/ Guliver/Getty Images
През последните 30 години астрономите използват космическия телескоп „Хъбъл“, за да изучават най-отдалечените части на нашата Вселена. Сега, след като анализирали данните от телескопа, учените стигнали до зашеметяващото заключение, че с нашата Вселена се случва "нещо странно", съобщава „Дейли Експрес“.

Изстреляният през 1990 г. телескоп помогна на астрономите да определят 40 "пътеки" в пространството и времето, за да измерят скоростта на разширяване на Вселената. Сега обаче учените от НАСА са открили несъответствие между сегашния темп на разширяване и този непосредствено след Големия взрив, който се е случил преди около 14 милиарда години.

В изявление агенцията съобщава следното: "Опитите да се оцени скоростта на разширяване на Вселената започват още през 20-те години на миналия век с измервания на астрономите Едуин Хъбъл и Жорж Леметр. През 1998 г. това доведе до откриването на тъмната енергия - мистериозната отблъскваща сила, която ускорява разширяването на Вселената."

През последните няколко години, благодарение на данните от „Хъбъл“ и други телескопи, астрономите откриха още един интересен момент, а именно несъответствието между скоростта на разширяване, наблюдавана в близката Вселена, и данните от независими наблюдения за периода непосредствено след Големия взрив, които предвиждат различна скорост на разширяване.

"Причината за това несъответствие остава загадка", се казва в изявлението. "Данните от „Хъбъл“, обхващащи голямо разнообразие от космически обекти, които служат като маркери за разстояние, подкрепят хипотезата, че се случва нещо странно."

Благодарение на по-точните данни от телескопа "Хъбъл" астрономите успели да установят, че Вселената се разширява много по-бързо, отколкото се смяташе първоначално.

Преди това учените от НАСА бяха прогнозирали, че Вселената би трябвало да се разширява със скорост около 67,5 километра в секунда на мегапарсек с минимална грешка от само 1,3%. Но новите наблюдения показват скорост на разширяване от 73 километра в секунда на мегапарсек. Въз основа на тези изчисления учените прогнозират, че размерът на Вселената ще се удвои през следващите 10 милиарда години.

Екипи от експерти продължават да разшифроват данните от телескопа „Хъбъл“, за да разкрият тайните на Вселената.
Адам Рийс от Научния институт за космически телескопи и университета "Джон Хопкинс" в Балтимор, Мериленд, каза следното: "Получаваме най-точните измервания на скоростта на разширяване на Вселената от златния стандарт на всички телескопи и благодарение на маркерите за космическо разстояние."

Сега учените трябва да разгадаят тази загадка, а космическият телескоп "Джеймс Уеб", който наскоро беше изстрелян в космоса и вече е готов да изпрати първите партиди данни от наблюденията обратно на Земята, ще им помогне да го направят. Този нов телескоп ще позволи на учените да открият нови маркери за разстояние, които са още по-далеч от Земята, и да ги видят с по-добра резолюция.