Митове и реалност за телемаркетинга
Предимствата за потребителите от телефонните продажби са повече, отколкото предполагаме
Надали има човек, който да не е оставал със смесени чувства, когато му се обадят по телефона с предложение за продукт или услуга, особено ако към дадения момент той никога не е бил клиент на компанията, от чието име се прави прозвъняването.
Но какво всъщност стои зад тази практика, по-известна в професионалните среди като „телемаркетинг"?
Жените обичат да бърборят и това не е тайна за никого. Един ден, през далечната 1950-та година, няколко домакини решават, че искат да продават домашно приготвени курабийки. Хрумва им брилянтната идея да съчетаят кулинарния си талант с навика да обсъждат надлъж и нашир всевъзможни теми. Те започват да се обаждат по телефона, предлагайки продукцията си на потенциални клиенти. Това поставя началото на телемаркетинга.
Или поне легендата твърди така.
В действителност началото на телемаркетинга поставят още първите „телефонисти" (сега телефонни оператори или кол центрове), предимно жени, чиято работа в късните години на 19-ти век е да натискат копчета и превключват прекъсвачи на огромни разпределителни табла. Нуждата от обучен персонал, който да оперира различните тромави механизми от онова време, води до разрастване на телефонната индустрия. С развитието на технологиите и рекламните практики в средата на миналия век, жените телефонни оператори намират ново приложение в ролята на рекламни агенти, извършващи директни продажби.
Самото понятие „телемаркетинг" се налага през 70-те години на миналия век в Америка от телефонния конгломерат Бел Систъмс - еквивалент на Българска телекомуникационна компания (БТК).
Следващите години бележат огромен ръст на телемаркетинговия пазар и обособяват практиката такава, каквато я познаваме днес, не само в България, но и в цял свят.
Дотук с историята.
Каква обаче е причината телемаркетингът да е толкова любима и работеща практика на бизнеса? Възможността да се извършват продажби от разстояние, да се продава на съществуващи клиенти и да се набират нови, измеримостта на резултатите и мигновената обратна връзка, са сред най-често споменаваните предимства на този вид маркетинг.
В същото време ползи има и за клиента. Основните плюсове за потребителите са персонализираният подход, възможността да чуят отговорите на въпросите, които имат, без да се налага да се ровят в интернет, та дори и опцията веднага да се откажат от продукта или услугата, които им се предлагат.
Потърсихме за коментар едни от най-активно ползващите телемаркетинга като инструмент компании у нас, сред които е и Аксес Файнанс ООД, предлагаща международната кредитна Бяла Карта. „До преди няколко години имаше известен негативизъм по отношение на телемаркетинга, но в световен мащаб той се завръща като начин за комуникация с клиентите", коментира Иван Арнаудов - директор „Продажби" във финансовата институция.
„Нека се запитаме откровено: какъв по-добър начин за комуникация от личния разговор?! На потребителите на кредитна Бяла Карта не се налага да се редят на опашки, да губят от времето, което могат да прекарат с приятели или със семейството. Всичко се случва в удобно за тях време, по телефона или онлайн, напълно дистанционно", допълва Арнаудов.
Несъмнено предимството, за което си даваме най-малка сметка, е прословутата фраза „ ... Разговорът се записва". На пръв поглед се чувстваме уязвими и така сякаш ни слуша „Биг Брадър", но всъщност записът е в наша полза. Той гарантира, че няма да бъдем подведени или излъгани, а ако решим, че към нас са се отнесли некоректно, можем да се позовем на записа, за да го докажем. А и бизнесът, който прилага подобни механизми за продажби от първи контакт или предизвикване на интерес към продукта или услугата, в днешния модерен свят не би си позволил компромис в комуникацията с потребителите.