Няма база за радикални ислямистки структури у нас
Няма база за радикални ислямистки структури у нас / netinfo
Пламен Илиев, служител в Национална служба „Сигурност” в предаването „Пропаганда” по Дарик радио.

Повече от 400 са членовете на „Ахмадия” в България, признава Мохамад Ашраф. Истина ли е това?

В най-общи линии нещата стоят по начина, по който бяха изложени от г-н Ашраф. Но около самата регистрация има проблеми и в по-ранно време, които той може би умишлено не споменава. Отказана е такава преди няколко години от Софийски градски съд, пак под давление на Главно мюфтийство, на Дирекцията по вероизповеданията – съвсем официални институции, които работят в тази област. Това са неща, които може би той премълчава умишлено, не знам поради какви причини. Разликите, които стоят в самата идеология, са доста големи с традиционния ислям, който се изповядва у нас, поне така твърдят експерти. И наистина е така, защото основната разлика – отричането на пророка Мохамед – е нещо, с което нашите мюсюлмани няма как да се съгласят с него и да го приемат. От там идва и конфликтът на идеологическа основа, за който служители от Главно мюфтийство дълги години издават специални брошури срещу тази организация.

От техен сигнал всъщност тръгна разкриването на сектата „Ахмадия”.

Да, това е съвсем официална дейност на регистрираните официално вероизповедания у нас, които се стремят да опазят своите последователи от такива влияния. По Закона за вероизповеданията те имат това право и с тяхно съгласие трябва да се развива такава религиозна дейност.

400 членове на организация без регистрация – не звучи ли стряскащо? Те си позволяват толкова много последователи…

Това е въпрос, на който всеки трябва да си отговори, по какъв начин става това нещо, едва ли не без средства, без центрове. Аз не мога да кажа и няма как да се докажат тези неща.

Няма как да се докажат, но всеки знае, че без пари такова нещо не може да се направи.

Нормално е, всеки знае как функционира една фирма, как се привличат членове и т.н. При положение, че те са студенти, не работят… Доколкото знаем, другото семейство, което участва в това нещо – пакистански граждани, също са бежанци, те нямат кой знае каква финансова възможност да спонсорират сами това нещо. Самите членове са хора от ниски или средни социални слоеве, аз лично не си го обяснявам този проблем.

Тази мащабна дейност?

Да, защото тя явно в последно време се развива и с тази регистрация от 2005 година, която сега подлежи на протест и разследване от прокуратурата, пак по сигнал на Главно мюфтийство и на Дирекцията по вероизповеданията, по този начин те се опитаха да заобиколят закона. Така е упоменато, доколкото знам, в официалните прокурорски искания.

„Когато държавата регистрира официално религиозната общност „Ахмадия”, тогава ще ви кажем откровено целите си. Сега организацията има само положителни цели” – така поне ми прозвучаха думите на Мохамед Ашраф. Какви цели преследва всъщност „Ахмадия”, какъв е Вашият поглед върху това какво представлява „Ахмадия” и каква е опасността от присъствието й тук?

Казаното за съществуването на „Ахмадия” в много държави е вярно, но тя развива дейност основно сред емигрантските общности от Пакистан и Индия, които са мюсюлмански по своята същност. Но самата идеология на „Ахмадия” е базирана на идеята за този последен техен пророк, който те наричат Халиф. Такива са и техните водачи, самата държава, в която трябва да живее един Ахмадия, е Халифат. Това ще рече теократична ислямска държава, която е в разрез със самата Конституция на Република България. Всеки знае, че ние сме светска държава със закони, с Конституция и проповядването за създаване на такава държава – Халифат, е най-малко нарушаване на основния закон на Република България. Освен това на едно съвсем социално-битово ниво, отделянето от другите мюсюлмани на тази част, която са техни последователи, съвсем реално може да доведе до конфликт. Когато един човек започне да се нарича друг, различен и то неприет от останалата част, колкото и да проповядваш мир, братство и т.н., възможно е това да генерира конфликти.

Ашраф твърди, че няма връзка, поне засега, между организацията в момента, религиозната общност, която обаче същата тази организация иска да регистрира и очаква да бъде регистрирана. Странно изказване, как ви звучи?

Може би заради предния отказ на съда и заради прокурорските проверки – нормално е да има такова дистанциране. Той заяви, че е нямал проблеми със съда, не знам какво има предвид с това. Но проблемите са такива, че делото е в съда и съдът ще реши дали има право да съществува „Ахмадия” като организация, макар че тя е регистрирана като сдружение с нестопанска цел, не като религиозна организация, което противоречи пък на Закона за вероизповеданията и дейността, която изпълнява, на практика е нерегламентирана, незаконна.

По думите му те 15 години живеят тук и едва сега предприемат стъпки за регистрация за влизане в обществения живот на България. Твърде последователна и неотклонна изглежда такава политика.

При положение, че има голяма общност извън Пакистан, където те са забранени, заради това което каза и Ашраф – не е допуснато да се наричат мюсюлмани заради идеологически и канонични различия. И от тяхна страна е имало един атентат срещу вътрешните работи на Пакистан преди години. Това са неща, които всеки може да провери по медиите.

Който и да запиташ дали е терорист, той ще отрече. На това може би се основават и техните твърдения.

На наша територия не можем да твърдим такова нещо. Тяхната дейност не е свързана с проповядване на открити екстремистки действия. Но самото създаване на такава етно-центристка религиозна група би създало най-малкото социален проблем. Надявам се това да не се получи, както не се е получавало досега с други секти, организации и по-радикални, опитвали по някакъв начин да работят с българските мюсюлмани. Просто не са намерили среда.

Терористични организации, макар и все още слабо, започват да проникват и в България и ако не вземем необходимите мерки за предотвратяване на разпространението им, те биха създали напрежение. Това предупреди още през 2001 г. ректорът на Висшия ислямски институт Ибрахим Ялъмов. Кои радикални ислямистки секти са засечени в България.

Службата, на която съм представител, наблюдава тези процеси, но както вменените й законови правомощия, тя няма право да указва какъвто и да е натиск върху тях. Тези процеси се наблюдават с цел недопускане създаването не терористични радикални ядра сред българските мюсюлмани във връзка с ислямския фундаментализъм и тероризъм, за който коментираме в момента. Но това е индикация от страна на тази институция, която е експертна по своята същност, тя се занимава с проблемите на исляма. Нормално е тези хора да виждат проблема повече от всички други, те са запознати, ако има криза в исляма на наша територия, според следователите в световен мащаб има такава криза и това е фундаментализма и тероризма.

Кои секти за засечени в България. В Пазарджик при случая с Халифат едно знаме се вееше четири месеца над покрива на ромска къща без никой да го забележи. Какво беше там?

Ахмед Муса, лидерът на тази структура, български гражданин от ромски произход, се обявил за лидер на тази организация, която е забранена във Федерална република Германия, точно за проповядване на антиконституционни идеи. Тя е забранена и в Турция, защото по произход е турска, но е забранена, защото иска промяна на управлението в Турция с Халифат. Лицето в Пазарджик е осъдено, защото се е касало за нарушаване на закона.

Дали все още има последователи, занимаващи се с нещо талкова там?

Такава дейност не се развива на тази територия след осъдителната присъда.

„Мюсюлмански братя”, тази изключително опасна ислямистка египетска секта, има ли официално или неофициално присъствие тук? Знаем, че е основана 1928 година в Египет.

Има официални исторически сведения, че тя е имала по-радикална военна насоченост, като завземане на властта, но на наша територия нямаме данни организацията да развива дейност срещу законите на страната.

Али Хайрядин официално има ли нещо общо с „Мюсюлмански братя”?

Той заяви, че за него „Мюсюлмански братя” са една официална организация и няма нищо лошо човек да е член на такава организация. Това са негови думи, аз не мога да ги тълкувам. Макар че, това което каза, „Мюсюлмански братя” в някои държави са и партия, представена в парламента.

Те по този политически начин навлизат в държавното управление и вече имат право да казват думата си. Това е опасността на подобен род ислямистки секти. За щастие такова нещо в България не сме забелязали.

Нямаме сведения, точно този тип ислямски благотворителни организации с духовно-просветна цел, които се създават, нямат претенции към властта. Те като цяло са аполитични на този етап. Но възможността за създаване на такива групи от безкритични и крайно лесно манипулирани последователи, е база за такова нещо. Но все още няма.

Кои райони са обект на най-засилен интерес от тяхна страна? За Родопите се казва, че са такава зона, защо?

Родопите, вероятно, защото местното население е със слаба или почти никаква религиозна самоидентификация и през определен исторически период от време тези хора са били откъснати от различните общности в България и от самото общество. Нормално е емисарите да търсят база за разпространение на идеи сред хора, които нямат среда. Те не са традиционни, като етническите турци в България, които са традиционни мюсюлмани, поне голяма част от тях. По-трудно е, когато човек има създадена етническа култура, или религиозна, или битова, с изповядване на религията. Тя е в корените на самия етнос. Мисля, че опитите не са успели до голяма степен, защото тези хора имат своята култура, своя бит своята религиозност в нормални рамки, известни като български етнически модел.

За какви групи представляват опасност подобен род ислямистки секти? За българското население има ли опасност, за традиционното мюсюлманско население в България, за българомохамеданите, за ромите мюсюлмани… Кои са най-уязвими?

Тези организации се стремят да намерят слабо звено от обществото, което е най-лесно податливо на влияние и което е изпаднало в маргиналност, било то въз основа на по-нисък социален статус, ниско образование или други причини, може би съвсем лични, за приемане на такъв тъп идеи, което и в световен мащаб се вижда от публикуваните статии за хората, занимаващи се с тази дейност. Най-често те са хора, които не се приемат изцяло от обществото, те са един вид аутсайдери, които неприемайки това си положение, се стремят да го намерят по този начин.

Такава една група са ромите мюсюлмани, защото ромите не ги приемат вече за такива, а те пък турците не ги приемат за мюсюлмани в истинския смисъл, те не искат да се определят като ром вече… лутат се между няколко групи.

В настоящи момент нямаме данни организации с такъв вид насоченост, които буквално проповядват крайни радикални екстремистки прояви, свързани наистина с насилие, използване религията като идеология за насилие, за оказване на натиск върху обществото, не може да се твърди, че са успели, дори и след такова насилие, което всички знаем, че на този етап на нашето историческо развитие, се намира на една изключително ниска социална стълбица.

Милиони наливат арабски религиозни фондации, предимно от към Саудитска Арабия, това периодично се появява по медиите. Как се финансират този род радикални ислямистки организации, как навлизат парите в България?

Създадени са в България няколко такива, които официално съществуват в правния мир, неправителствени организации, осъществяващи дейност, която е основно религиозно-просветна, благотворителна в такава връзка, към точно тези слоеве на бедното население. Но нямаме данни точно този тип създадени у нас организации, които по своя произход са от Близкия Изток и най-вече от държавите в петролния пояс, няма данни те да извършват дейност, свързана със създаване на крайни радикални групи, които да проповядват нетрадиционен ислям.

Какво финансират най-често, строеж на джамии, например, какво още …. училища?

Да, изпращане на религиозно обучение на младежи, подготовката им във висши училища, които по своята същност са едни от най-големите университети на исляма в Изтока и дават образование на високо ниво. Макар че има твърдения, че този ислям е по-различен от нашия, традиционния. Но поне на този етап няма признаци тези хора да се занимават с дейност, насочена срещу законите на държавата.

Това първият случай ли е, в който разкривате и засичате ислямистки сайтове, проповядващи откровено нормите на една ширятска държава? Говорим за Али Хайрядин.

Това определено е първият случай на засечени, документирани сайтове с такова съдържание и компетентните органи взеха становище и вече пред съда чакаме развитие.

Чакаме развитието на делото, да. Кога беше най-големият бум на инвазия от страна на радикални ислямистки секти? Сега или в предишни години?

Според данните, с които разполага службата ни, може дас е определи, че бум е имало в средата на 90-те години на 20 век. Тогава има и няколко случая на екстрадирани чужденци за такава дейност.

Ахмад Муса, за който стана дума, точно по искане на Национална служба за сигурност.

Да, за доказана документирана такава дейност, всеки опит да се нарушат законите на страната, свързани с проповядване на религиозна, етническа нетърпимост винаги е бил и ще стои на вниманието на службата и ще бъде преследван с най-голяма строгост от закона, защото това са проблеми, които се вижда как инспирираха по един много сериозен начин в съседните нам държави.

Обучението на децата, казахте, това е много важен проблем поради бедността, мизерията, липсата на работа, на средства в тези райони… за Родопите говорим, че една рискова зона, емисари на подобен род организации обикалят и прилъгват родителите, че ще изучат детето, „то ще стане учен човек, ще го издържаме през това време, ще му даден образование” и го изпращат в Турция или в арабски страни, където то действително се изучава в някакво училище. Какво представлява този процес? Доколко е опасен и къде тези частни училища действително обучават в уахабизъм, а не в традиционен ислям. Там се прави едно разграничение между Турция и други арабски страни.

Това разграничение е нормално да съществува от гледна точка на самото разделение на исляма, като отделни философски течения, които съществуват така или иначе в историческото развитие на самата религия. За уахабизма е прието, че е една национална религия на Саудитска Арабия, тоест ислям. Но това, което в Турция се изповядва като ислям е друг тип ислям, който е характерен и за българските мюсюлмани. От там може би идват и самите различния, но на този етап те не са фрапиращи, не водят до някаква конфликтна сепарация на религиозна основа, той не е в такъв вид, че да представлява заплаха.

Колко са емисарите, обучени в Саудитска Арабия в уахабизъм в такива училища и изпратени обратно тук, знаете ли?

Точна бройка не може да се спомене на лицата. Но уахабизъм като национална религия на Саудитска Арабия е нещо, което съществува на практика. Конфликтът, за който споменахме, при нас не може да се отчете, да се види и да съществува. И то, защото нашето мюсюлманско население е доста толерантно в своята традиционна култура. Тя е създадена по такъв начин, живее съвместно на територия с други етноси и религии – християни, евреи, без значение, много други.

Надявам се, Национална служба „Сигурност” следи тези хора и процеси с оглед възникване на някаква опасност.

Разбира се, службата изпълнява вменените й законови правомощия и това е напълно нормално.

Има една тенденция напоследък да се основават центровете на ислямистки организации в Западна Европа и оттам обратно да се връщат към нас и техните идеи да навлизат в България. Западна Германия, Великобритания вече имат сериозни проблеми с компактните маси и мюсюлманско население там в този аспект. Връщат ли се обратно в България, такава тенденция тук наблюдава ли се?

Засега не можем да отчетем такава тенденция по съвсем обясними, напълно социални причини. Нашата среда, нашите мюсюлмани традиционно не изповядват такъв ислям, който прокламира разделение на етническа, на религиозна основа. То е точно този тип традиционна религия, която, както и може би и самото християнство у нас, на такова битово ниво, което позволява една уникална културна среда, в която съществуват много етноси, много религии без да има конфликт.

Работите ли с районните мюфтии, подават ли те сигнали до НСС чрез Дирекция по вероизповеданията или чрез Главно мюфтийство? Разбрахме, че традиционното мюсюлманско население в България е може би е основният филтър срещу навлизане на подобен род илсямистки движения.

Самата дейност на службата е такава, че не позволява намесване, както и на всяка държавна институция, в религиозните дела на отделните общности. Поради тази причина има официални органи, които споменахте, това са институциите, занимаващи се с тези проблеми. Службата изпълнява само законовите си правомощия, като наблюдение на групи и лица, които създават реална опасност за националната сигурност в този аспект.

Има ли уахабизъм в България?

На наша територия не съществува ислям в…

в уахабитския му вид…

Не само, но и в радикален ислям, който е войнстващият ислям, който се стреми да промени обществения ред и да създаде конфликт на тази основа.

Което е всъщност най-голямата опасност за националната сигурност. Не е ли той в начална, „спяща” още, фаза, при която се изграждат мрежи, постоянно живеещи тук техни поддръжници, наемат се квартири и се събират оръжия, поне така описват началната фаза експертите по антитероризъм.

За да съществува такъв етап, трябва да има среда. Ние говорихме за тази среда, за това население, която ги отхвърля и не ги приема. На този етап това е нашият шанс да спрем разпространението на такова нещо.