Няма заплаха за туристите по Южното Черноморие
Няма заплаха за туристите по Южното Черноморие / netinfo

Председателят на Държавната агенция по туризъм Марио Ал Джебури беше в Несебър, за да види със собствените си очи щетите от проливния дъжд, който се изсипа върху южното ни Черноморие в неделя. Тогава много сериозно бяха засегнати и Слънчев бряг, Несебър, Обзор, Приморско, Китен, както и къмпингите "Каваците", "Градина" и "Смокиня".

Добър вечер, господин Джебури. Кажете какво видяхте, сериозни ли са щетите? Какви са точно всъщност щетите?

Добър вечер. Не, за сериозни щети въобще не може да става въпрос. Имаше съответно една пресконференция, направена от общината и от кмета на Несебър, където бяха съобщени щети в общинската инфраструктура - няколко пътя и няколко обекта, които бяха засегнати. Но от гледна точка на туристическите комплекси и на туристическите обекти, почти минимални са щетите, и то главно в подземни гаражи или подземни пространства, които се използват за помещения за персонал и т.н., но нямаше никъде в курорта щети, които касаят пряко туристите и летуващите на курорта.

Срещнахте се преди няколко часа с кмета на община Несебър, с представители на основните туроператори, въобще с кметовете на туристически селища. Има ли досега чужди туристи, които са си тръгнали незабавно след пороя от неделя? Има ли рекламации от страна на чуждите, пък и на българските туристи, разбира се?

Не, засега няма нито един турист, който си е тръгнал, и няма да има, защото вече ситуацията е напълно нормална, почти няма никакъв помен от това, което се е случило преди 48 часа. Имаше един малък проблем - непосредствено след самия порой чуждестранни медии малко преекспонираха проблема в курорта и се оказа, че много от туроператорите, особено на руския пазар, бяха много, така, разтревожени. Но след намесата и на общината, и на агенцията, реалната информация беше много бързо разпространена в медиите и в България, и в чужбина, и мисля, че вече това е наистина нещо, което се е случило, наистина голям порой, много, така, силна стихия, но с намесата и на общината, и на всички други власти, и на "Гражданска защита", новината би трябвало да бъде колко успешно да се справили, така че да няма нито някакви сериозни поражения, нито да има и заплаха за здравето на туристите, които летуват в курорта.

Дано да е така. Аз по-скоро щях да ви попитам за преценката ви - все пак този порой не беше ли своеобразна антиреклама за нашия туризъм, защото в пресата се появиха големи и хубави цветни снимки на туристи, които ходят до кръста във вода, на туристически влакчета, които вместо, разбира се, по земята и по асфалта, се движат в нещо като в езеро?

Да. . . вижте, такива природни бедствия се случват навсякъде и ние нито като държава, нито като дестинация сме имунизирани от това, което природата ще ни предостави и сервира. Това, което е новината за мен лично, и аз съм изключително удовлетворен да виждам, че има достатъчно добре направена организация и подготовка на място, на регионално ниво, на общинско ниво да се справят с почти всякакъв вид от такива природни бедствия. И това е много окуражаващо и, напротив, това е положителна реклама - хората да знаят, че независимо какво се сервира от природата, те знаят, че са в едни добри ръце и че безопасността на тяхното летуване е гарантирана.

Господин Джебури, разбирам, че частните собственици на хотели, така, изцяло са прехвърлили вината за щетите след пороя от неделя върху държавата. Прави ли са те?

Вижте, един от големите проблеми, защо се получават точно такива наводнения и порои, не е само интензитетът на самите дъждове или на бурята, която преминава, а всъщност е и от факта, че има прекалено презастрояване на тези курорти, където самата инфраструктура няма достатъчен капацитет да смогне на такива количества не само дъжд, но и на броя на хотелите. Така че, разбира се, държавата отговаря за поддръжката и изграждането на нова инфраструктура, но една голяма част от този проблем се дължи на това, че има много, много обекти, построени в един малък регион, където съществуващата инфраструктура просто не може да смогне.

Прав сте, защото наистина такъв порой може би не е особено интензивен, но не ни подсеща нищо друго, освен че нито канализацията, нито тази инфраструктура отговаря на строителството особено по Южното Черноморие и от това наистина, като говорим за реклама, май няма по-лоша реклама. Вие като председател на Държавната агенция по туризма какво може да направите именно по отношение на това?

Значи, ние продължаваме независимо от това, което се случи преди няколко дни, да настояваме държавата и в лицето на Министерството на регионалното развитие, и местната регионална власт да се влагат достатъчно необходимите средства, за да се подобрява съществуващата инфраструктура и да се изгражда нова. И това независимо от какво се случва е приоритет за Държавната агенция по туризма. От гледна точка на рекламата мисля, че много пъти съм и споменавал и на вас, и на ваши колеги - ефективна, добра реклама се прави със средства. Държавата да отпусне тези средства, които са необходими наистина България така да се промотира и така да излезе на световните пазари, че всички ние да се гордеем. Но за всичко това, за съжаление, на всички им е ясно, че се изискват едни сериозни бюджети, сериозни средства, които трябва да бъдат отпуснати.

Накрая на този разговор да ви попитам - прочетох някъде из пресата, че в доклад на Световния съвет по туризма се твърди, че и след 10 години тук в България ще идват не особено платежоспособни туристи, да не кажа бедни туристи. Вие съгласен ли сте с тази прогноза?

Самият доклад, ако го прочетете по-задълбочено, ще видите, че има много фактологически грешки, и аз не смятам, че, без да се засяга никой и да упреквам някого, самият доклад не е много сериозно изготвен. Има естествено проблеми, че ние в момента, с промоцията на туризма, която имаме в момента, привличаме не чак толкова платежоспособни туристи. Но това се решава с диверсифициране на продукта, това се решава с повишаване на качеството на самия продукт, който сега се предлага, и към това се стремим и това ще бъдат и приоритети на самата Държавна агенция да развива алтернативни видове туризъм, които вече могат да привличат по-качествени и по-платежоспособни туристи. От гледна точка на самия този доклад ние възнамеряваме в най-кратък срок и период да върнем един отговор към световната организация, понеже не сме съгласни с всичките тези доводи, които те излагат в доклада, и ние имаме сериозни претенции, че трябва да се поне чуе нашият отговор на този доклад.

Между другото, като казвате всичко това, кой всъщност стои зад този Световен съвет по туризма, кои са авторите на този доклад, известно ли е това?

Засега не е известно. Това са различни работни групи в Световния съвет по туризъм, които постоянно разглеждат различните туристически дестинации и изказват своето мнение. Понякога е нормално във всички бюрократични организации информацията да не е толкова актуална и да се обосновават различни доклади на информация, която е застаряла, с не чак толкова голяма фактология, която да я съпровожда.

Бихте ли казали, имиджов ли е този доклад, в смисъл негативни и неласкави оценки в него могат ли да навредят на туристическия имидж да страната ни?

Не, аз мисля, че ние сме достатъчно вече напреднали в развиването на устойчив туризъм в България, който сам по себе си има една добра инерция, която е събрана. Оттук нататък има много работа да градим върху това и да излизаме на световните пазари с една добра и фокусирана, и интелигентна реклама, и, разбира се, приоритетите ще бъдат развиването, както казах, на алтернативните видове туристически продукти, повишаване на качеството и по този начин ние ще гарантираме, независимо от различните доклади, които се пишат, хората, които търсят България като туристическа дестинация, да останат удовлетворени, и ние все повече да повишаваме качеството на тези туристи, които пристигат в България, и естествено и техния брой.