Искаме ли сметка за парно всеки месец?
Искаме ли сметка за парно всеки месец? / снимка: MorgueFile.com
Искаме ли сметка за парно всеки месец?
57992
Искаме ли сметка за парно всеки месец?
  • Искаме ли сметка за парно всеки месец?

В последните топли дни за годината отново ще се обърнем към темата за парното и отчитането му. За да не изпитваме ужас от изравнителните сметки, от ГЕРБ предлагат да се въведе задължително ежемесечно отчитане на потребяваната топлинна енергия - това може да става по два начина: или с уред за електронно радио отчитане, или всеки месец да ни посещава инкасатор, който да записва данните от стария ни уред.

Кой е по-добрият вариант и нужно ли ни е наистина ежемесечното отчитане?

И без това в момента тече кампания по подмяна на старите уреди за отчитане на парното, които при повечето хора вече са стари и условно казано с „изтекъл срок на годност". Затова управляващите решиха да подновят добре забравената или не съвсем идея - да въведем ежемесечно отчитане на парното. През април тя бе лансирана от тогавашния зам.-министър на енергетиката и сега шеф на АЕЦ Козлодуй Валентин Николов. Сега я поднови депутатът Диян Червенкондев - между другото: зам.-председател на икономическата комисия от ГЕРБ - място, което първо бе вземано от Делян Добрев, а след това и от Валентин Николов.

Ежемесечно отчитане на парно - от дистанция или „на ръка"?

„Предложенията основно ще бъдат в насока на ежемесечното отчитане на парното, а дали ще бъде дистанционно или по конвенционален способ, това вече е въпрос на коментар", коментира Червенкондев.

Депутатът е категоричен, че модерните уреди с дистанционно отчитане са много по-добри и не са по-скъпи от обикновените. Въпреки това, ако един потребител вече си е подменил уреда с нов, но е избрал стария модел с отчитане чрез инкасатор, той няма да е задължен да си купи нов уред с радиоотчитане. Червенкондев не успя да каже каква част от уредите за дялово разпределение в момента са подновени с новите модерни електронни системи.
Според зам.-председателя на икономическата комисия в парламента уредите могат да бъдат наети, купени на лизинг или да се потърси друг начин за набавянето им, така че на потребителите да не им се наложи да инвестират голяма сума наведнъж.

Колко струва новият уред?

И тук възниква въпросът - наистина ли новите уреди не са по-скъпи от конвенционалните? Според Боян Паунов от Топлофикация София цената на уреда с електронно отчитане е с около 70% по-висока от тази на конвенционалните измервателни уреди. Освен това се изисква по-голям човешки ресурс за ежемесечните отчитания, въпреки че няма инкасатор, който да обикаля по домовете. Експертът препоръча да изберем и топломер с радиоотчитане, така че да може и потребената топла вода да се отчита от дистанция. Тогава обаче сумата става по-голяма, призна Паунов.

Експертът е категоричен в предимствата на радиоотчитането, защото с тях се спестява неудобството на потребителите да бъдат посещавани от инкасатор в работно време и се избягват грешките, които неминуемо възникват при записването на данните на ръка. От топлофикационното дружество обявиха, че „приветстват идеята на законодателя".

Ежемесечното отчитане - по-добрият или по-лошият избор?

Наистина ли ежемесечното отчитане е по-добрият вариант? Според Константин Павлов от федерацията на потребителите то няма да доведе до изясняване на начина, по който се формират сметките. „Потребителите пак ще виждат едни мигащи единички, които не знаят какво означават", категоричен е експертът.
Павлов също се обяви за свобода на избора и припомни, че неведнъж променените правила са удряли по джоба на потребителите. „Първо имаше 10 лева за пломбиране на радиаторите, после пък 15 лева за разпломбиране. После 20 лева за уреди, сега сигурно ще отидат към 30, 40 и повече лева за новите уреди", коментира експертът.

Свободата на потребителя - (не)гарантирана

Валентин Терзийски от Асоциацията на топлофикационните дружества допълни, че ежемесечното отчитане може да се осъществява успешно и чрез инкасатори. Такъв опит вече има в Плевен и той е успешен. Въпреки това Терзийски не подкрепя идеята на управляващите, защото тя не позволява на потребителя да прави свободен избор. По думите му потребителят плаща цената на един уред, който се използва от топлофикация и дружеството, което извършва отчитането - на практика потребителят плаща за нещо, по което се явява трета страна.

Преди да вземем решение какъв уред за отчитане на праното да си купим, трябва да сме наясно с едно: не може в един апартамент да има уред от даден вид, а при съседите - друг вид уред - в целия блок трябва да има еднакви уреди. Същото се отнася и за отчитането - не може съседите да изберат едногодишен отчет, а ние да получаваме ежемесечно сметките си. Всичко трябва да е по решение на етажната собственост.

А къде е свободата на потребителя? Може би единствено в това да включва ли радиатора или не...

Вижте анкета по темата ТУК