Иранският посланик: България е сред нашите добри приятели
Иранският посланик: България е сред нашите добри приятели / снимка: wikipedia.org

Интервю с посланика на Ислямска република Иран Голамреза Багери

Поводът за този разговор е 32 години от ислямската или иранската революция. 11 февруари беше денят, нали? Само да припомним. Това е революцията, която сваля шаха Мохамед Реза Пахлави, премахва монархията, страната става република с управление, което се поделя, но с върховенство на ислямската, на духовната власт. Продължава ли според вас ислямската революция в ислямската част на света с това, което се случва сега в арабския свят?

В името на бога първо искам да благодаря за предоставената възможност на "Дарик" радио и на неговите ръководители. Искам да се възползвам от възможността да поздравя българския народ с това наше представяне. Както вие посочихте, преди 32 години нашият народ със своята воля свали диктаторския режим и сега установи демокрация в нашата страна. Това се узакони с референдума, който беше проведен сред нашия народ, и ислямска република Иран е под ръководството, т.е. . . на народа в момента. За наша радост България беше една от първите държави, която официално призна нашата страна, и оттогава нашите отношения много бързо и с много добри темпове вървят напред. И през 80-те години ние сме имали стокообмен повече от 1 млрд. долара, и тези наши отношения вървят по своето русло и все още вървим напред.

Интересен е обаче погледът ви върху това, което се случва сега в света, и то в Близкия изток. На кое оприличавате Кайро 2011 г. - на Техеран 1979 или на Берлин 1989?

Светът в момента е свят на отношения, на контакти и вече хората не могат да бъдат измамени за постоянно. В момента времето. . . така се намали светът, че ние, ако на едно място, в едно ъгълче на света нещо стане, то веднага се отразява в друго място на света. Революцията, която беше проведена в Иран, беше срещу угнетители, срещу насилници. Хората с оглед на това, че са вярващи, че. . . в исляма вдъхновението за тази революция е взето от нашата вяра исляма. През тези 32 години по цял свят се говори за нашата революция. На много места беше наречена тази революция, че е историческо земетресение. Естествено хората по цял свят чуха това наше послание, особено в нашия регион, в ислямския свят беше чуто много добре и хората видяха, че могат да имат независимо управление. Могат сами да решават своята съдба. Разбраха, че няма нужда от диктаторски режими, няма нужда от режими, които трябва да бъдат подкрепяни от трети страни, империалистически страни.

Тоест това, което става в Египет, според вас, според Иран, е същото, което е станало преди 32 години в Техеран?

Исканията на народа са свобода, независимост и живот по своите ценности, въз основа на своите ценности.

Защото други казват, опозицията включително в Иран, че след Кайро може би същото ще стане в Техеран. Това е другата теза.

Ние ги виждаме тези мнения в много световни медии, които са черногледи по тази тема, защото посланието на нашия народ е послание за свобода, а това тяхно послание е заплаха за империалистите. И затова империалистите, за да се. . . за да пазят своите намерения срещу нас, пускат най-различни новини, най-различни неща. Но за съжаление естеството на империализма е това, че много късно разбират това, което трябва да се. . . Минаха вече 32 години и те все още не разбраха, че не може това послание за свобода на нашия народ да бъде спряно. Защото това наше послание е послание за свобода, послание, което обема самия човек, и не може. . . човекът, като види, че това е нещо хубаво за него, веднага възприема това послание.

Тоест от всичко, което казвате, аз разбирам, че в Иран очаквате и Египет да стане ислямска република? Тунис да стане също ислямска република. Евентуално Сирия, Йордания, целият този ислямски свят да се управлява така, както Иран.

Ние вярваме, че ислямът е една религия, която пропагандира благоденствието и свободата на хората, щастието на хората и целта му е хората да живеят в мир в целия свят. Но видът на управление, което хората ще изберат, зависи от самите хора.

В интернет, световната енциклопедия Уикипедия, пише, че Иран принципно е отрекъл капитализма и комунизма и с революцията им е противопоставил собствен, ислямски път на развитие. И авторите на енциклопедията казват: но какво означава това практически не е напълно ясно. Какво означава това практически? Какво значи ислямски път?

Това е един път, който е програмиран, написан за мирното съществуване на хората. Ислямът иска хората да живеят с чест и достойнство. Не иска някой да е под управлението и насилието на някой, т.е. гнетът на някой друг. Всички хора се смятат за равни. Правата на всички хора трябва да се уважават.

Така е и според западните конституции.

Ние имаме проблеми в изпълнението на тези неща. Много красиви книги се пишат, но в. . . не виждаме, че империалистите го изпълняват, защото. . .

Западът казва същото за вас - че вие имате проблем с написаните неща, които. . . същото, което вие казвате за Запада.

Ние можем да. . . със свидетели можем да кажем кой говори истината и кой не. Ние 32 години вече работим по този път. Вие може да видите нашето минало. Нашите отношения, съседски отношения в нашия регион, ролята, която играем за установяване на сигурност в Ирак и в Афганистан, в нашите съседни страни, ролята, борбата на Иран срещу преноса на наркотични вещества. Може това да го сравните с поведението на някои държави, които са в момента в Афганистан, и някои от които убиват невинни хора. Сравнете със седемте години в Ирак, седемте изминали години в Ирак, които. . . където бяха убити много невинни хора. Вие вижте в Близкия изток причината за несигурността коя е. Вижте в Близкия изток коя държава има ядрени оръжия и с тези оръжия заплашва мира в региона. Вие, ако сравните и ги сложите тези отговори наистина, истински отговори, действителни, ги сложите в една рамка и ги сравните, тогава ще видите какво е нашето поведение, какви са нашите отношения в днешно време.

А вие ще можете ли скоро да направите ядрена бомба, с която да отговорите на заплахата? Ваши недоброжелателни съседи да имат такова оръжие.

Ние. . . производството на атомни бомби, ядрени бомби за нас е срещу човечеството, т.е. не е в полза на човечеството. Използването на такива оръжия е голям грях, който не е простим, не е опрощаван. Ние все още виждаме резултатите от голямото престъпление в Хирошима и Нагасаки. Тези, които в момента все още произвеждат ядрени оръжия, разпространяват ядрени оръжия, са хора, които работят срещу човечеството.

Това е различно. Вие не искате да имате такова оръжие, така ли? Защото има и друга теза - може да мразиш атомните бомби, но да смяташ, че трябва да ги имаш, за да можеш да спираш лошите.

В нашата отбранителна доктрина такъв въпрос, такава теза изобщо не съществува и не вярваме в това, че производството на ядрени оръжия ще ни опази, че е нашата сигурност. Ние, както казахме, че сме религиозна държава и нашето поведение е въз основа на нашата вяра. И въз основа на нашите вярвания, на нашата религия, учението на нашата религия производството на такива оръжия, ядрени оръжия, е грях.

Добре, но сигурно сте чел тези статии за образа на Иран в западната преса на страна, в която се екзекутират хора, като например жена се пребива с камъни заради незаконни отношения извън брака. Това също ли е част от исляма, от принципите на ислямската революция?

Убиването, т.е. . . не е само в нашата страна, не е в само ислямските държави. В много държави също има подобни наказания. Вие за вашето здраве например понякога сте принуден част от своето тяло да го оперирате. В исляма също има някои правила, където се казва, че някои неща трябва да се направят, за да се опази здравето на обществото. Ислямът дава много голямо значение на морала в обществото. Разбира се, за да се опази това здраве, този морал на обществото, в исляма са предвидени някои мерки срещу тези. . .

Чак да те убият с камъни?

Вижте, никой човек не се радва за убийството на някой друг човек. Но никой не може да остане безразличен за нещо, което. .. един човек убива десетки хора.

В официалните реакции от Техеран на случващото се в Кайро се казва, че вие гледате на това, което става в Египет, като на отхвърляне на властта на диктатори, които са били приятели на Запада. България част ли е от този Запад, срещу който индиректно са революциите в арабския свят според вас?

Само да си довърша предишното изречение. Ислямът предвижда някои закони за предпазване на обществото от престъпления, от някои лоши неща, които някои хора биха могли да свършат. Тези неща, които вие посочихте, това са някои принципи, които трябва да се спазват и да спират хората, да ги възпират от престъпления, които извършват. . . Втория ви въпрос, за нас Западът не е еднакъв. Ние по принцип нямаме нищо, никакъв проблем със Запада. Ние имаме различия с някои от правителствата, които имат империалистични. . . провеждат империалистична политика, политика на насилие в нашия регион. Имаме с тях проблем. Вие вижте, диктатурата в Египет вече 30 години е на власт. През тези 30 години техният народ. . . толкова много хора са викали, са крещели за своите права, но никой не е отговарял на тях. И с финансова помощ, с всякаква помощ диктаторският режим в Египет беше запазен. И все още някои от тези правителства са обезпокоени от напускането на Мубарак. Ние сме против тези, които са против народа. В Запада има някои неща, някои принципи, които ние се възползваме от тях. Има някои ценности, които ние уважаваме, и искаме да си сътрудничим с тях.

България част ли е от империалистическия свят, за който говорите?

България е от нашите добри приятели. И ние бяхме първата азиатска страна, която призна независимостта на България. . . Аз от година и половина съм в България и оттогава толкова неща видях и видях, че хората са много гостоприемни, много добри. Различни култури във вашата страна живеят мирно.

Не ви пречи, че сме в НАТО, че сме приятели с американците? Окей, няма проблем?

Вашето приятелство с другите не пречи на нашето приятелство.

Един милиард долара казвате е бил стокообменът в 80-те. Сега четох, че е 150 милиона долара, ако са верни цифрите. Толкова ли са? Той какво изнася, вие какво купувате от нас?

След 80-те години поради промените, които възникнаха в нашите две страни, нашите икономически отношения претърпяха спад. И за наша радост от 2010 година вече имаме ръст на обмена, на стокообмена.

Нали има ембарго, различни, как става?

През 2010 година сме стигнали до 150 милиона долара. Това е въпреки санкциите, въпреки ембаргото, което е наложено на нашата страна. Аз съм убеден, че ако тези санкции бъдат премахнати и България бъде освободена от тези принципи, които са наложени от Европа, ще бъдем свидетели на разцвет на стокообмена в нашите две страни.

Но не мислите, че Иран ще направи промени, за да се отърве от санкциите. Включително и от ислямски наказания като пребиване с камъни.

Не трябва всичко да се смесва. Но ако вие имате някакви въпроси за правата, ние можем да седнем и да говорим, т.е. За правни въпроси. Диалогът в днешно време е най-добрият начин, който може. . . чрез който могат да се разрешават най-различни въпроси. Но когато вие оставяте диалога настрана и вдигате знамето на санкциите, ембаргото, как може да се преговаря по тоя начин. В момента ние сме готови, имаме готовност за всички тези. . . относно всички тези въпроси, които вие посочихте, да седнем и да разговаряме. И въз основа на тези разговори ние можем да стигнем до някакви резултати, като седнем и разговаряме.

Аз ви питах с какво търгуваме, не казахте. Какво изнася България в Иран?

Повечето са машинни инструменти, химични торове. Вносът от Иран е повече различни петрохимични продукти, пластични стоки, пластмасови стоки.

Докъде е делото на българина Живко Русев? 2009 първа инстанция в Тебрис го осъди на доживотен затвор заради хероин, намерен в ТИР-а му. Той имаше право да обжалва после. Какво става сега?

За съжаление той е обвинен за едно голямо престъпление. Той е работил в една мрежа за трафик на наркотични вещества. От тази мрежа са открити 328 килограма хероин. От тези 328 килограма хероин 128 килограма са били в неговия камион. Този хероин е трябвало да се транспортира в Европа. Ако този хероин беше стигнал до Западна Европа, десетки хиляди младежи щяха да бъдат зависими, направени зависими всъщност. Иран, защото е съседна държава на Афганистан, дава много средства, влага много средства за борба с тези наркотични вещества. И нашият народ желае хем да опази себе си и в същото време да опази и международната общност. Интересното е там, че мафията за трафика на наркотични вещества на нас ни казва: вие защо на нас. . . сте срещу нас, защо се борите с нас. Елате вие да ни сътрудничите, защото ние нямаме нищо против вас, пък вие ни разрешете да превозваме от вашата страна наркотици, пък ние ще ви помагаме. Оставете ни само да преминем транзит през вашата страна. Но това го няма в нашите закони.

А с Петко Русев какво стана?

За съжаление г-н Русев е задържан поради тази причина и. . .

Приключи ли окончателно делото и кога ще има пак заседание?

В момента делото му е дадено за преразглеждане. Ние съжаляваме, че един български гражданин е обвинен за подобно нещо. Ние се опитваме с помощта и на българската страна да направим така, че да открием и други доказателства и да направим така, че да помогнем за намаляването на неговото наказание. Но съдебните власти вие знаете, че са независими, и крайното решение те взимат.

Нямаме правна спогодба, България с Иран, той да излежи присъда в България?

Един от начините, един от пътищата, които двете страни в момента преследват, е подписването на такава спогодба. И в момента сме на етап за подготовка на подписването на тази спогодба.

Ще има ли посещение на някакво по-високо ниво между двете държави или ембаргото блокира всякакви връзки?

За наша радост Република България е една от членките на Европейския съюз, която много добре разбира и нашите големи въпроси. Ние се радваме, че България е член на Европейския съюз, защото може България да предаде наистина действителността в нашата страна към Европейския съюз. Разбира се, за изпълняването на такава роля е необходимо да има такива посещения в тези страни. Нашите посещения между двете страни наистина вървят по нормален начин. Разбира се, за нас винаги е по-добре да има повече посещения.