С колко ще скочат цените на билетите на междуградските автобуси и на международните линии и може ли държавата да удържи този скок. Разговор по темата с Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта и Миролюб Столарски, съпредседател на конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт, в предаването „Денят” на Дарик.
- Г-н Столарски, да уточним, абсолютно неизбежно ли е увеличаването на цената на билетите?
М.С.: Мога да кажа твърдо, че е неизбежно повишаването на цените на превозите.
- От новините разбрахме – 5-10 % ще е увеличението.
М.С.: Всяка фирма може да си направи разчет с колко процента ще вдигне цената. Както виждате горивото и вчера се вдигна пак.
- Вашият разчет какво показва?
М.С.: Моят разчет като фирма е – минимум 10 % ще се вдигне цената.
- Да поговорим в лева, това касае всички.
М.С.: Примерно, ако един билет е 20 лева до Бургас ще бъде 22 лева.
- А за международните, до Атина, например?
М.С.: За международните също. Ако е бил 50 лева билета, ще бъде 55 лева.
- Какво искате от държавата?
М.С.: Нашите искания като конфедерация ги бяхме поставили в понеделник. Срещнахме се с министъра на транспорта и с още двама министри, които ни обещаха да изпълнят част от тези искания, но днес, на работната среща, която направихме, ни беше казано, че нищо от тези искания няма да бъде изпълнено.
- Кажете какви са вашите искания?
М.С.: Първото е да се намали акциза до нивата, които са по европейските споразумения. Второто е, да ни се възстанови акциза, които ни е вземан над това, което се изисква от ЕС. Трето, едно от основните, да се обяви криза на пазара. Смятам, че тези три основни неща са достатъчни, за да …
- Имате разговори. Ясно.
М.С.: Имаше и едно обещание – от края на тази седмица да се направи всичко възможно да се въведе равнопоставеност между превозите в България и другите страни извън ЕС, относно вноса на гориво.
- Добре, четири неща станаха, на които Володя Киров, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” към Министерството на транспорта, ще отговори. За акцизът вече стана ясно, кажете по другите.
В.К.: Аз не мога да се съглася с г-н Столарски, поне не напълно. Както той каза – никой нищо не прави, нищо не се предприема. Не е така. Бяха поети определени, конкретни ангажименти от Министерството на финансите, най-вече с разговорите по отношение въвеждане на бъдеща директива, касаеща размера и структурата на акцизите. В нея колегите от Министерството на финансите поеха ангажимент да търсят начин както за разсрочване на нарастване на акциза за България, така и за изменение структурата на акциза и акцизната ставка, ако тя е възможна, така че да има диференцирана ставка на акциза за дизелово гориво, която да се прилага спрямо фирмите, извършващи превози. Т.е те да получат съответните облекчения. Друг е въпроса, че за сегашния момент, тези държави, в които това вече се прилага като мярка, то е било договорено предварително и за България, поне така поясниха експертите от финансовото министерство …
- Момент, г-н Столарски, чувате ли? Удовлетворява ли ви този отговор?
В.К.: Аз не искам да влизам в спор с г-н Столарски за акцизите, доколкото този въпрос е извън компетенцията на агенцията, която оглавявам, но той не е извън проблематиката на работната група, в която влизам. И тъй като г-н Столарски не остана до края на заседанието на работната група, той вероятно не е чул и последните заключения на тази работна група.
- Г-н Столарски …
М.С.: Искам да припомня на г-н Киров, че още когато казаха за тази работна група, казах на министъра, че когато не иска да се свърши една работа се създава работна група. И всички тези обещания, които ни бяха дадени се стремят колкото се може във времето да се отложат, като в най-близко време го виждат до три- четири месеца. Но аз искам да кажа, че обвиненията не са към „Автомобилна администрация”. То тук няма обвинения, просто някой трябва да помогне на тези превозвачи, които няма да издържат три месеца. За да може някой да реши техните проблеми.
В.К.: Г-н Столарски, аз мисля, че Министерството на транспорта, лично министъра, институциите, които работят под министъра, са доказали своята съпричастност към проблемите на българските превозвачи и винаги са се стремели да търсят решение, включително на въпроси, които са извън техните преки компетенции. Министърът се нагърби с тая задача да събира различни институции, заедно с превозвачите, и да се търси решение на поставените въпроси.
- Г-н Столарски, настоявате да се обяви криза в бранша…
В.К.: Криза на пазара е точния термин.
- Криза на пазара, ме поправя г-н Киров. Защо настоявате за тази мярка?
М.С.: Първо като се ограничи влизането на хора в пазара, тогава ще може да се направи нормален анализ на този пазар. В момента, едва ли знаете, започват да се регистрират изключително много фирми, които нямат нищо общо с България.
- Колко много фирми?
М.С.: Само вчера две испански фирми са се регистрирали, които са с над 300 камиона.
- Г-н Киров, криза на пазара, може ли да бъде обявена, как се обявява и какво показва практиката на ЕС? Това също е любопитно.
В.К.: Понятието „криза на пазара” включва продължително и значително свръх предлагане на транспортни услуги, които значително надвишават търсенето и което може да доведе до застрашаване на финансовата стабилност на големи групи транспортни предприятия.
- Такава ли е ситуацията в България?
В.К.: Бих искал да мога да дам отговор на този въпрос, но не съм в състояние. Да кажем , че министър Мутафчиев пое ангажимент и беше разпоредено от него и започна събирането на информация на целите на анализи, чрез които да бъде доказано наличието на криза на пазара. Кризата на пазара, ако бъде доказана, може да доведе до две мерки. Първата мярка е ограничаване на дейността на съществуващите оператори на транспортния пазар, а втората е преустановяване на достъпа до пазара на нови превозвачи. И тя може да бъде наложена за период от шест месеца и удължена за още един период от шест месеца. Това обаче не е толкова просто и не е решение, което може да бъде взето от министъра. Това решение може да бъде взето само след съгласуване и решение от ЕК, пред която ние трябва да докажем, че действително съществува криза на пазара.
- Случвало ли се е това в някои от по-старите членки на ЕС?
В.К.: Независимо от тежките последствия, които доведе присъединяването на страните членки на ЕС, като Полша например, която влезе с един значителен флот, и един значителен брой работещи на този пазар, и което доведе до значително спадане, както на оборотите, реализирани от германските, най-близките до тях оператори, в една Германия, която беше най-засегната, криза на пазара не беше обявена. Въпреки, че там ситуацията беше драматично тежка. Не ми е известно да е обявявана криза на пазара, заради покачване на цените на горивата. Това обаче не означава, че на нашия пазар няма криза и аз не мога да дам еднозначен отговор дали има или няма криза.
- Ангажирайте се със срок – колко време ви е необходимо за да проучите това и да кажете дали има криза или не?
В.К.: Нормално от порядъка на два месеца е срока за набиране на статистическа информация, обработване на данни, предоставяне в комисията, а според регламент 3916, комисията, в момента, в които й бъде предоставен доклада, е длъжна да се произнесе в 30-дневен срок.
- Г-н Столаркси, имате ли търпение от три месеца, за да се проучи въпроса в България има ли криза или не?
М.С.: Искам да попитам – криза на пазара, те освен, че имат данни за колко превозни средства са в България, имат ли данни колко превоза са необходими за да се извозят с тях.
В.К.: Не разполагаме с такива данни, и за това се опитваме да формираме някакви наблюдения, защото такива данни ние бихме могли да получим от националната статистика. Знаете, тези параметри, не се следят от агенцията, която оглавявам и това е извън предмета на нейната дейност.
М.С.: Аз това казах – проблемите не са в агенцията, проблемите са в държавата.
- Агенцията не е извън пространството и времето, тя съществува.
М.С.: Такава статистика няма в България и как ще започне да се прави и ще се установи, че има криза, когато едната част, която трябва да се изравни и да се сметнат нещата, дали едното отговаря на другото, за да се обяви криза на пазара, го няма.
В.К.: Трудно е, г-н Столарски, не случайно дадох отговор , че не може да се даде отговор дали има или няма криза, защото нашия пазар е отворен пазар. Нашите оператори, всички тези, които оперират на международния пазар са с лиценз за международни превози, а за товари, това са към момента 4973 фирми, които имат 35264 броя заверени копия. Т.е. зад едно копие стои един подвижен състав автомобил, с ремарке или полуремарке. Всички тези оператори ние не можем в момента да кажем на кои пазар оперират. Това е трудно, защото ние сме отворени основно към ЕС. Дори и да получим данни от митницата те ще касаят само частично тези държави, с които ние имаме митнически режим, но не и държавите от ЕС. А още по-тежък е проблема с вътрешните превози. Затова ние трябва да се опрем на някакви данни на статистическия институт базирани на извадков принцип. Не виждам друг начин.
- Г-н Столарски, от утре над 300 автобусни превозвачи от цялата страна започват предупредителна стачка. Възможно ли е тази предупредителна стачка след седмица-две да прерасне в ефективен протест?
М.С.: Не мога да кажа за автобусната стачка, мога да кажа за протестите, които ние, конфедерацията, организира. Да се уточним, ние правим протести, не стачка – работодател не може да прави стачка. Протестите, в които ние участваме бяха в понеделник, предупредителните. А другата седмица ще направим съвсем други, защото виждаме, че това, което ни беше обещано, отива във времето, а на нашите членове, времето им е много ценно и нямат, както попитахте, да чакат три или четири месеца да кажат нещо, което предварително знаем, че ще бъде не.
- Разкажете, какъв ще е протестът следващата седмица.
М.С.: В момента се правят консултации с всички организации, които искат да участват и това мога да ви кажа утре или вдруги ден.
- Ще преминете ли границата на добрия тон?
М.С.: Не, ние сме били в границите на добрия тон и никой няма файда в България да се разваля този тон.
В.К.: И аз искам да отбележа, че протестите, организирани от българските превозвачи, като изключим някои места, за които имаме сигнали за нарушения на Закона за движение по пътищата, останалите имат предупредителен характер. Преди два часа дадох на г-н Столарски едно писмо от група автобусни превозвачи, не мога да не коментирам, че в това писмо се отправят неоснователни обвинения към дейността на агенцията, към министерството на транспорта. Има много моменти, които могат да бъдат взети предвид, но това, което не мога да приема е липсата на диалог. Ние сме доказали, че сме диалогични хора, и не се опитваме да решаваме проблема със силови методи. Такива обвинения за липса на диалог – аз съм имал среща в рамките на тройната подкомисия по автомобилен транспорт на 24 април и ми беше поискано срок от две седмици да ми бъдат предадени становища по наредба 2 и наредба 33, които касаят тия въпроси, най-вече автобусните превозвачи. А в рамките на един месещ от тогава не съм получил абсолютно нищо. И при това положение да бъдем обвинявани, аз или министерството, или институцията, която представлявам, в липса на диалогичност, абсолютно не го приемам.
- Г-н Столарски, склонни сте да продължите разговорите с представители на Министерството на транспорта, а не да викате под прозореца на министъра.
М.С.: Не, няма да викаме. Аз пак казах проблемите не са в Министерство на транспорта. За съжаление има само диалог – ние си говорим , те си говорят, ние си говорим, те си говорят. В момента искаме действия, но не от министъра на транспорта и „Автомобилна администрация”, а от другите министерства, от които зависят нещата, защото ние си говорим за ограничението за внос на гориво от близо четири години и на нас ни обясняват как не могат да ограничат чуждите, а нас ни ограничават за два дни, откъдето поискат. Диалог има, но само диалог – не става.
- Това увеличение ще отблъсне ли пътници, колко пътници ще загубите?
М.С.: Не сме правили изчисления, но по неволя хората няма къде да отидат, защото, ако хората тръгнат с леките си автомобили, ще им струва по-скъпо.

20 минути
Задържаха двама мъже за домашно насилие в Разградско
Двама мъже, упражнили домашно насилие, са задържани в съботния ден, съобщиха от полицията. ...
2 часа
„Беше ме страх да не ме стъпче тълпата“: Разказ на полицайка, ранена при протеста на „Възраждане”
В събота протест на „Възраждане” срещу еврото завърши с шест ареста и десет пострадали ...
2 часа
След аутопсия: Двете деца на Шири Бибас са били брутално убити от терористите с голи ръце
Аутопсията на Шири Бибас и на нейните две деца, починали в плен в Газа, не е показала ...
3 часа
Лекарите са резервирани в прогнозите за състоянието на папа Франциск
Президентът на САЩ Доналд Тръмп е бил информиран за здравословното състояние на папа ...
3 часа
Частични местни избори на няколко места в страната
На няколко места в страната гласуват за кмет на частични местни избори, в Сандански ...
Кожни проблеми при бебета и малки деца през зимата (ВИДЕО)
Какви са особеностите на детската кожа? Как й се отразява студеното време и зимата и кои са най-често ...
4 часа
Месни Заговезни е - Неделя Месопустна
Днес е Месни Заговезни или Неделя Месопустна.
Името на празника идва от това, че се ...
4 часа
Хората могат да предадат птичия грип на котките си
Проучване, публикувано от Центъра за контрол и превенция на заболяванията в САЩ (CDC), ...
4 часа
Тръмп е уверен в прекратяването на войната в Украйна още тази седмица
Президентът на САЩ Доналд Тръмп е „много уверен“, че ще постигне споразумение за прекратяване ...
5 часа
Шокиращи данни: Топенето на ледниците рязко се ускорява - какво се случва
Международен научен екип установи, че през последното десетилетие топенето на ледниците ...
5 часа
Ябълките - вкусни и много полезни за здравето ни
Ябълките са изключително полезни за здравето.
Те са един от най-популярните и консумирани ...
5 часа
Летище Бургас очаква повишение на трафика през сезон 2025
Очакваме повишение на трафика на Летище Бургас през сезон 2025. Това каза пред журналисти ...
6 часа
Жълт код за опасно студено време в 11 области у нас (КАРТА)
Жълт код за опасно студено време в 11 области у нас.
Днес ще бъде предимно слънчево. ...
13 часа
Доналд Тръмп призова Илон Мъск да бъде по-агресивен в съкращенията на служители
Президентът на САЩ Доналд Тръмп призова милиардера Илон Мъск да бъде "по-агресивен" ...
13 часа
Кметът на София за действията на „Възраждане“: Срам за града
Остро осъждам проявата на агресия, застрашаването на живота на гражданите и вандализма ...
15 часа
Стреляха по приют за кучета в Русе
Опасна ситуация в Русе. Неизвестни стреляли с ловно оръжие по приюта за безстопанствени ...
15 часа
Блус живопис от Данаил Атанасов на „Шипка“ 6
Изложба, наречена "Блус живопис" от Данаил Атанасов се открива на 28 февруари в галерията ...
15 часа
Папата е в критично състояние
„Състоянието на Светия отец остава критично и папата не е вън от опасност. Тази сутрин ...
16 часа
Един човек бе убит, а двама полицаи са ранени при нападение с нож във Франця
Един човек бе убит, а двама полицаи бяха ранени днес при нападение с хладно оръжие в ...
16 часа
Столична община издаде заповед за прекратяване на „Луковмарш“
Със заповед на Столичната община (СО) е прекратено провеждането на мероприятие на пл. ...
17 часа
Пуснаха под гаранция директорка на столично училище, обвинена за получаване на подкуп
Софийският градски съд наложи парична гаранция в размер от 1000 лв. на директорката ...
17 часа
Митов разпореди спешно да се открият и задържат отговорните за вандализма над сградата на ЕК и ЕП
Министърът на вътрешните работи Даниел Митов разпореди предприемането на спешни мерки ...
17 часа
Урсула фон дер Лайен за щурма на „Възраждане“: Ужасяващи сцени
„В Европа упражняваме правото си на демонстрация по мирен начин. Насилието и вандализмът ...
18 часа
Снежна буря в Истанбул предизвика отмяната на много полети и затвори Босфора
Силна снежна буря, обхванала днес Истанбул, парализира въздушния трафик в най-големия ...
18 часа
Цончо Ганев: Един депутат от „Възраждане“ е задържан, двама са в болница
Един депутат от "Възраждане" е задържан, а двама са закарани в болница. Това съобщи пред ...
19 часа
Откриха тялото на скиор в пропаст във Френските Алпи
Тялото на британски скиор беше открито в пропаст близо до ски курорта Авориаз във Френските ...
19 часа
Вътрешният министър: Няма да бъде оставено без последици поредното посегателство срещу полицаи
Няма да бъде оставено без последици поредното посегателство и агресията срещу полицаите. ...
20 часа
МС: Нападенията срещу институции - национални или европейски, са недопустими
Категорично осъждаме поругаването на сградата на Европейския парламент и Европейската ...
20 часа
Четирима са задържани в София за наркотици
Четирима мъже са задържани на територията на столицата от служители на СДВР в рамките ...
21 часа
Адвокатът на Пи Диди се оттегли от защитата му
Адвокатът Антъни Рико излезе с изненадващо и мистериозно изявление в Ню Йорк, че „не ...
22 часа
МОН предложи специалността „Медицинска сестра“ да бъде защитена и освободена от такси за обучение
По предложение на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев специалността ...
22 часа
„Хамас“ освободи още трима израелски заложници
Радикалната палестинска групировка "Хамас" освободи още трима заложници от обявената ...
23 часа
Ранени полицаи и арести на протеста на „Възраждане” (СНИМКИ/ВИДЕО)
До ранени полицаи и арести се стигна на протеста на „Възраждане” в София. Членове ...
23 часа
Министерството на финансите опроверга твърдението за закупуване на нов правителствен самолет
Министерството на финансите изпрати официално опровержение заради изказване на Асен ...
23 часа
До -23°C са паднали температурите в Североизточна България тази сутрин
До минус 20 – минус 23 градуса са отчетени в Североизточна България тази сутрин. Тези ...
1 ден
Тръмп уволни най-висшия американски военен и още петима генерали и адмирали
Президентът на САЩ Доналд Тръмп уволни най-висшия американски военен и още петима ...
1 ден
Папа Франциск се възстановява успешно
Папа Франциск „се възстановява добре“ през осмия си ден в болницата, където 88-годишният ...
1 ден
Лекар разкрива тайната на здравото сърце през зимата
Зимата е критичен сезон за сърцето. Студът, мразовитият вятър, често силно замърсеният ...
1 ден
От преди 30 млн. години: Откриха останки от непознат досега древен хищник
Учени откриха в пустинята в Египет останки от непознат досега вид месоядно животно, ...
1 ден
Опашките за лифта в Банско стигат до входа на паркинга
Огромни опашки от скиори, чакащи да се качат на кабинковия лифт в Банско, продължават ...
1 ден
Деси и Антонио от “Един за друг”: Ключът към успеха в нашата връзка е комуникацията
Деси и Антонио са първата двойка, напуснала “Един за друг” след тройна церемония. ...