С колко ще скочат цените на билетите на междуградските автобуси и на международните линии и може ли държавата да удържи този скок. Разговор по темата с Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта и Миролюб Столарски, съпредседател на конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт, в предаването „Денят” на Дарик.
- Г-н Столарски, да уточним, абсолютно неизбежно ли е увеличаването на цената на билетите?
М.С.: Мога да кажа твърдо, че е неизбежно повишаването на цените на превозите.
- От новините разбрахме – 5-10 % ще е увеличението.
М.С.: Всяка фирма може да си направи разчет с колко процента ще вдигне цената. Както виждате горивото и вчера се вдигна пак.
- Вашият разчет какво показва?
М.С.: Моят разчет като фирма е – минимум 10 % ще се вдигне цената.
- Да поговорим в лева, това касае всички.
М.С.: Примерно, ако един билет е 20 лева до Бургас ще бъде 22 лева.
- А за международните, до Атина, например?
М.С.: За международните също. Ако е бил 50 лева билета, ще бъде 55 лева.
- Какво искате от държавата?
М.С.: Нашите искания като конфедерация ги бяхме поставили в понеделник. Срещнахме се с министъра на транспорта и с още двама министри, които ни обещаха да изпълнят част от тези искания, но днес, на работната среща, която направихме, ни беше казано, че нищо от тези искания няма да бъде изпълнено.
- Кажете какви са вашите искания?
М.С.: Първото е да се намали акциза до нивата, които са по европейските споразумения. Второто е, да ни се възстанови акциза, които ни е вземан над това, което се изисква от ЕС. Трето, едно от основните, да се обяви криза на пазара. Смятам, че тези три основни неща са достатъчни, за да …
- Имате разговори. Ясно.
М.С.: Имаше и едно обещание – от края на тази седмица да се направи всичко възможно да се въведе равнопоставеност между превозите в България и другите страни извън ЕС, относно вноса на гориво.
- Добре, четири неща станаха, на които Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта, ще отговори. За акцизът вече стана ясно, кажете по другите.
В.К.: Аз не мога да се съглася с г-н Столарски, поне не напълно. Както той каза – никой нищо не прави, нищо не се предприема. Не е така. Бяха поети определени, конкретни ангажименти от Министерството на финансите, най-вече с разговорите по отношение въвеждане на бъдеща директива, касаеща размера и структурата на акцизите. В нея колегите от Министерството на финансите поеха ангажимент да търсят начин както за разсрочване на нарастване на акциза за България, така и за изменение структурата на акциза и акцизната ставка, ако тя е възможна, така че да има диференцирана ставка на акциза за дизелово гориво, която да се прилага спрямо фирмите, извършващи превози. Т.е те да получат съответните облекчения. Друг е въпроса, че за сегашния момент, тези държави, в които това вече се прилага като мярка, то е било договорено предварително и за България, поне така поясниха експертите от финансовото министерство …
- Момент, г-н Столарски, чувате ли? Удовлетворява ли ви този отговор?
В.К.: Аз не искам да влизам в спор с г-н Столарски за акцизите, доколкото този въпрос е извън компетенцията на агенцията, която оглавявам, но той не е извън проблематиката на работната група, в която влизам. И тъй като г-н Столарски не остана до края на заседанието на работната група, той вероятно не е чул и последните заключения на тази работна група.
- Г-н Столарски …
М.С.: Искам да припомня на г-н Киров, че още когато казаха за тази работна група, казах на министъра, че когато не иска да се свърши една работа се създава работна група. И всички тези обещания, които ни бяха дадени се стремят колкото се може във времето да се отложат, като в най-близко време го виждат до три- четири месеца. Но аз искам да кажа, че обвиненията не са към „Автомобилна администрация”. То тук няма обвинения, просто някой трябва да помогне на тези превозвачи, които няма да издържат три месеца. За да може някой да реши техните проблеми.
В.К.: Г-н Столарски, аз мисля, че Министерството на транспорта, лично министъра, институциите, които работят под министъра, са доказали своята съпричастност към проблемите на българските превозвачи и винаги са се стремели да търсят решение, включително на въпроси, които са извън техните преки компетенции. Министърът се нагърби с тая задача да събира различни институции, заедно с превозвачите, и да се търси решение на поставените въпроси.
- Г-н Столарски, настоявате да се обяви криза в бранша…
В.К.: Криза на пазара е точния термин.
- Криза на пазара, ме поправя г-н Киров. Защо настоявате за тази мярка?
М.С.: Първо като се ограничи влизането на хора в пазара, тогава ще може да се направи нормален анализ на този пазар. В момента, едва ли знаете, започват да се регистрират изключително много фирми, които нямат нищо общо с България.
- Колко много фирми?
М.С.: Само вчера две испански фирми са се регистрирали, които са с над 300 камиона.
- Г-н Киров, криза на пазара, може ли да бъде обявена, как се обявява и какво показва практиката на ЕС? Това също е любопитно.
В.К.: Понятието „криза на пазара” включва продължително и значително свръх предлагане на транспортни услуги, които значително надвишават търсенето и което може да доведе до застрашаване на финансовата стабилност на големи групи транспортни предприятия.
- Такава ли е ситуацията в България?
В.К.: Бих искал да мога да дам отговор на този въпрос, но не съм в състояние. Да кажем , че министър Мутафчиев пое ангажимент и беше разпоредено от него и започна събирането на информация на целите на анализи, чрез които да бъде доказано наличието на криза на пазара. Кризата на пазара, ако бъде доказана, може да доведе до две мерки. Първата мярка е ограничаване на дейността на съществуващите оператори на транспортния пазар, а втората е преустановяване на достъпа до пазара на нови превозвачи. И тя може да бъде наложена за период от шест месеца и удължена за още един период от шест месеца. Това обаче не е толкова просто и не е решение, което може да бъде взето от министъра. Това решение може да бъде взето само след съгласуване и решение от ЕК, пред която ние трябва да докажем, че действително съществува криза на пазара.
- Случвало ли се е това в някои от по-старите членки на ЕС?
В.К.: Независимо от тежките последствия, които доведе присъединяването на страните членки на ЕС, като Полша например, която влезе с един значителен флот, и един значителен брой работещи на този пазар, и което доведе до значително спадане, както на оборотите, реализирани от германските, най-близките до тях оператори, в една Германия, която беше най-засегната, криза на пазара не беше обявена. Въпреки, че там ситуацията беше драматично тежка. Не ми е известно да е обявявана криза на пазара, заради покачване на цените на горивата. Това обаче не означава, че на нашия пазар няма криза и аз не мога да дам еднозначен отговор дали има или няма криза.
- Ангажирайте се със срок – колко време ви е необходимо за да проучите това и да кажете дали има криза или не?
В.К.: Нормално от порядъка на два месеца е срока за набиране на статистическа информация, обработване на данни, предоставяне в комисията, а според регламент 3916, комисията, в момента, в които й бъде предоставен доклада, е длъжна да се произнесе в 30-дневен срок.
- Г-н Столаркси, имате ли търпение от три месеца, за да се проучи въпроса в България има ли криза или не?
М.С.: Искам да попитам – криза на пазара, те освен, че имат данни за колко превозни средства са в България, имат ли данни колко превоза са необходими за да се извозят с тях.
В.К.: Не разполагаме с такива данни, и за това се опитваме да формираме някакви наблюдения, защото такива данни ние бихме могли да получим от националната статистика. Знаете, тези параметри, не се следят от агенцията, която оглавявам и това е извън предмета на нейната дейност.
М.С.: Аз това казах – проблемите не са в агенцията, проблемите са в държавата.
- Агенцията не е извън пространството и времето, тя съществува.
М.С.: Такава статистика няма в България и как ще започне да се прави и ще се установи, че има криза, когато едната част, която трябва да се изравни и да се сметнат нещата, дали едното отговаря на другото, за да се обяви криза на пазара, го няма.
В.К.: Трудно е, г-н Столарски, не случайно дадох отговор , че не може да се даде отговор дали има или няма криза, защото нашия пазар е отворен пазар. Нашите оператори, всички тези, които оперират на международния пазар са с лиценз за международни превози, а за товари, това са към момента 4973 фирми, които имат 35264 броя заверени копия. Т.е. зад едно копие стои един подвижен състав автомобил, с ремарке или полуремарке. Всички тези оператори ние не можем в момента да кажем на кои пазар оперират. Това е трудно, защото ние сме отворени основно към ЕС. Дори и да получим данни от митницата те ще касаят само частично тези държави, с които ние имаме митнически режим, но не и държавите от ЕС. А още по-тежък е проблема с вътрешните превози. Затова ние трябва да се опрем на някакви данни на статистическия институт базирани на извадков принцип. Не виждам друг начин.
- Г-н Столарски, от утре над 300 автобусни превозвачи от цялата страна започват предупредителна стачка. Възможно ли е тази предупредителна стачка след седмица-две да прерасне в ефективен протест?
М.С.: Не мога да кажа за автобусната стачка, мога да кажа за протестите, които ние, конфедерацията, организира. Да се уточним, ние правим протести, не стачка – работодател не може да прави стачка. Протестите, в които ние участваме бяха в понеделник, предупредителните. А другата седмица ще направим съвсем други, защото виждаме, че това, което ни беше обещано, отива във времето, а на нашите членове, времето им е много ценно и нямат, както попитахте, да чакат три или четири месеца да кажат нещо, което предварително знаем, че ще бъде не.
- Разкажете, какъв ще е протестът следващата седмица.
М.С.: В момента се правят консултации с всички организации, които искат да участват и това мога да ви кажа утре или вдруги ден.
- Ще преминете ли границата на добрия тон?
М.С.: Не, ние сме били в границите на добрия тон и никой няма файда в България да се разваля този тон.
В.К.: И аз искам да отбележа, че протестите, организирани от българските превозвачи, като изключим някои места, за които имаме сигнали за нарушения на Закона за движение по пътищата, останалите имат предупредителен характер. Преди два часа дадох на г-н Столарски едно писмо от група автобусни превозвачи, не мога да не коментирам, че в това писмо се отправят неоснователни обвинения към дейността на агенцията, към министерството на транспорта. Има много моменти, които могат да бъдат взети предвид, но това, което не мога да приема е липсата на диалог. Ние сме доказали, че сме диалогични хора, и не се опитваме да решаваме проблема със силови методи. Такива обвинения за липса на диалог – аз съм имал среща в рамките на тройната подкомисия по автомобилен транспорт на 24 април и ми беше поискано срок от две седмици да ми бъдат предадени становища по наредба 2 и наредба 33, които касаят тия въпроси, най-вече автобусните превозвачи. А в рамките на един месещ от тогава не съм получил абсолютно нищо. И при това положение да бъдем обвинявани, аз или министерството, или институцията, която представлявам, в липса на диалогичност, абсолютно не го приемам.
- Г-н Столарски, склонни сте да продължите разговорите с представители на Министерството на транспорта, а не да викате под прозореца на министъра.
М.С.: Не, няма да викаме. Аз пак казах проблемите не са в Министерство на транспорта. За съжаление има само диалог – ние си говорим , те си говорят, ние си говорим, те си говорят. В момента искаме действия, но не от министъра на транспорта и „Автомобилна администрация”, а от другите министерства, от които зависят нещата, защото ние си говорим за ограничението за внос на гориво от близо четири години и на нас ни обясняват как не могат да ограничат чуждите, а нас ни ограничават за два дни, откъдето поискат. Диалог има, но само диалог – не става.
- Това увеличение ще отблъсне ли пътници, колко пътници ще загубите?
М.С.: Не сме правили изчисления, но по неволя хората няма къде да отидат, защото, ако хората тръгнат с леките си автомобили, ще им струва по-скъпо.
54 минути
Планова профилактика спира сървърите на МВнР
Поради профилактика на сървърните им системи, на 20 април, събота, имейлът и телефонът ...
1 час
В АЕЦ „Козлодуй“ пристига първата доставка на ядрено гориво от Уестингхаус
В АЕЦ „Козлодуй“ ще пристигне първата доставка на ядрено гориво от „Уестингхаус“, ...
7 часа
Шведската полиция застреля мъж, нападал с нож три жени
Шведската полиция е застреляла и арестувала мъж, за когото се твърди, че е наранил три ...
8 часа
Лавров: Русия не иска да атакува страни членки на НАТО, както се твърди
След повече от две години интензивни сражения в Украйна руският външен министър Сергей ...
9 часа
Олаф Шолц: Войната в Украйна може да продължи още няколко години
Германският канцлер Олаф Шолц смята, че войната в Украйна може да се проточи още няколко ...
ohnamama.bg
Елате на събитието на "Ох, на мама!" за бременни и родители
Девет водещи експерта в три тематични панела и двама родители, които ще задават точните въпроси. Това ...
9 часа
Mъж се самозапали пред съда, който гледа делото на Тръмп
Mъж се е самозапалил в пред съда, в който се гледа делото срещу Доналд Тръмп в Манхатън, ...
10 часа
Парламентът прие Програмата за инвестиции в отбраната до 2032 г.
Със 142 гласа „за“ и 32 – „против“ парламентът прие Програмата за инвестиции в отбраната ...
12 часа
Неофициално: Главчев се отказа от смяната на външния министър
Към момента служебният министър-председател Димитър Главчев се отказа да предлага ...
12 часа
Василев: Стана ясно, че е имало политическа договорка с президента, за да се сформира служебният кабинет
За всички граждани стана ясно, че е имало политическа договорка с президента, за да ...
12 часа
400 кг хероин, увит в матраци, откриха на ГКПП „Капитан Андреево“
400 кг хероин е задържан на ГКПП "Капитан Андреево". Наркотикът е бил укрит в матраци, ...
12 часа
Задържаха мъж с над 70 грама марихуана в Търговище
Задържаха мъж с над 70 грама марихуана в Търговище, съобщиха от полицията.
Оттам уточняват, ...
13 часа
Военните министри на страните-членки на НАТО потвърдиха ангажимента си за укрепване на отбраната на Украйна
Министърът на отбраната Атанас Запрянов участва в извънредно заседание на Съвета ...
13 часа
Рокадите в кабинета „Главчев“ продължават
Със заповед на министър-председателя Димитър Главчев са освободени трима заместник-министри, ...
13 часа
След отказа да стане министър: Даниел Митов прати мотивите на премиера, вижте какво пише
Даниел Митов оттегли пред премиера Димитър Главчев номинацията си за служебен министър ...
13 часа
Пулмолог: Много деца не могат да бъдат диагностицирани с коклюш и разнасят инфекцията
Първи смъртни случаи след заболяване с коклюш у нас от началото на годината. Две едномесечни ...
14 часа
Потвърден е първи случай на коклюш в област Хасково
Потвърден е първи случай на коклюш на територията на област Хасково. Това съобщиха ...
14 часа
Откриха неизбухнала бомба от 90-те в Ниш
На 21 април сръбските власти ще евакуират цял квартал в Ниш, защото трябва да бъде премахната ...
14 часа
Призив към родителите от столична детска болница: Не отлагайте имунизациите без причина
От началото на годината в цяла Европа, включително и в България, се наблюдава ръст на ...
14 часа
Ферибот се блъсна в кей в Неапол, 29 души са ранени
Най-малко 29 души бяха ранени, след като ферибот, превозващ хора от италианския остров ...
14 часа
Блинкън: Китай помага на Русия във войната в Украйна
Американският държавен секретар Антъни Блинкън обвини днес Китай, че косвено подклажда ...
14 часа
Зеленски посети военен команден пункт на отбраната на Часов Яр (ВИДЕО)
Украинският президент Володимир Зеленски съобщи, че е посетил военен команден пункт, ...
15 часа
Кола избухна в пламъци в Пловдив (СНИМКИ)
Кола избухна в пламъци в Пловдив. Това стана ясно от публикация във Facebook.
...
15 часа
Стоянов: Бившият директор на ГДБОП Любомир Янев е имал контакт с Мартин Божанов
Бившият директор на Главната дирекция „Борба с организираната престъпност“ (ГДБОП) ...
15 часа
СОС ще гласува изключване на Благовест Георгиев от всички комисии в общината
Председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров, заедно със зам.-председателят ...
15 часа
Освободиха от длъжност областния управител на Бургас
Правителството прие решение, с което от длъжността областен управител на Бургас е ...
15 часа
Нулева толерантност: Прокурори искат затягане на мерките за пияни и дрогирани шофьори
Задължително да се отнема временно книжката на шофьори, причинили смърт на пътя след ...
15 часа
Мъж заплаши да се самовзриви пред иранското консулство в Париж, полицията отцепи района
Френската полиция е отцепила сградата на иранското консулство в Париж, където мъж ...
15 часа
Служебният външен министър: Оставам министър, докато има указ на президента
Оставам министър, докато има указ на президента. Това заяви служебния министър Стефан ...
15 часа
Солен или сладък кекс обичат българите: Вярно или грешно (ВИДЕО)
Сладкарката Стефани е поредният отпаднал участник от сезон 6 на Hell’s Kitchen. Ето как ...
15 часа
Слънчева електроцентрала на мястото на сметище построиха в Зимбабве (ВИДЕО)
Зимбабве, една от най-бедните страни в света, се бори с недостига на електроенергия.
Работници ...
15 часа
ЦИК обяви крайния срок за регистрацията на кандидатите за участие в евроизборите
Регистрацията на кандидати за участие в изборите на 9 юни за членове на Европейския ...
16 часа
Детската млечна кухня с още два пункта в Кърджали
На 7 май в най-многолюдния квартал на Кърджали - „Възрожденци“ ще бъдат разкрити два ...
16 часа
Петков за отказа на Митов: Има тайна координация между Борисов, Пеевски и Радев
Има тайна координация между Борисов, Пеевски и Радев - така коментира лидерът на ПП ...
16 часа
Как Кремъл реагира на иранската атака срещу Израел (ВИДЕО)
Москва избегна да осъди атаката на Иран срещу Израел, като същевременно призова израелските ...
16 часа
Военният ни министър: Няма да „паркираме“ МиГ-29 до 2028 г.
Нальотът на пилотите трябва да бъде много по-голям, засега сме го ограничили до изпълнение ...
16 часа
Хасковският зоокът има нова вълчица (СНИМКИ)
С договор за размножителен заем, Зоопарк-Стара Загора даде на Хасковския зоокът една ...
16 часа
Силни експлозии се чуват в Одеса
Силни експлозии се чуха в Одеса в 13.49 ч. Черноморският украински град отново е атакуван ...
17 часа
Коклюш: Кога и как се прави задължителна имунизация на децата в България
Имунизационна схема за децата в България срещу коклюш включва имунизация с 6-валентна ...
17 часа
Съдът в Русе пусна полицая, участвал в имотни измами, под домашен арест
Окръжният съд в Русе остави за постоянно в ареста двама от членовете на разбита престъпна ...
17 часа
Стана ясно кога водата в Благоевградско няма да е годна за питейно-битови нужди
В периода от 22 април до 31 май "Водоснабдяване и канализация" ЕООД – Благоевград ще извърши ...