С колко ще скочат цените на билетите на междуградските автобуси и на международните линии и може ли държавата да удържи този скок. Разговор по темата с Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта и Миролюб Столарски, съпредседател на конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт, в предаването „Денят” на Дарик.
- Г-н Столарски, да уточним, абсолютно неизбежно ли е увеличаването на цената на билетите?
М.С.: Мога да кажа твърдо, че е неизбежно повишаването на цените на превозите.
- От новините разбрахме – 5-10 % ще е увеличението.
М.С.: Всяка фирма може да си направи разчет с колко процента ще вдигне цената. Както виждате горивото и вчера се вдигна пак.
- Вашият разчет какво показва?
М.С.: Моят разчет като фирма е – минимум 10 % ще се вдигне цената.
- Да поговорим в лева, това касае всички.
М.С.: Примерно, ако един билет е 20 лева до Бургас ще бъде 22 лева.
- А за международните, до Атина, например?
М.С.: За международните също. Ако е бил 50 лева билета, ще бъде 55 лева.
- Какво искате от държавата?
М.С.: Нашите искания като конфедерация ги бяхме поставили в понеделник. Срещнахме се с министъра на транспорта и с още двама министри, които ни обещаха да изпълнят част от тези искания, но днес, на работната среща, която направихме, ни беше казано, че нищо от тези искания няма да бъде изпълнено.
- Кажете какви са вашите искания?
М.С.: Първото е да се намали акциза до нивата, които са по европейските споразумения. Второто е, да ни се възстанови акциза, които ни е вземан над това, което се изисква от ЕС. Трето, едно от основните, да се обяви криза на пазара. Смятам, че тези три основни неща са достатъчни, за да …
- Имате разговори. Ясно.
М.С.: Имаше и едно обещание – от края на тази седмица да се направи всичко възможно да се въведе равнопоставеност между превозите в България и другите страни извън ЕС, относно вноса на гориво.
- Добре, четири неща станаха, на които Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта, ще отговори. За акцизът вече стана ясно, кажете по другите.
В.К.: Аз не мога да се съглася с г-н Столарски, поне не напълно. Както той каза – никой нищо не прави, нищо не се предприема. Не е така. Бяха поети определени, конкретни ангажименти от Министерството на финансите, най-вече с разговорите по отношение въвеждане на бъдеща директива, касаеща размера и структурата на акцизите. В нея колегите от Министерството на финансите поеха ангажимент да търсят начин както за разсрочване на нарастване на акциза за България, така и за изменение структурата на акциза и акцизната ставка, ако тя е възможна, така че да има диференцирана ставка на акциза за дизелово гориво, която да се прилага спрямо фирмите, извършващи превози. Т.е те да получат съответните облекчения. Друг е въпроса, че за сегашния момент, тези държави, в които това вече се прилага като мярка, то е било договорено предварително и за България, поне така поясниха експертите от финансовото министерство …
- Момент, г-н Столарски, чувате ли? Удовлетворява ли ви този отговор?
В.К.: Аз не искам да влизам в спор с г-н Столарски за акцизите, доколкото този въпрос е извън компетенцията на агенцията, която оглавявам, но той не е извън проблематиката на работната група, в която влизам. И тъй като г-н Столарски не остана до края на заседанието на работната група, той вероятно не е чул и последните заключения на тази работна група.
- Г-н Столарски …
М.С.: Искам да припомня на г-н Киров, че още когато казаха за тази работна група, казах на министъра, че когато не иска да се свърши една работа се създава работна група. И всички тези обещания, които ни бяха дадени се стремят колкото се може във времето да се отложат, като в най-близко време го виждат до три- четири месеца. Но аз искам да кажа, че обвиненията не са към „Автомобилна администрация”. То тук няма обвинения, просто някой трябва да помогне на тези превозвачи, които няма да издържат три месеца. За да може някой да реши техните проблеми.
В.К.: Г-н Столарски, аз мисля, че Министерството на транспорта, лично министъра, институциите, които работят под министъра, са доказали своята съпричастност към проблемите на българските превозвачи и винаги са се стремели да търсят решение, включително на въпроси, които са извън техните преки компетенции. Министърът се нагърби с тая задача да събира различни институции, заедно с превозвачите, и да се търси решение на поставените въпроси.
- Г-н Столарски, настоявате да се обяви криза в бранша…
В.К.: Криза на пазара е точния термин.
- Криза на пазара, ме поправя г-н Киров. Защо настоявате за тази мярка?
М.С.: Първо като се ограничи влизането на хора в пазара, тогава ще може да се направи нормален анализ на този пазар. В момента, едва ли знаете, започват да се регистрират изключително много фирми, които нямат нищо общо с България.
- Колко много фирми?
М.С.: Само вчера две испански фирми са се регистрирали, които са с над 300 камиона.
- Г-н Киров, криза на пазара, може ли да бъде обявена, как се обявява и какво показва практиката на ЕС? Това също е любопитно.
В.К.: Понятието „криза на пазара” включва продължително и значително свръх предлагане на транспортни услуги, които значително надвишават търсенето и което може да доведе до застрашаване на финансовата стабилност на големи групи транспортни предприятия.
- Такава ли е ситуацията в България?
В.К.: Бих искал да мога да дам отговор на този въпрос, но не съм в състояние. Да кажем , че министър Мутафчиев пое ангажимент и беше разпоредено от него и започна събирането на информация на целите на анализи, чрез които да бъде доказано наличието на криза на пазара. Кризата на пазара, ако бъде доказана, може да доведе до две мерки. Първата мярка е ограничаване на дейността на съществуващите оператори на транспортния пазар, а втората е преустановяване на достъпа до пазара на нови превозвачи. И тя може да бъде наложена за период от шест месеца и удължена за още един период от шест месеца. Това обаче не е толкова просто и не е решение, което може да бъде взето от министъра. Това решение може да бъде взето само след съгласуване и решение от ЕК, пред която ние трябва да докажем, че действително съществува криза на пазара.
- Случвало ли се е това в някои от по-старите членки на ЕС?
В.К.: Независимо от тежките последствия, които доведе присъединяването на страните членки на ЕС, като Полша например, която влезе с един значителен флот, и един значителен брой работещи на този пазар, и което доведе до значително спадане, както на оборотите, реализирани от германските, най-близките до тях оператори, в една Германия, която беше най-засегната, криза на пазара не беше обявена. Въпреки, че там ситуацията беше драматично тежка. Не ми е известно да е обявявана криза на пазара, заради покачване на цените на горивата. Това обаче не означава, че на нашия пазар няма криза и аз не мога да дам еднозначен отговор дали има или няма криза.
- Ангажирайте се със срок – колко време ви е необходимо за да проучите това и да кажете дали има криза или не?
В.К.: Нормално от порядъка на два месеца е срока за набиране на статистическа информация, обработване на данни, предоставяне в комисията, а според регламент 3916, комисията, в момента, в които й бъде предоставен доклада, е длъжна да се произнесе в 30-дневен срок.
- Г-н Столаркси, имате ли търпение от три месеца, за да се проучи въпроса в България има ли криза или не?
М.С.: Искам да попитам – криза на пазара, те освен, че имат данни за колко превозни средства са в България, имат ли данни колко превоза са необходими за да се извозят с тях.
В.К.: Не разполагаме с такива данни, и за това се опитваме да формираме някакви наблюдения, защото такива данни ние бихме могли да получим от националната статистика. Знаете, тези параметри, не се следят от агенцията, която оглавявам и това е извън предмета на нейната дейност.
М.С.: Аз това казах – проблемите не са в агенцията, проблемите са в държавата.
- Агенцията не е извън пространството и времето, тя съществува.
М.С.: Такава статистика няма в България и как ще започне да се прави и ще се установи, че има криза, когато едната част, която трябва да се изравни и да се сметнат нещата, дали едното отговаря на другото, за да се обяви криза на пазара, го няма.
В.К.: Трудно е, г-н Столарски, не случайно дадох отговор , че не може да се даде отговор дали има или няма криза, защото нашия пазар е отворен пазар. Нашите оператори, всички тези, които оперират на международния пазар са с лиценз за международни превози, а за товари, това са към момента 4973 фирми, които имат 35264 броя заверени копия. Т.е. зад едно копие стои един подвижен състав автомобил, с ремарке или полуремарке. Всички тези оператори ние не можем в момента да кажем на кои пазар оперират. Това е трудно, защото ние сме отворени основно към ЕС. Дори и да получим данни от митницата те ще касаят само частично тези държави, с които ние имаме митнически режим, но не и държавите от ЕС. А още по-тежък е проблема с вътрешните превози. Затова ние трябва да се опрем на някакви данни на статистическия институт базирани на извадков принцип. Не виждам друг начин.
- Г-н Столарски, от утре над 300 автобусни превозвачи от цялата страна започват предупредителна стачка. Възможно ли е тази предупредителна стачка след седмица-две да прерасне в ефективен протест?
М.С.: Не мога да кажа за автобусната стачка, мога да кажа за протестите, които ние, конфедерацията, организира. Да се уточним, ние правим протести, не стачка – работодател не може да прави стачка. Протестите, в които ние участваме бяха в понеделник, предупредителните. А другата седмица ще направим съвсем други, защото виждаме, че това, което ни беше обещано, отива във времето, а на нашите членове, времето им е много ценно и нямат, както попитахте, да чакат три или четири месеца да кажат нещо, което предварително знаем, че ще бъде не.
- Разкажете, какъв ще е протестът следващата седмица.
М.С.: В момента се правят консултации с всички организации, които искат да участват и това мога да ви кажа утре или вдруги ден.
- Ще преминете ли границата на добрия тон?
М.С.: Не, ние сме били в границите на добрия тон и никой няма файда в България да се разваля този тон.
В.К.: И аз искам да отбележа, че протестите, организирани от българските превозвачи, като изключим някои места, за които имаме сигнали за нарушения на Закона за движение по пътищата, останалите имат предупредителен характер. Преди два часа дадох на г-н Столарски едно писмо от група автобусни превозвачи, не мога да не коментирам, че в това писмо се отправят неоснователни обвинения към дейността на агенцията, към министерството на транспорта. Има много моменти, които могат да бъдат взети предвид, но това, което не мога да приема е липсата на диалог. Ние сме доказали, че сме диалогични хора, и не се опитваме да решаваме проблема със силови методи. Такива обвинения за липса на диалог – аз съм имал среща в рамките на тройната подкомисия по автомобилен транспорт на 24 април и ми беше поискано срок от две седмици да ми бъдат предадени становища по наредба 2 и наредба 33, които касаят тия въпроси, най-вече автобусните превозвачи. А в рамките на един месещ от тогава не съм получил абсолютно нищо. И при това положение да бъдем обвинявани, аз или министерството, или институцията, която представлявам, в липса на диалогичност, абсолютно не го приемам.
- Г-н Столарски, склонни сте да продължите разговорите с представители на Министерството на транспорта, а не да викате под прозореца на министъра.
М.С.: Не, няма да викаме. Аз пак казах проблемите не са в Министерство на транспорта. За съжаление има само диалог – ние си говорим , те си говорят, ние си говорим, те си говорят. В момента искаме действия, но не от министъра на транспорта и „Автомобилна администрация”, а от другите министерства, от които зависят нещата, защото ние си говорим за ограничението за внос на гориво от близо четири години и на нас ни обясняват как не могат да ограничат чуждите, а нас ни ограничават за два дни, откъдето поискат. Диалог има, но само диалог – не става.
- Това увеличение ще отблъсне ли пътници, колко пътници ще загубите?
М.С.: Не сме правили изчисления, но по неволя хората няма къде да отидат, защото, ако хората тръгнат с леките си автомобили, ще им струва по-скъпо.

18 минути
Общинският съвет в Царево одобри изграждането на многопрофилна болница в града
Общинският съвет в Царево гласува и одобри предложението на кмета Марин Киров за продажба ...
20 минути
Норвегия осъди охранител за шпионаж в полза на Русия и Иран
Норвежки съд осъди бивш охранител на американското посолство в Осло на 3 години и 7 ...
24 минути
С бутане на болнично легло по улиците на София настояха държавата да се грижи за детското здравеопазване
С бутане на детско болнично легло по улиците на София от фондация "За доброто" настояват ...
28 минути
„ДПС-Ново начало“ внесе законопроект, позволяващ на Радев да се откаже от охраната си
"Парламентарната група на "ДПС-Ново начало" разрешава президентът Румен Радев да се ...
36 минути
Проучване: Мнозинството от турците предпочитат западния начин на живот
Мнозинството от населението на Турция иска страната да прилича на западните държави ...
Когато любовта е в детайла
Бебешката кожа е изключително фина, чувствителна и изисква специална грижа още от първите дни. Всяко ...
43 минути
Откриха гроб със златни накити от II век при разкопките край село Капитан Петко войвода
Край тополовградското село Капитан Петко войвода археолози, под ръководството на ...
45 минути
Пленумът на ВСС реши: Няма да пита парламента за „тримата големи“
Пленумът на Висшия съдебен съвет реши на днешното си заседание да не иска от Народното ...
50 минути
Мъж даде алкохол на тийнейджъри до гимназия, 16-годишен се озова в болница
Мъж даде алкохол на тийнейджъри до училище в Горна Оряховица, съобщиха от полицията.
На ...
58 минути
Временно се променя движението по „Хемус“ в Софийско и Ловешко
Временно се променя организацията на движение в участъци от автомагистрала „Хемус“ ...
1 час
12 години затвор за баща, изнасилил малолетната си дъщеря
Окръжният съд в Благоевград осъди на 12 години „лишаване от свобода" 40-годишен мъж, ...
1 час
Обстановката в Община Царево се нормализира след интезивните валежи
Обстановката в Община Царево и региона постепенно се нормализира след интензивните ...
1 час
Пребиха и ограбиха възрастен мъж в Пернишко
Пребиха и ограбиха 79-годишен мъж в Пернишко, съобщиха от полицията.
Мъжът е подал ...
1 час
Постоянен арест за мъж, намушкал приятелката си в София
Съдът задържа под стража 42-годишен мъж, нанесъл лека телесна повреда на 40-годишна жена ...
1 час
Мъж е с опасност за живота след катастрофа край Долна баня
Мъж е с опасност за живота след катастрофа край Долна баня, съобщиха от полицията.
Инцидентът ...
1 час
Израел получи от „Хамас“ телата на още двама заложници
Израел получи снощи останките на още двама заложници, часове след като израелската ...
1 час
Силно земетресение разлюля индонезийската провинция Папуа
Земетресение с магнитуд 6,7 разлюля днес индонезийската провинция Папуа, съобщи Геологическият ...
1 час
Мъж преби шофьор на камион за боклук в Перник
Задържаха 47-годишен мъж за побой в Перник, съобщиха от полицията.
Инцидентът е станал ...
1 час
Мирчев: Всички политици да се откажат от служебните си автомобили, да идват с личните
Всички политици да се откажат от служебните си автомобили. Нека идват с личните си, ...
1 час
Земетресение разтърси гръцкия остров Крит
Земетресение с магнитуд от 4,5 по Рихтер е регистрирано тази сутрин в морето край гръцкия ...
1 час
Спря токът в тунел „Железница“
За прекъсване на електрозахранването в тунел „Железница“ на път I-1 Благоевград – ...
1 час
ПП-ДБ настояват ВСС да изпълни промените в Закона за съдебната власт, както са приети
Внесохме становище до членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС), с което заявихме волята, ...
2 часа
АБВ Поща и вестник „Телеграф“ с престижни международни отличия
АБВ Поща и вестник „Телеграф“ бяха отличени с престижната международна награда QUDAL ...
2 часа
Шофьор блъсна възрастна жена на пешеходна пътека във Видин
80-годишен шофьор от Видин е блъснал 79-годишна жена на пешеходна пътека в областния ...
2 часа
Пожарът в промишлената зона на Перник е почти овладян
Пожарът, който избухна вчера в металургичния завод „Стомана“, е почти овладян, съобщиха ...
2 часа
100 години от рождението на Анджела Лансбъри: Винаги играех злобни или възрастни жени
Винаги играех злобни или възрастни жени, казва актрисата Анджела Лансбъри, от чието ...
2 часа
Разкриха причината за смъртта на Даян Кийтън
Холивудската звезда Даян Кийтън е починала от пневмония.
Актрисата почина на 11 октомври ...
2 часа
Такси и автобус се удариха в Пловдив
Затруднено е движението на ул. "Скопие" в район "Южен" в Пловдив заради катастрофа, възникнала ...
2 часа
Президентът: Председателят на НС бе сведена до плод и зеленчук, премиерът – унизен
„Ако те наистина са последователни и са гласували закон, с който принуждават и според ...
3 часа
Пеевски: Чакам ги с решение, всичко е в ръцете на Борисов дали ще хвърли държавата в бездната
Лидерът на "ДПС-Ново начало" Делян Пеевски заяви, че е говорил с премиера Росен Желязков ...
3 часа
Тръмп разреши операции на ЦРУ във Венецуела
Американският президент Доналд Тръмп заяви в сряда, че е дал разрешение на Централното ...
3 часа
Пристигат още два F-16 в България
Пристигат още два изтребителя F-16 в България, това заяви по БНТ генерал-майор Николай ...
3 часа
Денков: Очевидно управляващите не знаят какво да правят
С категорично „не“ отговори депутатът от ПП-ДБ Николай Денков на журналистически ...
3 часа
Джейхан Ибрямов за политическата ситуация: Това е сигнал за преформатиране
Това е сигнал за преформатиране, заяви пред журналисти пред Народното събрание народният ...
4 часа
Планиран и заснет на видео: Жесток побой на ученичка от ревност
Поредна агресия между ученички, този път в Казанлък. 15-годишно момиче е ритано и скубано ...
4 часа
Политически блокаж - нов опит и нов провал, депутатите отново не събраха кворум в парламента
След като в сряда (15 октомври) депутатите не успяха да гласуват седмичната си програма ...
4 часа
Заради рестриктивни правила: Десетки журналисти напуснаха Пентагона (СНИМКИ)
Десетки журналисти предадоха пропуските си и напуснаха Пентагона вчера, след като ...
4 часа
12-годишно дете пострада при катастрофа в Бургас, баща му карал с несъобразена скорост
12-годишно дете е с контузия на главата, след като баща му удари с колата си друг автомобил ...
5 часа
Представят първата интерактивна инвестиционна карта на България
Първата интерактивна инвестиционна карта на България ще бъде представена днес от ...
5 часа
МВФ: Публичният дълг може да доближи историческия максимум до края на десетилетието
Световният публичен дълг се повишава и се очаква да премине над прага от 100 процента ...
5 часа
Как Италия натрупа третия по големина златен резерв в света
Италия, чиито суверенни активи често са били причина за кризи, в момента се радва на ...