Първите пчели са се появили на древен суперконтинент преди повече от 120 милиона години, като са се диверсифицирали по-бързо и са се разпространили повече, отколкото се предполагаше досега, показва ново проучване, цитирано от електронното издание "Юрикалърт".

Изследването, ръководеното от експерти от Вашингтонския щатски университет, дава оценка за произхода на първите пчели.

Проектът, публикуван в изданието "Кърънт байолъджи", реконструира еволюционната история на пчелите, изследва възрастта и определя вероятното им географско разпространение по света.

Проучване: Земните пчели загряват, когато носят прашец

Данните сочат, че са се появили в западната част на Гондвана - древен суперконтинент, който по онова време е включвал днешните Африка и Южна Америка.

пчели
iStock/Getty Images

"Отдавна съществува загадка относно пространствения произход на пчелите", казва доцент Сайлас Босерт от висшето училище в щата Вашингтон, който ръководи изследването заедно с колегата си Едуардо Алмейда от университета в Сао Пауло, Бразилия.

Работейки съвместно с екип от учени от цял свят, Босерт и Алмейда секвенират и сравняват гени от повече от 200 вида пчели. Те анализират и 185 различни вкаменелости на насекоми от този вид, както и с изчезнали екземпляри, разработвайки еволюционна история и генеалогични модели за историческото им разпространение.

В това може би най-широкообхватно геномно изследване на пчелите досега са анализирани стотици до хиляди гени едновременно, за да се уверят, че са правилни връзките, които са констатирали.

Предишни изследвания установиха, че първите пчели вероятно са еволюирали от оси, като се преминали от хищници в събирачи на нектар и прашец. Това проучване показва, че те са възникнали в сухите райони на Западна Гондвана през ранната креда.

"За първи път имаме статистически доказателства, че пчелите са се появили на суперконтинента Гондвана", казва Босерт. "Сега знаем, че първоначално идват от южното полукълбо."

Американски еколог: Пчелите са разумни

Изследователите откриват доказателства
, че с формирането на новите континенти пчелите се придвижват на север, като се разпространяват в паралелно партньорство с цъфтящите растения. По-късно поемат към Индия и Австралия. Изглежда, че всички основни семейства пчели са се отделили преди началото на терциера, преди 65 милиона години - периодът, когато динозаврите са изчезнали.

пчели
iStock/Getty Images

Тропическите райони на западното полукълбо имат изключително богата флора и това може да се дължи на дългогодишната им връзка с пчелите, отбелязват авторите на изследването.

Една четвърт от всички цъфтящи растения принадлежат към голямото семейство на розите, които са значителна част от тропическите и умерените растения - гостоприемници на пчелите.

Екипът на Босерт планира да продължи работата си, като секвенира и изследва генетиката и историята на пчелите. Откритията са полезна първа стъпка в разкриването на това как тези насекоми и цъфтящите растения са еволюирали заедно. Разбирането на начина, по който пчелите са се разпространили и са запълнили съвременните си екологични ниши, може да помогне за поддържане на популациите им.

Теодора Славянова/БТА