Теорията, че животът не се е зародил самостоятелно на нашата планета, а е донесен от Космоса, не е от вчера. Тази теория се нарича панспермия и предполага, че семената на живота се пренасят от една планета на друга и при подходящи условия от тях се заражда живот.

Според някои това става случайно, посредством микроорганизми, пътуващи на метеорити, комети и космически прах. А според други става съвсем целенасочено, в специални капсули, направени и изпратени от извънземна цивилизация.

Папа Франциск: Теорията за Големия взрив не е в противоречие с ролята на Бог

Идеята произхожда от съчиненията на древногръцкия философ Анаксагор. Според него животът е възникнал от семе, което съществува винаги и навсякъде. В съвременна форма тази идея е развита от Херман фон Хелмхолц през 1879 година и популяризирано от шведския химик Сванте Арениус. Той разработва една от разновидностите на панспермията - радиационната панспермия, според която частици живо вещество, спори или бактерии, заседнали на микрочастици космически прах, посредством енергията на светлината, се пренасят от една планета на друга. И когато попаднат на планета с подходящи условия за живот, те дават началото на биологическа еволюция.

Космос
Thinkstock/Getty Images

Литопанспермията е друга разновидност на тази теория. Според нея биологически материал може да попадне на Земята от метеоритни частици. Това се потвърждава и от изследвания на отломки на метеорити, в които са открити следи от елементарен живот.

Космическо неутрино носи нови данни за Вселената

През 1973 година Франсис Крик , британски мулекулярен биолог и носител на Нобелова награда за физиология и медицина, издигнал теорията за насочена панспермия. В опростен вид тази теория се състои в това, че зародишите на живота се били насочили към земята от някаква сила. Крик, заедно с американския изследовател Лесли Орджел публикуват статия със заглавие „Управляемата панспермия“. Според тях примитивна форма на живот била съзнателно донесена на Земята от извънземна цивилизация. Криг е допринесъл за откриване на структурата на човешкото ДНК.

Последните научни открития потвърдиха, че първите живи организми на нашата планета са се появили преди три милиарда години. Но през 2015 година учени намериха следи от биотичен материал в скали, които са на възраст над 4 милиарда години.

Убиецът на старото мислене

Експериментите, които са проведени от екипажа на Международната космическа станция доказаха, че земните микроорганизми могат да оцелеят за продължителен период от време в открития Космос.