НДСВ няма да застраши стабилността на правителството
НДСВ няма да застраши стабилността на правителството / netinfo
Ще разделим разговора на две - плановете на НДСВ в политиката и после ще говорим за плановете ви в министерството, което ръководите. Всъщност кои планове надделяват - тези във властта или тези извън властта, за НДСВ и за вас лично?

Да ви призная, като чух анонса преди малко, си помислих, че нещо не съм разбрал и е минал вотът на недоверие от следващата седмица, но мисля, че това няма да се случи. Според мен всеки министър в момента е едновременно лоялен и към кабинета, в който участва, не може да бъде по друг начин, а съвсем отделен въпрос е, че е лоялен и към своята партия. И от въпроса ви... разбирам го по следния начин - действително съм от хората в НДСВ, които дълбоко смятат, че трябва едновременно НДСВ да спомогне за успешното развитие на България в Европейския съюз - нещо, което се случва, ето, приеха на наскоро, но едновременно с това да не бъде партията, която ще плати цялата политическа цена, защото от това няма никакъв смисъл. Бих предпочел ние да продължим да бъдем победители и да се борим за медал, за златен медал дори, в бъдеще, а не е казано, че, ето, ние се жертваме в политиката, за да може България да е успешна и щастлива. Не може ли примерно България да е успешна и НДСВ също да е успешно? Ето това е моята позиция вътре в партията.

Впрочем споменахте вота на недоверие за здравеопазването. Сам неведнъж сте критикувал липсата на реформи в редица администрации, не сте спестявал това, че и здравеопазването не е достатъчно реформирано. Поддържате ли сега тази теза?

Тук нека да разделим въпроса на две. Най-напред, не смятам, че нашата политическа сила може по някакъв начин да застраши стабилността на правителството.

Очевидно настроението в нашите среди като цяло е да продължи успешно тази коалиция. Друг е въпросът, че винаги има нюанси и възможности за подобрение на нейната работа, то е така и в еднопартийно правителство и винаги и собствените ти министри могат винаги да подобрят своята работа. А що се отнася до реформите, бих искал тези години да ги запомня, говоря за участието си в поредния кабинет и в поредното министерство, като изпълнени с усилия за положителни реформи в страната. Някак си по манталитет и по професия никога не съм се примирявал със статуквото и винаги съм се опитвал, доколкото мога, да участвам в модернизация.

Споделяте ли тезата на опозицията, че здравеопазването и администрацията му не са реформирани?

Споделям следните тези като икономист, а не като лекар очевидно, че във всяка една страна по света според мен в момента здравеопазването е един от най-сложно решимите и почти нерешими проблеми като икономически модел. Да ви призная, не зная кой държава е доволна от своето здравеопазване, дори и тези, които много повече инвестират от нас и имат по-добри услуги определено. Смятам, че който и да управлява здравеопазването в момента, би имал изключително тежка задача. Друг е въпросът, че вече с трети колега министър работя в здравеопазването през тези години и на всичките съм им споделил едни и същи пет неща, които и във вашето студио няколко пъти съм казвал, и нито едно от тях не се случва, без да претендирам, че разбирам повече от тях.

Кои пет неща?

Дано да си ги спомня в някакъв правилен ред. Едното от тях е според мен, че трябва да има някога някаква приватизация на болници или на други здравни заведения и продажба на някои неоперативни активи, а такива няма. На второ място, трябва да има един съвсем различен икономически модел, казвам го и като човек, който бюджетно трябва да управлява Правителствена болница. Защото не може да е правилен модел, в който една болница, когато примерно извърши една операция, да реализира загуби, тоест тя колкото повече работи, толкова повече финансово да затъва. Това е все едно при социализма продаваш хляба под себестойност, очевидно грешен икономически модел. Трето, според мен трябва да има копеймънт от клиентите, за да има някак си по-голяма финансова справедливост в обществото, по-малко злоупотреби с финансови услуги и по-добро отчитане на приходите, това е може би трето. Четвърто, трябва да намерим механизми за борба с корупцията в здравеопазването, защото едва ли имате роднина, който еди-какво си, нали, като отиде в болницата. В момента не си спомням последното, но ще го пропусна.

Като ви слушам, опозицията може да ви покани да бъдете от основните й говорители по време на разискванията за вота на недоверие. Така добре формулирате с какво не се справя правителството, в което участвате.

Все пак моите коментари са добронамерени и конструктивни и винаги при подобни дискусии в поредния кабинет ги споделям с колегите министри, без да претендирам, че разбирам от техния ресор.

Да не забравя да ви питам, бях го оставил по- за накрая, за Любомир Спасов и Гайдарски, понеже болницата на Любомир Спасов, той е директорът на болница "Лозенец", е към вас, а миналата седмица Гайдарски в това студио произведе новина, която беше под главите на вестниците, че го дава на прокурор за тежки нарушения, констатирани от Сметната палата. Вие знаете ли за това?

Министерството на здравеопазването отговаря методически за всички болници, включително и тази, която е към нас, по всички здравни въпроси. Очевидно ние не можем по лекарски теми да се произнасяме, ние отговаряме за болницата бюджетно и мен не сте ме чували да кажа лоша дума за директора на болницата. Нас основното, което ни интересува, е болницата да се развива и да не преразходва своя бюджет.

А Гайдарски твърди точно това - че са извършени нарушения в бюджетните процедури.

Той го твърди за период, когато болницата временно не беше към нас поради, така, хаотични съдебни решения, да ги нарека, неочаквани за нас. Тоест за периода, за когато той говори, предполагам, че не сме ние наблюдатели на болницата тогава.

Ето, и тук излиза, че имате противоречия - за конкретен казус в правителството.

Не, не, тук няма...

...в здравеопазването. Гайдарски твърди, че нещата са много зле и Спасов е криминален тип, вие казвате - няма лоша дума за него.

Не, не, това са съвсем различни неща. Тук нямаме никакви противоречия с министър Гайдарски, просто говорим за различни теми. Мен ме интересува бюджетът за периода, за който ние сме отговаряли за него.

Страх ли ви е в НДСВ от избори? Това е въпросът, който се задава вече втора седмица и тази седмица намира отговор в заглавията, че вие сте се отказали от досегашната си позиция за негласуване на изселниците, като сте... "Стандарт" - "НДСВ би отбой за изселниците"; "Дневник" - "Изселниците ще гласуват както винаги", като не докарахте до края принципа на отседналостта.

Най-напред, ако започна от последната тема, но все пак ние, министрите, никога не сме коментирали тази тема, това си е чисто парламентарен въпрос и политически, но първо, нямам впечатление, че НДСВ е бил отбой, защото основният принцип остава. Останалото са технически детайли какво е отседналост. Ще ви дам един пример по начина, по който го разбирам. Ако аз отида в командировка примерно на 1 май за три дни и се върна, аз отседнал ли съм в България? Мисля, че горе-долу на този въпрос дава отговор това правило, че някой, ако малко е липсвал от държавата, примерно на командировка или на екскурзия, но като цяло си живее тук и си е регистриран тук, а не, че се е върнал, примерно живее в Латинска Америка и се е върнал само за да гласува, както съм правел като студент навремето, това са две съвсем различни неща. Така че няма проблем с това, което направи НДСВ.

А по другия въпрос, от хората съм в НДСВ, които никога не са се страхували от избори, защото всъщност смисълът на демокрацията е да се участва в избори. И ще припомня периода преди три години и половина, след местните избори 2003, когато НДСВ беше на историческото си дъно горе-долу на рейтинг и на позиции и т.н. Но след това успя да събере сили и да се мобилизира и на следващите избори се бореше за първото място и се класира втора. Напълно е възможно нещо подобно да се случва в бъдеще. За да не останете с впечатление, че съвсем празни приказки говоря, ще ви припомня още веднъж какво се случи в десетината-петнадесет общини, където имаше частични местни избори, някои от тях сега, преди Нова година. На всички места НДСВ се бореше за първото място. На някои места спечели, на някои места се класира втора. А всички други партии, които претендират за големи рейтинги и възможности и т.н., не успяха на нито едно място. Тук с малкото изключения на софийските избори, където тогава ситуациятата беше съвсем различна и нямаше една друга партия, на нито едно друго място нито една партия не се включи в балотаж. Така че да оставим рейтингите между избори. Когато ние се мобилизираме сега за евроизборите като партията с претенции да е най-европейска и най-модерна, може да се получи съвсем различен резултат.

Всъщност правим преход към основното ви занимание в момента като министър. Вие отговаряте и за изборите. Наясно ли сте с технологията, по която ще бъде установявано кой има постоянен настоящ адрес и настоящ адрес в България 60 дни през последните три месеца преди изборите, каквото определение приеха депутатите като условие за отседналост и право да се гласува за евродепутати?

Смятам, че по този въпрос, както и на всички предишни избори, ще отговаря ГРАО, т.е. това е съответната служба в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, заедно с някои органи на МВР, предполагам, които, примерно "Гранична полиция", които много внимателно ще знаят по цялата статистическа информация на границите, а тя е компютризирана и добре работеща, знаят примерно господин Кирил Вълчев къде е бил физически през последните месеци.

Аз пък ще ви кажа, че няма да знаят. Защото, когато напусна България в посока Германия, след това мога да сменя оттам самолета и да отида в държава в неевропейския съюз и никога няма да разберат, че съм бил там защото ще мина отново българската граница само с личната си карта.

Теоретически...

Тоест всички турци могат да минат през, имам предвид етнически турци с българско гражданство, могат да минат през държава, член на Европейския съюз, и така българските власти няма да могат да констатират къде са били те.

Ще ви изкажа лично мнение по този въпрос. Разбира се, винаги може да се направи следното упражнение - сто хиляди души от района на Чикаго и другите големи градове в Съединените щати някой да им плати самолетните билети и да ги покани да дойдат в

България да стоят специално 3 месеца само и само примерно една партия да получи 100 хиляди гласа. Само че това упражнение вероятно ще струва толкова много и е толкова безсмислено и накрая няма да доведе и един депутатски мандат, че според мен това упражнение горе долу е невъзможно и безсмислено.

Упражнението е друго. Всички български изселници или почти всички, имат лична карта българска и в нея имат постоянен и настоящ адрес в България, независимо от това, че си живеят в Турция. Те могат да се върнат с тази лична карта тук и да гласуват.

Но не е моята прогноза, че за това изобщо става дума. Все пак нека да изчакаме техническата организация на изборите. Ще има ЦИК, както знаете. Ще има много други органи, които ще свършат своята работа. Убеден съм, че механизъм, държавен механизъм, за тази дейност има. Той ще работи.

Тоест НДСВ остава на позицията, че български граждани, които не са живели през 60 дни от последните три месеца преди изборите в страна от Европейския съюз, няма да имат право да гласуват на тези избори?

Да, точно така. Това гласува парламентът. Пак ви казвам - ние, министрите, не сме се занимавали с тази тема, но това гласува парламентът и очевидно така ще бъде.

Ако оставате на тази позиция, тогава е резонен въпросът какво отмъщение очаквате от БСП и ДПС. Предположенията през тази седмица в коментарите са неизбиране на Гергана Грънчарова за министър по европейските въпроси, неподкрепяне за Закона за амнистията, предложен от Георги Петканов, повдигане отново на въпроса за царските имоти.

Ами, вижте, то ако така тръгнат партиите в една коалиция да си отмъщават за всеки един вид гласуване, то недоволните ще бъдат много повече от доволните и всъщност в крайна сметка всички ще бъдат безкрайно недоволни. Това и без това няма много щастие в момента в коалицията. Но нямам прогноза, че за това става дума. Лично като член на Министерския съвет последните седмици не съм усетил подобни настроения. По-скоро това са, така, хипотези. Наистина ръководствата на политическите партии ще трябва да вземат мерки да продължат нещата спокойно. Нямам някакви големи опасения. Всъщност не това са големите проблеми в коалицията. Да ви кажа има много, така, други по-вътрешни неща, които някак си не...

Кои например?

Ами например фундаментални въпроси на управлението, защото много пъти съм казвал и във вашето студио - никой не се занимава с коалиционното споразумение и дори и с правителствената програма. Ако някой критично го отвори и види това ли става в правителството, което пише в коалиционното споразумение, ще види, че частично да, но частично не.

Е, например ще кажете 10 процента съкращения на администрацията, не се ли бяхте разбрали?

Например това е едно от нещата, но...

Ама то няма такова, нали?

Има частично съкращение.

Е, все още няма, но е частично, но е толкова частично, че не е изпълнено.

Прогнозата... имам две прогнози, господин Вълчев. Едната е, че няма да има скоро друга година. Значи според мен от 1990 година до сега, до 2020 година, може да няма година, както 2006, в която да бяха съкратени 5306 щатни бройки.

Трябваше 10, нали?

Нямаше точна бройка. Малко повече трябваше да бъдат, но това е една много голяма бройка. И другата ми прогноза е, че Европейската комисия, където двама вицепрезиденти на комисията са се ангажирали със 7-процентно съкращение, няма да направи почти никакви съкращения. Това е моята лична, а не политическа прогноза.

Понеже ние влязохме в Европейския съюз и вече ангажиментите, които се поемат в съюза, почват да не се изпълняват като на Балканите и в България.

Не, просто защото по целия свят съкращаването на администрацията е една от най-така загубените каузи и дори че ние с помощта на премиера, разбира се, съкратихме, пак ви казвам, 5306 души, това голяма работа. Дори нямаше и никакво социално напрежение, което е още по-интересно.

Впрочем големият проблем на българската администрация, като че ли не е толкова в броя, колкото в качеството й. Доказват го непрекъснатите обучения, които се опитвате да правите. Връчвате 10 000 карти на служители, че могат да работят с информационните технологии на ЕС. Сега, те наистина ли могат да работят или това е един документ, който да си го имат, както се казва?

Ще ви кажа какво мисля по въпроса. Най-напред, разбира се, данъкоплатците и обществото има право да задава въпроси защо с парите на данъкоплатците се обучават служители. Дълбоко съм убеден, че това е правилна политика. Какъв пример да ви дам?

Ето, примерно вие в момента сте очевидно един от водещите български журналисти в една от водещите медии. Ако вие обаче 30 години сте на тази позиция и един ден обучение нямате по никакъв въпрос, прогнозата ми е, че много млади напористи журналисти след 10-15 години ще ви дишат във врата и ще бъдат по-успешни и по-квалифицирани от вас.

Ако така ще стават нещата с администрацията след 10-15 години, по-младите и напористи да успеят да се преборят...

То и сега е така.

С тези, които не четат. Десет-петнадесет години ли е хоризонтът?

Не, не, давам ви пример. И сега е така, значи, младите хора в нашето министерство твърдя, че са по-добре подготвени от мен например по множество въпроси, например по най-новите софуерни продукти очевидно са по-добре подготвени. Старата администрация навремето, примерно 80-те, 90-те години, доскоро е било съвсем нормално човек да завърши университета и да направи цяла кариера и да се пенсионира в администрацията, без почти да премине каквото и да е обучение, почти. Има хора, които никакви обучения не са преминавала и това е масовият случай.

През миналата година, само ще ви кажа няколко цифри, 21 506 държавни служители в цялата страна - информационни технологии; 12 000 - английски език. Другите езици няма да ги изброявам. Около 1000 души - други езици, 4-5 езика, 50 8014 души - самообучение по прозрачност и етика в администрацията

Тук искам само да ви прекъсна, да кажете точно какво ги обучавате по антикорупция?

Изгледаха, това са 51 000 души, г-н Вълчев, изгледаха...

Какво точно ги учите - да не взимат пари? Нали, то това е крайната... и подаръци.

Не е точно така. Винаги правя паралел, същото е, каквото когато като начинаещ банкер минах еднодневен курс по борба с прането на пари. Очевидно, ако съм международен престъпник и специалист по пране на пари, съм можел да го правя, колкото и обучения да ми проведат. Но въпросът е, че след това обучение съм бил много запознат с проблема прана на пари и ако съм бил съвестен служител, след години съм можел да го идентифицирам, да сигнализирам и съм знаел за какво става дума. Ако не съм минал този курс, вероятно никога нямаше да подозирам изобщо за какво става дума. Да накараш 51 000 души да направят нещо, ако не желаят, според мен е абсолютно невъзможно. И въпреки първоначалния скептицизъм на всички ви, и мой също, че това ще проработи, 51 000 души изгледаха 6 филма и преминаха около 150 000 теста, т.е. със сигурност на тях им беше интересно. И съм сигурен, че те сега много повече разбират от темата конфликти на интереси, рискови ситуации, рискови групи, отколкото преди. И аз самият с интерес разгледах тези филми и не бях съгласен с част от изводите в тях, но това повдигна размисли, което винаги е крачка напред.

С поглед напред обучението продължава да е един от приоритетите в нашето министерство. Например сeртифицирането на служителите по информационни технологии. За момента има около 6000 желаещи. Очакваме техният брой да бъде по-висок.

Това, че могат да работят с технологиите на ЕС?

С всички необходими софтуерни продукти, които са важни за ЕС. Да ви призная, тестовете са много трудни и не съм сигурен, че ако аз се явя на този тест, автоматично съм го преминал.

Три четвърти от държавните ведомства не си били получили електронните подписи.

Да.

Това изглежда пълен провал. Щом администрацията не може да бъде накарана да използва електронни подписи, как ще накарате гражданите да го правят?

Смятам, че е въпрос на време да успеем насила да им ги дадем, ако те не желаят да ги вземат. Едно от средствата ни е, че ако до още няколко работни дни те не ги получат въпреки нашите усилия, публично ще ги обявим кои са тези администрации.

Е, как взимате решения на подпис в българското правителство? Като в миналия век. Пращат ви листове, да се подписвате или модерно, с електронния подпис на всеки министър? Има ли случай българското правителство да е взело решение на подпис с електронен подпис?

Няма случай, а трябва да има такива случаи. В момента ще ви призная...

Тоест как изглежда, лист ли минава? Това ми е било интересно. Един лист един обикаля...

Както е било през 1962 г.

Не, то така е било сигурно и преди три века. Обикаля, като трябва да се подпишат трима чиновници, обикаля един куриер и...

И ако ни намери, ги подписваме. Ако не ни намери, чака докато ни намери. Така е.

То това какво електронно правителство е?

Вчера например имахме работна среща с представители на няколко дирекции в различни ведомства, на която разработваме един простичък вариант, постепенно да се премине към по-електронна работа на самия Министерски съвет. Но нека все пак да направим нещо и тогава ще ви кажем.

А документацията, която получавате за заседанията, на хартия ли е или е по електронен път?

Нещо подобно на 1962 г. е, г-н Вълчев. Може би са малко по-добри принтерите и ксероксите в момента, но дотам.

Тоест от Тодор-Живково време, този Тодор Живков, дето бил и на електронната визитка на България, която сте направил и това е закачка също през седмицата, няма движение в начина на взимане решения на правителството.

По този въпрос сте прав, но това не означава, че ние не трябва да правим и не правим нищо. Ето например в сряда... във вторник се открива голяма международна конференция с участието на чужди министри и държавници по информационни технология, т.нар. Ай Ди Джи форум, но в сряда на голямо събитие откриваме в една от сградите на резиденция "Бояна", големия контролен технически център, който е нещо като мозъчния център на електронното правителство. Това е наистина впечатляваща техника и в момента тече изпълнението на обществените поръчки и подготвяме новите по електронното правителство. Значи, след няколко години картината трябва да е различна.

Тоест трябва да има електронно правителство?

Да, и с лед като мине законът за електронното управление, той е между първо и второ четене в парламента, ако бъде подкрепен и ако бъде изпълнен, след няколко години наистина администрацията трябва да бъде различна. Тоест животът все пак се променя. Променят се броят на компютрите в администрацията, свързаността с високо скоростен интернет, броят на обучените служители, променя се нормативната база. Тоест все пак държавата не е заспала съвсем и в момента се развива доста бързо в тая...

Впрочем доказателство, че не е заспала, е опитът ви България да бъде представена с електронна визитка, а не с брошури и диплянки?

И позволете ми, да ви подаря една. Те са готови, последните дни бяха изработени.

С големината на визитка наистина.

Да, с големината на кредитна карта.

Пише на английски Република България, член на ЕС.

Да може да си я вкарата в портфейла. Има огромна памет, това е впечатляващо как се развиват технологиите. Това е малко CD ром или DVD, CD ром устройство, което просто си вкарвате в компютъра. Има огромно количество информация, според мен доста професионално и интелигентно изработена, на английски език също, където има много...

Български и английски.

Да не ви излъжа, но мисля, че е на български и английски, и струва само едно евро, и това е един чудесен подарък за всички наши български и чуждестранни партньори.

Това може да се дава на туристи.

Може, да.

Може да се направи в големи тиражи.

И струва само едно евро и има невероятно съдържание вътре и винаги може да се развива и допълва.

Значи тиражът е 9 хиляди, четох. Десет хиляди.

Девет или десет това е...

Нека да ги изчерпим. Ако се окаже, че е успешен проектът и ако има голям интерес, а вече има.

Добре, а защо не давате на всеки турист, който идва в България. Ако струва само едно евро, това е нищо, за промоцията, която може да направим. Сигурно тези диплянки, дето ги държат по хотелите, струват повече.

Да ви призная, това е една добра идея и ще помислим. Ако не на всеки, защото те са милиони все пак, то поне на някои туристи може да даваме. Например могат да дават частните оператори, летища, хотели, ако има такова желание.

Макар че какви електронни визитки след това, което видяхте на граничния контролно-пропускателен пункт Калотина тази седмица, г-н Василев, надписи: Bay, написано като довиждане, нещо като купува. Табелата за държавата Сърбия си е Сърбия и Черна гора. Все пак има напредък, че сме минали от Югославия.

Югославия беше преди три години.

Да, все пак е мръднало нанякъде. Царската тоалетна, както я наричат, т.е. от времето на предишния кабинет, ръководен от Симеон Сакскобургготски не работи, защото нямало канализация. Имало машина за чистене на сняг, но не и машина за чистене без сняг.

Разбирам, че... и аз като вас повече... малко на трагико-комичната страна обръщам внимание. Значи, знаете, че от три години ходя или от три-четири години ходя много често на много ГКПП-та, особено...

Аз предположих, че сте бил много отчаян да го видите, защото съм личен свидетел на усилията, които положихте този гранично контролно-пропускателен пункт да заприлича на европейски, и отивате и виждате тези абсурди, това са... човек не знае да се смее ли или да плаче.

Много отчаян бях преди три години и се радвам, че вече сме забравили глупостите, които бяха преди три години, и сега вече съвсем с различни неща се занимаваме. Много ваши слушатели ще кажат "сега всичката ни е наред в България, ами надписът на

ГКПП-то е големият проблем". Моето мнение е обратно. Всичко е важно в една държава, особено на входа. Значи представете си, отивате на гости на едно семейство, има три грешки в табелата, която казва кой живее вътре, липсва бравата, откъртена е примерно касата на вратата.

И не са чистили, защото прахосмукачката им е само за сняг.

За сняг... зимата, нещо такова. Значи преди три години щеше да липсва балконът примерно и да няма кухня и да не е чистено, примерно 30 години, а сега не е чистено примерно 3 седмици. Напредъкът е огромен и повечето хора, като отидат, няма да

забележат тези проблеми, каквито аз забелязвам с моето ренгеново око, нали, за тези неща. Примерно повечето хора няма да намерят нито една грешка, защото много табели вече са написани вярно за разлика отпреди три години, но все пак аз бих искал да е на сто процента вярно. Бих искал България да не е единствената държава

в Европа където всяка шахта е 20 см под нивото на асфалта и на всеки път има от двете страни по един метър пепел, чакъл, кал и боклук, който никога не се почиства. Чудя се защо, като отида на 500 км по- на северозапад, там няма един метър боклук от двете страни на всяка една улица. Чудно ми е как точно го правят, но факт е, че само в България има този боклук.

Ами с чистене го правят.

Ами например с чистене, да.

С чистене, чистят непрекъснато.

Ще се караме на шефовете на ГКПП-то и на областните управители, докато го чистят редовно. Това е. Но повярвайте, сега, примерно само аз виждам малко боклук на ГКПП-то. Преди три години е бил десетилетен, тотален боклук. Там например имаше с камиони боклук, а сега е просто малко боклук. Разбирате ли, разлика е огромна - примерно 50 към 1 е намалял боклукът оттогава.

Единен фиш за минаване на границата ще се въведе на 10 гранични пункта, така ли...

Трябва да се въведе.

Защо не на всички? Каква пък е толкова скъпа тази операция, та всички граници в България да не са модерни.

Това са всички външни ГКПП-та. Това са всички ГКПП-та. Тоест всички сухопътни ГКПП-та на турската, македонската и сръбската граница да имат плащане с единен фиш. Защото на другите граници има много по-малко проверки и там няма чак толкова какво да се прави с единен фиш.

Тоест сега тези 2 лева ли бяха, дето ги взимат, за да минеш през онази локва ветеринарните власти...

Май че вече са 4 лв., ако не греша.

А те, вместо да ги махнат, ги вдигнаха, така ли?

Ами изравниха българските с чуждите... Не, кашата е голяма. Там дълго мога да обяснявам, но факт е, че сега ги...

А сега ще ти събират примерно с плащането за винетката.

Това означава, че поне ще влязат в бюджета, г-н Вълчев, защото всички имаме съмнения, че не всичко преди е влизало в бюджета, а е отивало другаде.

А мислите ли изобщо за премахване на такива събирания на пари?

Е, аз съм фен на тази идея от няколко години, но засега не съм успял да се преборя. Знаете, че накарахме съответното министерство да си промени закона, че се събират тези такси и се извършва дезинфекция само ако има усложнена епизоотична обстановка. За съжаление всъщност се оказа, че винаги има усложнена обстановка и не зная след колко години ще има прозорец, в който изведнъж няма усложнена обстановка. Но както и да е, моята задача е да има плащане с единен фиш. В момента готвим заданието за обществената поръчка.

Слушателите на "Седмицата" чуха от Николай Василев, че има повече планове във властта, нали така, г-н Василев, като министър на държавната администарция, а не извън нея, като напускащ коалицията, заедно с НДСВ.

Е, не мога да ви кажа нещо обратно. Няма действащ министър, който да е нелоялен на кабинета. В противен случай, ако не си тръгне, трябва да го изгонят. Няма такъв случай.