вид туристическа агенция?
Всъщност Аrendoo няма нищо общо с туристическа агенция. По скоро бизнес моделът може да се опише като платформа или борса за наемане на ваканционни имоти. Собственикът на имота напълно контролира какво се случва с имота му. Той си създава обява, поставя си цени за определени периоди, посочва кога апартаметът му е свободен за отдаване, обявява начина на плащане и т.н. От другата страна наемателят си избира апартамент, като може да изпрати запитване за повече информация, да предложи цена, на която би наел имота, или да поиска директно да резервира апартамента. Собственикът съответно дава на наемателя повече информация за имота, приема или отхвърля предложението за резервация и т. н. След като двете страни се договорят, се заплаща депозит чрез разплащателната система на платформата директно от наемателя към наемодателя.
А къде всъщност е интересът на платформата?
За използването на платформата се заплаща такса от 10% от стойността на всяка резервация. Таксата е дължима само ако наемателят заплати и се настани. Оказва се, че 10% е по-скоро в долните граници на комисионите, с които работят повечето генератори на резервации, което ни прави доста конкурентоспособни.
Какви имоти могат да се отдават чрез Аrendoo.bg?
Няма абсолютно никакви ограничения за имотите, които мoгат да се предлагат на платформата. С удоволствие бихме работили както с тристаен апартамент с морска гледка в Несебър, така и със селска къща във Врачанския Балкан. Нашето желание е да имаме максимално широко предлагане, както на локации, така и на типове имоти. Ако разгледаме международните примери на подобни на Аrendoo сайтове, хората отдават какво ли не. Например в един от лидерите в тази категория наскоро се появи обява на остров под наем, а обявите за замъци вече не впечатляват никого. От гледна точка на собствеността, платформата може да се използва както от индивидуални собственици, така и от управляващи компании на апартаментни комплекси, а дори и от малки семейни хотели.

От гледна точка на потенциалните наематели, платформата само за българския пазар ли ще бъде достъпна или имате намерение да работите и на други пазари?
В момента платформата е достъпна на 3 езика - български, руски и английски, като основните усилия на този етап са насочени към разработване на пазарите в рускоговорящите страни- Русия, Украйна и Беларус. След зимния и за началото на следващия летен сезон се надяваме да започнем и работа в Румъния и Полша.
На какъв етап е проектът и можем ли вече да си резервираме имот на вашата платформа?
Сайтът е активен от около 6 месеца и имаме първите транзакции. Все пак работим по доусъвършенстването на някои от модулите. В момента сме пред пускане на нова система за разплащане. Тук е важно да се спомене още веднъж, че разплащането се осъществява директно от наемателя към наемодателя, като едновременно се приспада и таксата от 10%, дължима към платформата. Разплащателната система се оказва критичен момент за този бизнес модел и единствено благодарение на използването на някои от най-иновативните продукти в сферата на финансите успяваме да предложим този модул. Имаме и допълнителна работа по модула за директна комуникация между собственици и наематели. Като цяло обаче вече сме на пазара и за наша радост отчитаме сериозен интерес.