98 на сто е покритието на застраховката "Гражданска отговорност"у нас, лимитът на отговорност е изравнен с тези на европейските директиви.
България е въвела в своето законодателство всички европейски директиви в областта на застраховането, което е отлично постижение дори в сравнение с държавите членки на Европейския съюз /ЕС/. Това каза заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн.
По думите й всичко, което е било необходимо да се измени в българското законодателство, вече е направено и е в сила чрез приемането през миналата година на Кодекса на застраховането.
Променени са и подзаконовите нормативни актове, така че може да се каже, че цялата необходима хармонизация вече е налице, каза Агайн.
По застраховката "Гражданска отговорност", постигнатото покритие от 98 на сто се дължи на изключителното усилие от страна на държавата, включваща съдействие между различните институции и административни органи, посочи тя. Показателят от 98 на сто застраховани автомобили се изчислява като съпоставка между броя на застрахованите моторни превозни средства /МПС/ и броят на регистрираните МПС, за което допринесе проведената от КАТ пререгистрация на МПС, допълни Ралица Агайн. Според нея това е довело до увеличение на броя на застрахованите МПС с половин милион от средата на миналата година досега, а от друга страна пререгистрацията е извадила от регистрите голям брой несъществуващи или спрени от движение МПС, които преди това са били в базата данни на МВР.
Създаден е информационен център към Гаранционния фонд, към който застрахователите подават данни за всички сключени застраховки, като данните индивидуализират всяко моторно превозно средство, припомни Ралица Агайн. Тези данни се обменят от 2005 година с МВР, така че във всеки един момент полицията разполага с актуални данни за застрахованите и незастрахованите МПС.
Либерализацията на пазара на застраховките "Гражданска отговорност" в края на миналата година и отпадането на определяната по административен път от КФН минимална цена на застраховката е довела до конкурентни предложения от страна на застрахователите и по-добри възможности за потребителите.
Данните за първите шест месеца на тази година показват, че премийният приход по тази застраховка се е увеличил с около 3 на сто спрямо същия период за миналата година независимо от понижението на цените. Това се дължи основно на увеличения брой застраховани МПС. Същевременно квотата на щетимост по застраховката дори леко се понижава до 0.33 спрямо 0.34 за полугодието на миналата година.
Към края на първото полугодие средствата в Гаранционния фонд са близо 10 милиона лева. Предстои сключването на презастрахователен договор на фонда, който да осигури
нелимитирано покритие на отговорностите му. Според Агайн тази презастрахователна програма ще бъде напълно адекватна, за да бъдат избегнати каквито и да било финансови затруднения по разплащанията на фонда. Годишно Гаранционният фонд изплаща малко над един милион лева обезщетения, като сумата постепенно нараства.
Размерът на обезщетението е в зависимост от действащото законодателство и с увеличаването на лимитите на отговорност се променят и обезщетенията, изплащани от фонда, допълни Агайн.
Лимитите в момента са 700 000 лева за всяко събитие с един пострадал и 1 милиона лева при две или повече пострадали лица.
Кодексът за застраховане предвижда увеличение на лимитите на отговорност през 2010 и последващо през 2012 г., като крайният размер ще бъде 2 милиона лева за всяко събитие при едно пострадало лице и 10 милиона лева при две или повече пострадали лица.
В момента в нашето законодателство лимитът на отговорност е изравнен с тези на европейските директиви. По петата автомобилна директива, поставила по-високите изисквания от 2 милиона и 10 милиона лева, страните членки имат възможност на петгодишен гратисен период до въвеждането на пълния размер на тези лимити на отговорност. България официално е заявила, че смята да използва пълния срок на гратисният период.
През октомври се очаква партньорска проверка от представители на Съвета на бюрата "Зелена карта". Целта й ще е да провери дали пререгистрацията на автомобилите е ефективна и доколко процентът на застраховани, който България отчита, е реалистичен.
В случай, че проверката потвърди че в България има не повече от 10 процента незастраховани автомобили, ще бъде направена препоръка от УС на Съвета на бюрата към членовете за това да бъде подписано многостранно споразумение с България до края на годината. То ще даде възможност от 1 януари 2007 г. българските моторни превозни средства да пътуват свободно през територията на ЕС без специални проверки за сключена застраховка "Гражданска отговорност".
В отговор на въпрос Ралица Агайн заяви, че не се предвижда увеличение на санкцията за несключена гражданска отговорност, която в момента е между 400 и 600 лева. Размерът й надвишава сегашните цени на гражданската отговорност и в случай, че
настъпят изменения на пазара и се окаже, че санкцията не е икономически ефективна и е под цената на гражданската отговорност, тогава и само в този случай би се наложило увеличение.
"Определено увеличеният брой застраховани показва, че се променя и културата на българските шофьори" допълва Агайн. По думите й все по-често собственици на незастраховани автомобили при настъпване на произшествие се оказват задължени със сума, която не само те не мога да платят, но и наследниците и семействата им с години не биха могли да изплатят./БTA/