/ Thinkstock/Getty Images
Европейските избори от 2019 г. се характеризират с послания на омраза в интернет
Нови играчи онлайн се възползват от липсата на нормативна рамка в интернет, за да влияят върху започналите избори за Европейски парламент, се казва в нов доклад, който обръща внимание на популистките партии и "кибермилициите", предаде АФП.
 
Преди вота, който протича от четвъртък до неделя в ЕС, Институтът за стратегически диалог (ИСД) проучи ситуацията във Великобритания, Франция, Германия, Италия, Испания и Холандия. "Нови играчи се възползват от липсата на нормативна рамка в интернет. Те често пъти подкрепят враждебни държави като Русия или пък американски лобита, но също така създават свои паневропейски кампании", пише в публикувания вчера доклад. "Популистки политически партии, крайнодесни кибермилиции и религиозни групи възприемат тактики, които обикновено се използват от държавите", казва лондонският мозъчен тръст.
 
Приписваните на Русия намеси онлайн по време на президентските избори в САЩ от 2016 г. може да са вдъхновили европейски играчи, които "са заимствали методите на (руския президент Владимир) Путин и ползват автоматизирани фалшиви акаунти в Twitter за по-широко разпространение на посланията си и атакуване на противниците си", се казва в доклада.
 
Все още обаче е трудно да се установи дали има пряка връзка с политически партии. В Испания Институтът за стратегически диалог е открил "координирана мрежа от акаунти в Twitter за разпространяване на антиислямски хаштагове и увеличаване на подкрепата за крайнодясната партия Вокс". Вокс обаче отрича да е свързана с тези акаунти.

Във Великобритания програмите за автоматично постване (ботове) също са заподозрени, че са обслужили в Twitter кампанията на повечето големи партии, но най-много от тях изглежда се е възползвала Партията на Брекзита. В Полша Институтът смята, че е открил "координирана мрежа от страници, акаунти и групи във Facebook в подкрепа на националистичната партия "Конфедерация" и по-широко разпространение на антисемитско и прокремълско съдържание.
 
Американската НПО "Авааз" сигнализира за 23 италиански страници с общо над 2,46 милиона абонати, които разпространявали "неверни информации и съдържание, целящо да предизвиква разделения", по-специално за миграцията, ваксините и антисемитизма.
 
В Германия крайнодясната партия "Алтернатива за Германия" е била свръхактивна в дебатите във Facebook в периода на кампанията за европейските избори. ИСД съобщава и за организирани съвместни атаки срещу професионални медии в Германия и Франция.

Според мозъчния тръст европейските избори от 2019 г. се характеризират с послания на омраза в интернет. Идентифицирани са 365 страници, акаунти и групи във Facebook, над 1350 акаунта в Twitter и над 100 клипа в YouTube, които съдържат послания на омраза, дезинформация или радикални изказвания.
БТА