С колко ще скочат цените на билетите на междуградските автобуси и на международните линии и може ли държавата да удържи този скок. Разговор по темата с Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта и Миролюб Столарски, съпредседател на конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт, в предаването „Денят” на Дарик.
- Г-н Столарски, да уточним, абсолютно неизбежно ли е увеличаването на цената на билетите?
М.С.: Мога да кажа твърдо, че е неизбежно повишаването на цените на превозите.
- От новините разбрахме – 5-10 % ще е увеличението.
М.С.: Всяка фирма може да си направи разчет с колко процента ще вдигне цената. Както виждате горивото и вчера се вдигна пак.
- Вашият разчет какво показва?
М.С.: Моят разчет като фирма е – минимум 10 % ще се вдигне цената.
- Да поговорим в лева, това касае всички.
М.С.: Примерно, ако един билет е 20 лева до Бургас ще бъде 22 лева.
- А за международните, до Атина, например?
М.С.: За международните също. Ако е бил 50 лева билета, ще бъде 55 лева.
- Какво искате от държавата?
М.С.: Нашите искания като конфедерация ги бяхме поставили в понеделник. Срещнахме се с министъра на транспорта и с още двама министри, които ни обещаха да изпълнят част от тези искания, но днес, на работната среща, която направихме, ни беше казано, че нищо от тези искания няма да бъде изпълнено.
- Кажете какви са вашите искания?
М.С.: Първото е да се намали акциза до нивата, които са по европейските споразумения. Второто е, да ни се възстанови акциза, които ни е вземан над това, което се изисква от ЕС. Трето, едно от основните, да се обяви криза на пазара. Смятам, че тези три основни неща са достатъчни, за да …
- Имате разговори. Ясно.
М.С.: Имаше и едно обещание – от края на тази седмица да се направи всичко възможно да се въведе равнопоставеност между превозите в България и другите страни извън ЕС, относно вноса на гориво.
- Добре, четири неща станаха, на които Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта, ще отговори. За акцизът вече стана ясно, кажете по другите.
В.К.: Аз не мога да се съглася с г-н Столарски, поне не напълно. Както той каза – никой нищо не прави, нищо не се предприема. Не е така. Бяха поети определени, конкретни ангажименти от Министерството на финансите, най-вече с разговорите по отношение въвеждане на бъдеща директива, касаеща размера и структурата на акцизите. В нея колегите от Министерството на финансите поеха ангажимент да търсят начин както за разсрочване на нарастване на акциза за България, така и за изменение структурата на акциза и акцизната ставка, ако тя е възможна, така че да има диференцирана ставка на акциза за дизелово гориво, която да се прилага спрямо фирмите, извършващи превози. Т.е те да получат съответните облекчения. Друг е въпроса, че за сегашния момент, тези държави, в които това вече се прилага като мярка, то е било договорено предварително и за България, поне така поясниха експертите от финансовото министерство …
- Момент, г-н Столарски, чувате ли? Удовлетворява ли ви този отговор?
В.К.: Аз не искам да влизам в спор с г-н Столарски за акцизите, доколкото този въпрос е извън компетенцията на агенцията, която оглавявам, но той не е извън проблематиката на работната група, в която влизам. И тъй като г-н Столарски не остана до края на заседанието на работната група, той вероятно не е чул и последните заключения на тази работна група.
- Г-н Столарски …
М.С.: Искам да припомня на г-н Киров, че още когато казаха за тази работна група, казах на министъра, че когато не иска да се свърши една работа се създава работна група. И всички тези обещания, които ни бяха дадени се стремят колкото се може във времето да се отложат, като в най-близко време го виждат до три- четири месеца. Но аз искам да кажа, че обвиненията не са към „Автомобилна администрация”. То тук няма обвинения, просто някой трябва да помогне на тези превозвачи, които няма да издържат три месеца. За да може някой да реши техните проблеми.
В.К.: Г-н Столарски, аз мисля, че Министерството на транспорта, лично министъра, институциите, които работят под министъра, са доказали своята съпричастност към проблемите на българските превозвачи и винаги са се стремели да търсят решение, включително на въпроси, които са извън техните преки компетенции. Министърът се нагърби с тая задача да събира различни институции, заедно с превозвачите, и да се търси решение на поставените въпроси.
- Г-н Столарски, настоявате да се обяви криза в бранша…
В.К.: Криза на пазара е точния термин.
- Криза на пазара, ме поправя г-н Киров. Защо настоявате за тази мярка?
М.С.: Първо като се ограничи влизането на хора в пазара, тогава ще може да се направи нормален анализ на този пазар. В момента, едва ли знаете, започват да се регистрират изключително много фирми, които нямат нищо общо с България.
- Колко много фирми?
М.С.: Само вчера две испански фирми са се регистрирали, които са с над 300 камиона.
- Г-н Киров, криза на пазара, може ли да бъде обявена, как се обявява и какво показва практиката на ЕС? Това също е любопитно.
В.К.: Понятието „криза на пазара” включва продължително и значително свръх предлагане на транспортни услуги, които значително надвишават търсенето и което може да доведе до застрашаване на финансовата стабилност на големи групи транспортни предприятия.
- Такава ли е ситуацията в България?
В.К.: Бих искал да мога да дам отговор на този въпрос, но не съм в състояние. Да кажем , че министър Мутафчиев пое ангажимент и беше разпоредено от него и започна събирането на информация на целите на анализи, чрез които да бъде доказано наличието на криза на пазара. Кризата на пазара, ако бъде доказана, може да доведе до две мерки. Първата мярка е ограничаване на дейността на съществуващите оператори на транспортния пазар, а втората е преустановяване на достъпа до пазара на нови превозвачи. И тя може да бъде наложена за период от шест месеца и удължена за още един период от шест месеца. Това обаче не е толкова просто и не е решение, което може да бъде взето от министъра. Това решение може да бъде взето само след съгласуване и решение от ЕК, пред която ние трябва да докажем, че действително съществува криза на пазара.
- Случвало ли се е това в някои от по-старите членки на ЕС?
В.К.: Независимо от тежките последствия, които доведе присъединяването на страните членки на ЕС, като Полша например, която влезе с един значителен флот, и един значителен брой работещи на този пазар, и което доведе до значително спадане, както на оборотите, реализирани от германските, най-близките до тях оператори, в една Германия, която беше най-засегната, криза на пазара не беше обявена. Въпреки, че там ситуацията беше драматично тежка. Не ми е известно да е обявявана криза на пазара, заради покачване на цените на горивата. Това обаче не означава, че на нашия пазар няма криза и аз не мога да дам еднозначен отговор дали има или няма криза.
- Ангажирайте се със срок – колко време ви е необходимо за да проучите това и да кажете дали има криза или не?
В.К.: Нормално от порядъка на два месеца е срока за набиране на статистическа информация, обработване на данни, предоставяне в комисията, а според регламент 3916, комисията, в момента, в които й бъде предоставен доклада, е длъжна да се произнесе в 30-дневен срок.
- Г-н Столаркси, имате ли търпение от три месеца, за да се проучи въпроса в България има ли криза или не?
М.С.: Искам да попитам – криза на пазара, те освен, че имат данни за колко превозни средства са в България, имат ли данни колко превоза са необходими за да се извозят с тях.
В.К.: Не разполагаме с такива данни, и за това се опитваме да формираме някакви наблюдения, защото такива данни ние бихме могли да получим от националната статистика. Знаете, тези параметри, не се следят от агенцията, която оглавявам и това е извън предмета на нейната дейност.
М.С.: Аз това казах – проблемите не са в агенцията, проблемите са в държавата.
- Агенцията не е извън пространството и времето, тя съществува.
М.С.: Такава статистика няма в България и как ще започне да се прави и ще се установи, че има криза, когато едната част, която трябва да се изравни и да се сметнат нещата, дали едното отговаря на другото, за да се обяви криза на пазара, го няма.
В.К.: Трудно е, г-н Столарски, не случайно дадох отговор , че не може да се даде отговор дали има или няма криза, защото нашия пазар е отворен пазар. Нашите оператори, всички тези, които оперират на международния пазар са с лиценз за международни превози, а за товари, това са към момента 4973 фирми, които имат 35264 броя заверени копия. Т.е. зад едно копие стои един подвижен състав автомобил, с ремарке или полуремарке. Всички тези оператори ние не можем в момента да кажем на кои пазар оперират. Това е трудно, защото ние сме отворени основно към ЕС. Дори и да получим данни от митницата те ще касаят само частично тези държави, с които ние имаме митнически режим, но не и държавите от ЕС. А още по-тежък е проблема с вътрешните превози. Затова ние трябва да се опрем на някакви данни на статистическия институт базирани на извадков принцип. Не виждам друг начин.
- Г-н Столарски, от утре над 300 автобусни превозвачи от цялата страна започват предупредителна стачка. Възможно ли е тази предупредителна стачка след седмица-две да прерасне в ефективен протест?
М.С.: Не мога да кажа за автобусната стачка, мога да кажа за протестите, които ние, конфедерацията, организира. Да се уточним, ние правим протести, не стачка – работодател не може да прави стачка. Протестите, в които ние участваме бяха в понеделник, предупредителните. А другата седмица ще направим съвсем други, защото виждаме, че това, което ни беше обещано, отива във времето, а на нашите членове, времето им е много ценно и нямат, както попитахте, да чакат три или четири месеца да кажат нещо, което предварително знаем, че ще бъде не.
- Разкажете, какъв ще е протестът следващата седмица.
М.С.: В момента се правят консултации с всички организации, които искат да участват и това мога да ви кажа утре или вдруги ден.
- Ще преминете ли границата на добрия тон?
М.С.: Не, ние сме били в границите на добрия тон и никой няма файда в България да се разваля този тон.
В.К.: И аз искам да отбележа, че протестите, организирани от българските превозвачи, като изключим някои места, за които имаме сигнали за нарушения на Закона за движение по пътищата, останалите имат предупредителен характер. Преди два часа дадох на г-н Столарски едно писмо от група автобусни превозвачи, не мога да не коментирам, че в това писмо се отправят неоснователни обвинения към дейността на агенцията, към министерството на транспорта. Има много моменти, които могат да бъдат взети предвид, но това, което не мога да приема е липсата на диалог. Ние сме доказали, че сме диалогични хора, и не се опитваме да решаваме проблема със силови методи. Такива обвинения за липса на диалог – аз съм имал среща в рамките на тройната подкомисия по автомобилен транспорт на 24 април и ми беше поискано срок от две седмици да ми бъдат предадени становища по наредба 2 и наредба 33, които касаят тия въпроси, най-вече автобусните превозвачи. А в рамките на един месещ от тогава не съм получил абсолютно нищо. И при това положение да бъдем обвинявани, аз или министерството, или институцията, която представлявам, в липса на диалогичност, абсолютно не го приемам.
- Г-н Столарски, склонни сте да продължите разговорите с представители на Министерството на транспорта, а не да викате под прозореца на министъра.
М.С.: Не, няма да викаме. Аз пак казах проблемите не са в Министерство на транспорта. За съжаление има само диалог – ние си говорим , те си говорят, ние си говорим, те си говорят. В момента искаме действия, но не от министъра на транспорта и „Автомобилна администрация”, а от другите министерства, от които зависят нещата, защото ние си говорим за ограничението за внос на гориво от близо четири години и на нас ни обясняват как не могат да ограничат чуждите, а нас ни ограничават за два дни, откъдето поискат. Диалог има, но само диалог – не става.
- Това увеличение ще отблъсне ли пътници, колко пътници ще загубите?
М.С.: Не сме правили изчисления, но по неволя хората няма къде да отидат, защото, ако хората тръгнат с леките си автомобили, ще им струва по-скъпо.

4 часа
Радев: В период на сътресения в политиката, сигурността и икономиката гласът на бизнеса е изключително важен
Във все по-труден период на сътресения в политиката, сигурността и икономиката, прекъсване ...
5 часа
ЕС отделя 15 милиона помощ за армията на Северна Македония
Съветът на Европейския съюз взе днес решение за разпределяне на 15 милиона евро помощ ...
6 часа
Земетресение с магнитуд 4,3 разлюля Западна Турция
Земетресение с магнитуд 4,3 е било регистрирано в Западна Турция, предаде Анадолската ...
6 часа
Поклонението пред тленните останки на папа Франциск приключи
Поклонението пред тленните останки на папа Франциск, изложени в базиликата „Свети ...
7 часа
Зеленски: Крим принадлежи на Украйна
Президентът на Украйна Володимир Зеленски повтори днес, че смята, че Крим принадлежи ...
8 часа
Катастрофа между патрулка и два автомобила в София, полицаи са ранени (СНИМКА)
Двама полицаи пострадаха при катастрофа на патрулна кола с автомобил в София, съобщиха ...
8 часа
Хекимян: ПП сложиха свой човек начело на „Метрополитен“
"Продължаваме промяната" си сложиха свой човек за шеф на "Метрополитен", заяви за БТА ...
9 часа
Министерството на културата: 100 дни управление, наваксани забавени процедури и реформи
Министерството на културата (МК) отчете постигнатите цели в първите 100 дни от управлението ...
10 часа
Украйна задържа чуждестранен кораб, изнасял крадено украинско зърно
Украйна е задържала чуждестранен плавателен съд в териториалните си води, за който ...
10 часа
Britské listy: Чешките бизнес популисти от PPF искат да демонтират либералната демокрация в Европа
Обективните чешки медии – от обществените до външнополитическите платформи като ...
11 часа
Джо Байдън ще присъства на погребението на папа Франциск
Бившият президент на САЩ Джо Байдън планира да присъства на погребението на папа Франциск, ...
11 часа
Здравословни причини стоят зад смяната на шефа на „Метрополитен“
Промяната в ръководството на общинското дружество "Метрополитен" ЕАД е продиктувана ...
11 часа
Скандал в детска градина в Пловдивско: Майка е заплашвала и обиждала персонала
Прокуратурата обвини 31-годишна майка за агресия срещу служители в детска градина в ...
11 часа
Работно време по мярка: Младото поколение в България търси гъвкавост
Младите хора предпочитат гъвкавото работно време, защото търсят по-голям баланс между ...
11 часа
Силно земетресение край бреговете на Еквадор
Земетресение с магнитуд 6,3 беше регистрирано днес в крайбрежието на Еквадор, съобщи ...
12 часа
Тайконавтите от мисията „Шънчжоу-20“ влязоха в китайската орбитална станция
Пилотираният космически кораб "Шънчжоу-20" осъществи успешно скачване, след което тримата ...
12 часа
Водят принудително двама от свидетелите по делото за бившия главен архитект на Кърджали
Двама от свидетелите по делото срещу бившия главен архитект на Кърджали Делин Запартов, ...
12 часа
Делян Пеевски се срещна с посланика на Турция Мехмет Саит Уянък
Лидерът на ДПС и ПГ на ДПС-Ново Начало Делян Пеевски проведе среща с посланика на Р ...
12 часа
В Хавай откриха нов вид месоядна гъсеница, която „се облича“ в останките от плячката си
Учени откриха нов вид месоядна гъсеница, която буквално „се облича“ в останките на ...
12 часа
България напредва с присъединяването към ОИСР
Приключени са прегледите по присъединяването на България в 11 от 25-те комитета на Организацията ...
12 часа
Изоставена кола предизвика голямо задръстване на сливенски булевард
Изоставен автомобил предизвика голямо задръстване на булевард "Банско шосе" в Сливен.
Километрична ...
12 часа
В Банско водата е годна за пиене
Няма отклонения в пробите на водата за питейни нужди в Банско, каза за БТА д-р Калоян ...
12 часа
Застреляха гръцки престъпен бос в атинско предградие
Гръцки престъпен бос беше застрелян от засада в северно предградие на Атина посред ...
12 часа
Делото срещу Кирил Петков започва във вторник
Във вторник е първото заседание по делото срещу съпредседателя на „Продължаваме промяната“ ...
12 часа
Може ли да бъде спасено родилното отделение в болницата в Перник
Кметът на Перник Станислав Владимиров и началникът на Акушеро-гинекологичното (АГ) ...
12 часа
Борис Джонсън разкритикува плана на Тръмп за мир в Украйна
Бившият министър-председател на Великобритания Борис Джонсън разкритикува предложенията ...
12 часа
Петков: Васил Терзиев е честен кмет, мисли единствено за доброто на града
Съпредседателят на „Продължаваме Промяната“ Кирил Петков коментира ситуацията ...
13 часа
Мъж загина при трудова злополука в каварненско село
Мъж загина при трудова злополука в каварненското село Раковски.
Той работел в цех ...
13 часа
Седемнадесет тона петрол са се разлели край хърватския остров Хвар
Общо 17 тона петрол са се разлели днес в Адриатическо море край хърватския остров Хвар, ...
13 часа
Верижна катастрофа на „Цариградско шосе“, движението е затруднено (СНИМКИ)
Верижна катастрофа е станала на столичния бул. „Цариградско шосе“.
Инцидентът ...
13 часа
ЕК кани специалисти в консултативния съвет по киберсигурността в здравеопазването
Европейската комисия отправи днес покана към европейски специалисти да се присъединят ...
13 часа
Кой е Николай Найденов - новият директор на „Метрополитен“
Николай Найденов е новият изпълнителен директор на "Метрополитен".
Рокади в столичния ...
13 часа
Висш офицер от руските въоръжени сили е убит при експлозия на автомобил в Московска област
Висш офицер от руските въоръжени сили бе убит днес при експлозия на автомобил в град ...
14 часа
Теменужка Петкова: Елиминираме ефекта на правителствата на модела „Радев“
Имаме една основна стратегическа цел - членството в еврозоната. Положихме неимоверни ...
14 часа
Поредно земетресение в Западна Турция
Ново земетресение от 4,6 е било регистрирано в 10:20 ч. местно (и българско време) в района ...
14 часа
Асен Блатечки: Ако вляза в парламента, ще ме вкарат в затвора (ВИДЕО)
В главната роля в новия епизод на „Елизабетско Podcast“ влиза Асен Блатечки – един от ...
14 часа
Митничари откриха голямо количество цигари в кашони за сусамов тахан (СНИМКИ/ВИДЕО)
Иззеха голямо количество цигари в товарен автомобил, превозващ палети със сусамов ...
14 часа
Разкриха автоморга в Кюстендилско, търгувала с авточасти у нас и в Италия
При мащабна полицейска операция беше разкрита автоморга, търгувала със стоки - предмет ...
14 часа
Обявиха две нови защитени територии у нас (СНИМКИ)
Обявявиха на две нови защитени територии у нас.
Министърът на околната среда и водите ...
15 часа
На 100 г. почина Иван Раев - най-възрастният скиор у нас и емблема на Чепеларе и Пампорово
Почина най-възрастният скиор у нас и емблема на Чепеларе и Пампорово – 100-годишният ...