С колко ще скочат цените на билетите на междуградските автобуси и на международните линии и може ли държавата да удържи този скок. Разговор по темата с Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта и Миролюб Столарски, съпредседател на конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт, в предаването „Денят” на Дарик.
- Г-н Столарски, да уточним, абсолютно неизбежно ли е увеличаването на цената на билетите?
М.С.: Мога да кажа твърдо, че е неизбежно повишаването на цените на превозите.
- От новините разбрахме – 5-10 % ще е увеличението.
М.С.: Всяка фирма може да си направи разчет с колко процента ще вдигне цената. Както виждате горивото и вчера се вдигна пак.
- Вашият разчет какво показва?
М.С.: Моят разчет като фирма е – минимум 10 % ще се вдигне цената.
- Да поговорим в лева, това касае всички.
М.С.: Примерно, ако един билет е 20 лева до Бургас ще бъде 22 лева.
- А за международните, до Атина, например?
М.С.: За международните също. Ако е бил 50 лева билета, ще бъде 55 лева.
- Какво искате от държавата?
М.С.: Нашите искания като конфедерация ги бяхме поставили в понеделник. Срещнахме се с министъра на транспорта и с още двама министри, които ни обещаха да изпълнят част от тези искания, но днес, на работната среща, която направихме, ни беше казано, че нищо от тези искания няма да бъде изпълнено.
- Кажете какви са вашите искания?
М.С.: Първото е да се намали акциза до нивата, които са по европейските споразумения. Второто е, да ни се възстанови акциза, които ни е вземан над това, което се изисква от ЕС. Трето, едно от основните, да се обяви криза на пазара. Смятам, че тези три основни неща са достатъчни, за да …
- Имате разговори. Ясно.
М.С.: Имаше и едно обещание – от края на тази седмица да се направи всичко възможно да се въведе равнопоставеност между превозите в България и другите страни извън ЕС, относно вноса на гориво.
- Добре, четири неща станаха, на които Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта, ще отговори. За акцизът вече стана ясно, кажете по другите.
В.К.: Аз не мога да се съглася с г-н Столарски, поне не напълно. Както той каза – никой нищо не прави, нищо не се предприема. Не е така. Бяха поети определени, конкретни ангажименти от Министерството на финансите, най-вече с разговорите по отношение въвеждане на бъдеща директива, касаеща размера и структурата на акцизите. В нея колегите от Министерството на финансите поеха ангажимент да търсят начин както за разсрочване на нарастване на акциза за България, така и за изменение структурата на акциза и акцизната ставка, ако тя е възможна, така че да има диференцирана ставка на акциза за дизелово гориво, която да се прилага спрямо фирмите, извършващи превози. Т.е те да получат съответните облекчения. Друг е въпроса, че за сегашния момент, тези държави, в които това вече се прилага като мярка, то е било договорено предварително и за България, поне така поясниха експертите от финансовото министерство …
- Момент, г-н Столарски, чувате ли? Удовлетворява ли ви този отговор?
В.К.: Аз не искам да влизам в спор с г-н Столарски за акцизите, доколкото този въпрос е извън компетенцията на агенцията, която оглавявам, но той не е извън проблематиката на работната група, в която влизам. И тъй като г-н Столарски не остана до края на заседанието на работната група, той вероятно не е чул и последните заключения на тази работна група.
- Г-н Столарски …
М.С.: Искам да припомня на г-н Киров, че още когато казаха за тази работна група, казах на министъра, че когато не иска да се свърши една работа се създава работна група. И всички тези обещания, които ни бяха дадени се стремят колкото се може във времето да се отложат, като в най-близко време го виждат до три- четири месеца. Но аз искам да кажа, че обвиненията не са към „Автомобилна администрация”. То тук няма обвинения, просто някой трябва да помогне на тези превозвачи, които няма да издържат три месеца. За да може някой да реши техните проблеми.
В.К.: Г-н Столарски, аз мисля, че Министерството на транспорта, лично министъра, институциите, които работят под министъра, са доказали своята съпричастност към проблемите на българските превозвачи и винаги са се стремели да търсят решение, включително на въпроси, които са извън техните преки компетенции. Министърът се нагърби с тая задача да събира различни институции, заедно с превозвачите, и да се търси решение на поставените въпроси.
- Г-н Столарски, настоявате да се обяви криза в бранша…
В.К.: Криза на пазара е точния термин.
- Криза на пазара, ме поправя г-н Киров. Защо настоявате за тази мярка?
М.С.: Първо като се ограничи влизането на хора в пазара, тогава ще може да се направи нормален анализ на този пазар. В момента, едва ли знаете, започват да се регистрират изключително много фирми, които нямат нищо общо с България.
- Колко много фирми?
М.С.: Само вчера две испански фирми са се регистрирали, които са с над 300 камиона.
- Г-н Киров, криза на пазара, може ли да бъде обявена, как се обявява и какво показва практиката на ЕС? Това също е любопитно.
В.К.: Понятието „криза на пазара” включва продължително и значително свръх предлагане на транспортни услуги, които значително надвишават търсенето и което може да доведе до застрашаване на финансовата стабилност на големи групи транспортни предприятия.
- Такава ли е ситуацията в България?
В.К.: Бих искал да мога да дам отговор на този въпрос, но не съм в състояние. Да кажем , че министър Мутафчиев пое ангажимент и беше разпоредено от него и започна събирането на информация на целите на анализи, чрез които да бъде доказано наличието на криза на пазара. Кризата на пазара, ако бъде доказана, може да доведе до две мерки. Първата мярка е ограничаване на дейността на съществуващите оператори на транспортния пазар, а втората е преустановяване на достъпа до пазара на нови превозвачи. И тя може да бъде наложена за период от шест месеца и удължена за още един период от шест месеца. Това обаче не е толкова просто и не е решение, което може да бъде взето от министъра. Това решение може да бъде взето само след съгласуване и решение от ЕК, пред която ние трябва да докажем, че действително съществува криза на пазара.
- Случвало ли се е това в някои от по-старите членки на ЕС?
В.К.: Независимо от тежките последствия, които доведе присъединяването на страните членки на ЕС, като Полша например, която влезе с един значителен флот, и един значителен брой работещи на този пазар, и което доведе до значително спадане, както на оборотите, реализирани от германските, най-близките до тях оператори, в една Германия, която беше най-засегната, криза на пазара не беше обявена. Въпреки, че там ситуацията беше драматично тежка. Не ми е известно да е обявявана криза на пазара, заради покачване на цените на горивата. Това обаче не означава, че на нашия пазар няма криза и аз не мога да дам еднозначен отговор дали има или няма криза.
- Ангажирайте се със срок – колко време ви е необходимо за да проучите това и да кажете дали има криза или не?
В.К.: Нормално от порядъка на два месеца е срока за набиране на статистическа информация, обработване на данни, предоставяне в комисията, а според регламент 3916, комисията, в момента, в които й бъде предоставен доклада, е длъжна да се произнесе в 30-дневен срок.
- Г-н Столаркси, имате ли търпение от три месеца, за да се проучи въпроса в България има ли криза или не?
М.С.: Искам да попитам – криза на пазара, те освен, че имат данни за колко превозни средства са в България, имат ли данни колко превоза са необходими за да се извозят с тях.
В.К.: Не разполагаме с такива данни, и за това се опитваме да формираме някакви наблюдения, защото такива данни ние бихме могли да получим от националната статистика. Знаете, тези параметри, не се следят от агенцията, която оглавявам и това е извън предмета на нейната дейност.
М.С.: Аз това казах – проблемите не са в агенцията, проблемите са в държавата.
- Агенцията не е извън пространството и времето, тя съществува.
М.С.: Такава статистика няма в България и как ще започне да се прави и ще се установи, че има криза, когато едната част, която трябва да се изравни и да се сметнат нещата, дали едното отговаря на другото, за да се обяви криза на пазара, го няма.
В.К.: Трудно е, г-н Столарски, не случайно дадох отговор , че не може да се даде отговор дали има или няма криза, защото нашия пазар е отворен пазар. Нашите оператори, всички тези, които оперират на международния пазар са с лиценз за международни превози, а за товари, това са към момента 4973 фирми, които имат 35264 броя заверени копия. Т.е. зад едно копие стои един подвижен състав автомобил, с ремарке или полуремарке. Всички тези оператори ние не можем в момента да кажем на кои пазар оперират. Това е трудно, защото ние сме отворени основно към ЕС. Дори и да получим данни от митницата те ще касаят само частично тези държави, с които ние имаме митнически режим, но не и държавите от ЕС. А още по-тежък е проблема с вътрешните превози. Затова ние трябва да се опрем на някакви данни на статистическия институт базирани на извадков принцип. Не виждам друг начин.
- Г-н Столарски, от утре над 300 автобусни превозвачи от цялата страна започват предупредителна стачка. Възможно ли е тази предупредителна стачка след седмица-две да прерасне в ефективен протест?
М.С.: Не мога да кажа за автобусната стачка, мога да кажа за протестите, които ние, конфедерацията, организира. Да се уточним, ние правим протести, не стачка – работодател не може да прави стачка. Протестите, в които ние участваме бяха в понеделник, предупредителните. А другата седмица ще направим съвсем други, защото виждаме, че това, което ни беше обещано, отива във времето, а на нашите членове, времето им е много ценно и нямат, както попитахте, да чакат три или четири месеца да кажат нещо, което предварително знаем, че ще бъде не.
- Разкажете, какъв ще е протестът следващата седмица.
М.С.: В момента се правят консултации с всички организации, които искат да участват и това мога да ви кажа утре или вдруги ден.
- Ще преминете ли границата на добрия тон?
М.С.: Не, ние сме били в границите на добрия тон и никой няма файда в България да се разваля този тон.
В.К.: И аз искам да отбележа, че протестите, организирани от българските превозвачи, като изключим някои места, за които имаме сигнали за нарушения на Закона за движение по пътищата, останалите имат предупредителен характер. Преди два часа дадох на г-н Столарски едно писмо от група автобусни превозвачи, не мога да не коментирам, че в това писмо се отправят неоснователни обвинения към дейността на агенцията, към министерството на транспорта. Има много моменти, които могат да бъдат взети предвид, но това, което не мога да приема е липсата на диалог. Ние сме доказали, че сме диалогични хора, и не се опитваме да решаваме проблема със силови методи. Такива обвинения за липса на диалог – аз съм имал среща в рамките на тройната подкомисия по автомобилен транспорт на 24 април и ми беше поискано срок от две седмици да ми бъдат предадени становища по наредба 2 и наредба 33, които касаят тия въпроси, най-вече автобусните превозвачи. А в рамките на един месещ от тогава не съм получил абсолютно нищо. И при това положение да бъдем обвинявани, аз или министерството, или институцията, която представлявам, в липса на диалогичност, абсолютно не го приемам.
- Г-н Столарски, склонни сте да продължите разговорите с представители на Министерството на транспорта, а не да викате под прозореца на министъра.
М.С.: Не, няма да викаме. Аз пак казах проблемите не са в Министерство на транспорта. За съжаление има само диалог – ние си говорим , те си говорят, ние си говорим, те си говорят. В момента искаме действия, но не от министъра на транспорта и „Автомобилна администрация”, а от другите министерства, от които зависят нещата, защото ние си говорим за ограничението за внос на гориво от близо четири години и на нас ни обясняват как не могат да ограничат чуждите, а нас ни ограничават за два дни, откъдето поискат. Диалог има, но само диалог – не става.
- Това увеличение ще отблъсне ли пътници, колко пътници ще загубите?
М.С.: Не сме правили изчисления, но по неволя хората няма къде да отидат, защото, ако хората тръгнат с леките си автомобили, ще им струва по-скъпо.

1 час
Бачев: Ще направя всичко, за да развием Античния театър в София като средище на изкуството на открито
Ще направя всичко по закон, и което предполагат наредбите, особено като се има предвид ...
1 час
Белгиец, превозвал нелегални мигранти в кола с български номера, е арестуван край Гюргево
Белгиец, управляващ автомобил с българска регистрация, е арестуван, след като опитал ...
2 часа
Заместник генералният секретар на НАТО Радмила Шекеринска идва в България
Заместник генералният секретар на НАТО Радмила Шекеринска ще посети България на 7 ...
2 часа
Отиде си професор Александър Спиров
След тежко боледуване е починал проф. Александър Спиров, съобщиха от Академията по ...
2 часа
Борят се с голям пожар край Чипровци, има засегната гора и изоставени вили в близост
Пожар на голяма площ е пламнал в следобедните часове по склоновете на Стара планина ...
2 часа
Пожар избухна край село Плоски
Пожар е възникнал в землището на санданското село Плоски, съобщи за БТА кметът на населеното ...
3 часа
„ДПС-Ново начало“ обсъди с кметове спешни мерки за справяне с водната криза
Ръководството на ДПС и народните представители от ПГ на "ДПС-Ново начало" проведоха ...
3 часа
Ключова среща: Фицо и Зеленски обсъждат бъдещето на енергетиката
Словашкият премиер Роберт Фицо се срещна днес с украинския президент Володимир Зеленски ...
3 часа
Кой е новият военен аташе на САЩ в България (СНИМКИ)
В България пристигна новият военен аташе на САЩ у нас полк. Джон Картър. Това съобщиха ...
4 часа
Огнеборци, доброволци и горски се борят с пожар край Кюстендил
Пожар пламна в землището на селата Мазарачево, Драговищица и Ломница, община Кюстендил.
Това ...
4 часа
Ремонт във варненския квартал „Галата“ блокира достъпа на жители до домовете им
Жителите на ул. „Зеленика Първа" във варненския квартал „Галата" се оплакват от лошо ...
4 часа
Британският вицепремиер Анджела Рейнър подаде оставка
Британският вицепремиер и министър по въпросите на жилищното строителство Анджела ...
4 часа
Израелската армия заяви, че е нанесла удар по висока сграда в град Газа
Израелската армия обяви, че е нанесла удар по висока сграда в град Газа, която според ...
4 часа
Бившият президент на САЩ Джо Байдън претърпя операция за рак на кожата
Бившият президент на САЩ Джо Байдън наскоро е претърпял операция за рак на кожата, ...
4 часа
Промяна в сектора – обмислят нов медицински стандарт по здравни грижи
Министерството на здравеопазването публикува за обществено обсъждане проект на Наредба ...
4 часа
Пожар избухна в района на Брезнишко
Продължава овладяването на пожара, възникнал този следобед на територията на Брезнишко. ...
5 часа
Отиде си професор Живко Кръстанов
На 04 септември е починал проф. дн Живко Кръстанов. Това съобщиха от Община Стара Загора.
Проф. ...
5 часа
Достоен живот за пример: Вижте вдъхновяващата история 105-годишната варненка Евдокия Чочева (СНИМКИ)
На 29 септември тази година най-възрастната жителка на Варна Евдокия Чочева ще навърши ...
5 часа
ВАС окончателно спря изпълнението на Методиката за дялово разпределение на топлинната енергия
Върховният административен съд (ВАС) окончателно спря изпълнението на Методиката ...
5 часа
Откриха нов участък от сензорната система за видеонаблюдение по българо-турската граница
Новоизграден петкилометров участък от сензорна линия на българо-турската граница ...
5 часа
Хонорари, онлайн продажби, наеми: НАП напомня за недекларирани доходи
Над 27 000 души ще получат писма, имейли или обаждане по телефона от Националната агенция ...
5 часа
Почина херцогинята на Кент
Британската херцогиня на Кент, известна с връзките си с тенис турнира Уимбълдън, почина ...
5 часа
Има ли такова животно: Отново видяха леопарда на Шуменското плато
Вече повече от два месеца в различни части на страната хора подават сигнали и твърдят, ...
6 часа
Напрежение: Румъния вдигна изтребители срещу неидентифицирани дронове над Черно море
Два изтребителя Eurofighter Typhoon на германските военновъздушни сили, разположени в румънската ...
6 часа
Областният кризисния щаб в Плевен проведе заседание заради безводието
В Плевен за трета поредна седмица се състоя заседание на Областния кризисен щаб за ...
6 часа
Шокиращо: Жени останаха без помощ след опустошителния трус в Афганистан
Афганистанските културни норми, които забраняват всеки физически контакт между мъже ...
6 часа
Евростат: България с най-голям ръст на заетите през второто тримесечие
България е отбелязала най-голям растеж в ЕС на заетите през второто тримесечие на годината, ...
6 часа
Тръмп: Русия и Индия вече са в лагера на Китай
Американският президент Донлд Тръмп заяви днес, че САЩ, изглежда, "са изгубили" Русия ...
6 часа
Осъдиха 43-годишен мъж и майка му за сводничество
Разградският районен съд постанови ефективна присъда "лишаване от свобода" на 43-годишен ...
6 часа
Опозицията в ЕП се готви за нови вотове на недоверие срещу Фон дер Лайен
Опозиционните групи на Левицата и на "Патриоти за Европа" в Европейския парламент потвърдиха ...
6 часа
От 1 октомври започват проверки на готовността на администрацията за работа с евро
След 1 октомври ще започнем серия от задълбочени проверки, за да гарантираме, че всяка ...
6 часа
Ограничават движението в Пловдив заради тържествата по повод Съединението
Заради провеждането на 49-ия международен мемориален маратон „Съединение” на 6 септември ...
6 часа
Русия е превзела още едно село в украинската Донецка област
Министерството на отбраната на Русия обяви днес, че въоръжените сили на страната са ...
7 часа
Тежка борба с огъня в Рила, новите огнища са атакувани от три страни
Пожарът в Национален парк "Рила" продължава да се разраства от вятъра и вече е обхванал ...
7 часа
Водач на електрическа триколка с 3,2 промила алкохол се вряза в купчина керемиди
Водач на електрическа триколка с 3,24 промила алкохол се вряза в купчина керемиди в ...
7 часа
Пожар избухна в хотел в Арбанаси
Запалила се е аспирация на хотел в село Арбанаси. Сигналът за пожара е получен около ...
7 часа
17-годишен ученик нападна учителка в германско училище с хладно оръжие
Учителка в техникум в западния германски град Есен беше ранена при нападение с хладно ...
7 часа
Йоан Матев излезе от затвора
Излезе от затвора Йоан Матев, осъден за убийството на ученика Георги Игнатов в Борисовата ...
7 часа
80-годишен шофьор блъсна и уби възрастна жена в Габрово
80-годишен шофьор помете и уби жена на пешеходна пътека в Габрово. Жертвата е на 72 години.
Инцидентът ...
7 часа
Терзиев: Другата седмица ще обявим новия зам.-кмет по финанси на СО
Другата седмица ще ви представим новия зам.-кмет по финанси на Столична община, а на ...