Военният министър в оставка Драгомир Заков даде пред медиите подробности за прехванатия и приземен от военновъздушните ни сили малък самолет у нас.
Вчера дежурните сили и средства от състава на ВВС бяха приведени в действие за изпълнение на мисия „Air Policing“ по самолет-нарушител. Самолетът е бил локализиран от наземните средства за противовъздушна отбрана. Установено е, че е навлязъл в активирана временно резервирана зона без полетен план и без включен код на транспондера, обясниха от военното ни министерство в съобщение до медиите и уточниха, че заради това са били задействани изтребителите МиГ-29 от авиобаза Граф Игнатиево. Самолетът е бил съпроводен до летище Бохот, където е кацнал в 18:08 ч.
Военновъздушните ни сили прехванаха и приземиха малък самолет
"Това е съвсем стандартна процедура, която е и в рамките на НАТО. Българското въздушно пространство е част от интегрираното въздушно пространство на НАТО. В този смисъл в него няма как да се лети, без да се спазват правилата. Нашите изтребители са вдигнати по сигнал от командването на НАТО. Това означава, че самолетът е правил или траектория, или действия, които центърът в НАТО е възприел като потенциален риск. В този смисъл задължително е вдигането на изтребител, което е с нашите национални сили и по нашите процедури", посочи Заков.
Ресорният министър обясни и как точно се е разиграла ситуацията - българският изтребител е излетял, визуално е опознал обекта, опитал е радиовръзка, не е имало отговор. Самолетът е кацнал на летището в плевенското село Бохот.
"Очевидно става дума за тренировъчен полет, очевидно става дума за неспазване на правилата и съответно трябва да бъдат понесени и последствия", каза още Заков.
Пилотът на приземения самолет: Нямам представа защо бях прехванат
По думите му пилотът е летял в зони, за които е трябвало да има летателен план и транспондери.
"Очевидно действията на самолета и неговата траектория са предизвикали притеснения и оценка на риска в командването на НАТО, поради което е подаден сигнал към нашите военновъздушни сили да се реагира. Командването на НАТО получава картини от всички радари на страните членки. Гледайки тази картина у нас и анализирайки риска, оценяват, че самолетът представлява някакъв риск, тъй като е риск, опознава се като цел и съответно се активират силите на България", допълни Заков.
„Трябва да се спазват правилата. Моят апел към всички авиоклубове в страната е да спазват правилата и да бъдат особено внимателни, на фона на настоящата международна обстановка. Не бива да се стига до подобни ситуации, в които да се налага да се харчи ресурс на военновъздушните сили за подобни операции”, подчерта министърът.
Вчера дежурните сили и средства от състава на ВВС бяха приведени в действие за изпълнение на мисия „Air Policing“ по самолет-нарушител. Самолетът е бил локализиран от наземните средства за противовъздушна отбрана. Установено е, че е навлязъл в активирана временно резервирана зона без полетен план и без включен код на транспондера, обясниха от военното ни министерство в съобщение до медиите и уточниха, че заради това са били задействани изтребителите МиГ-29 от авиобаза Граф Игнатиево. Самолетът е бил съпроводен до летище Бохот, където е кацнал в 18:08 ч.
Военновъздушните ни сили прехванаха и приземиха малък самолет
"Това е съвсем стандартна процедура, която е и в рамките на НАТО. Българското въздушно пространство е част от интегрираното въздушно пространство на НАТО. В този смисъл в него няма как да се лети, без да се спазват правилата. Нашите изтребители са вдигнати по сигнал от командването на НАТО. Това означава, че самолетът е правил или траектория, или действия, които центърът в НАТО е възприел като потенциален риск. В този смисъл задължително е вдигането на изтребител, което е с нашите национални сили и по нашите процедури", посочи Заков.
Ресорният министър обясни и как точно се е разиграла ситуацията - българският изтребител е излетял, визуално е опознал обекта, опитал е радиовръзка, не е имало отговор. Самолетът е кацнал на летището в плевенското село Бохот.
"Очевидно става дума за тренировъчен полет, очевидно става дума за неспазване на правилата и съответно трябва да бъдат понесени и последствия", каза още Заков.
Пилотът на приземения самолет: Нямам представа защо бях прехванат
По думите му пилотът е летял в зони, за които е трябвало да има летателен план и транспондери.
"Очевидно действията на самолета и неговата траектория са предизвикали притеснения и оценка на риска в командването на НАТО, поради което е подаден сигнал към нашите военновъздушни сили да се реагира. Командването на НАТО получава картини от всички радари на страните членки. Гледайки тази картина у нас и анализирайки риска, оценяват, че самолетът представлява някакъв риск, тъй като е риск, опознава се като цел и съответно се активират силите на България", допълни Заков.
„Трябва да се спазват правилата. Моят апел към всички авиоклубове в страната е да спазват правилата и да бъдат особено внимателни, на фона на настоящата международна обстановка. Не бива да се стига до подобни ситуации, в които да се налага да се харчи ресурс на военновъздушните сили за подобни операции”, подчерта министърът.