Започват Коледните пости – как да се храним (ВИДЕО)

На 15-ти ноември започват Коледните пости. Те продължават до 24 декември - Бъдни вечер. На Коледни заговезни – денят преди започване на постите, за последно се яде блажно. На този ден се коли кокошка, която се приготвя с кисело зеле. Правят се също тиквеник с орехи и пълнени чушки с боб. По време на постите не се разрешават мляко, млечни продукти, яйца и месо. Рибата е позволена на Никулден.

Каква храна е разрешено да се яде по време на постите?

Можем да ядем всичко, което е от растителен произход. Напълно се забранява консумацията на месо, яйца и млечни продукти. Ако по време на поста има по-голям християнски празник, се разрешава риба. През Коледните пости това са 21 ноември - Въведение Богородично и 6 декември - Никулден. Седмица преди причастие не се разрешава консумацията на олио и зехтин.

Храните, които могат да заместят месото са бобовите – фасул, грах, леща, нахут. Те са богати на фибри и протеини, а също и на редица витамини. Чудесен избор за трапезата са продукти като киноа и булгур. Соята и варивата са най-добрата алтернатива на месото. Включете зеленчукови супи в менюто си.

Варивата са най-полезните храни по време на постите (ВИДЕО)

Сиренето и кашкавалът присъстват на нашата трапеза почти ежедневно. Но те могат да бъдат заменени със сирене от растителен вид – например тофу (соево сирене) или сирене от кашу.

тофу
iStock/Getty Images

Кравето масло може да се замени със слънчогледово олио, зехтин или кокосово масло.

кокосово масло
iStock/Getty Images

Хапвайте много сезонни плодове и зеленчуци – моркови, ряпа, зеле, цвекло, спанак, патладжан, тиква, цитруси, банани, ябълки, сушени плодове.

зеленчуци
iStock/Getty Images

Постите не означават гладуване, а духовно и физическо пречистване

Постът не е цел, а средство за смирение на плътта и очистване от грехове. Без молитва и покаяние постът се превръща само в една диета.