/ БГНЕС
Военните експерти са за изтребители „Грипен”, политиците за F-16. Това мнение изрази пред „Дарик” бившият военен летец и авиоинструктор, майор от резерва Станислав Пешев. Той обясни, че като ергономика „Грипен” са много удобни за пилотите. Освен това могат да се експлоатират от всички летища, включително да излитат и кацат на шосе, докато при  F-16 има изключително високи изисквания към летищата, от които машините оперират. Към момента за този тип изтребители е подходящо само летището на Граф Игнатиево. Полковникът от резерва Любен Лозанов, отговарял дълги години за безопасността на полетите в Щаба на ВВС посочи като предимства на „Грипен” евтината и лесна поддръжка. Сред предимствата на F-16 са бойният опит, който има и  неговата съвместимост с бъдещия F-35, но е значително по-скъп, техническото му обслужване също, е мнението на експертите. Те не изключват възможността покупката на нов тип бойни самолети отново да бъде отложена и сделка да няма.

Премиерът Борисов държи бъдещите бойни самолети да бъдат нови
 
Станислав Пешев е летял на F-16 и го познава от въздуха. Впечатленията му за „Грипен“ са от полетен симулатор на изтребителя. Според него за българските условия и възможности „Грипен” е по-подходящ:
 
Има по-добра ергономика. При една реална тактическа обстановка, бойна обстановка, пилотът много лесно ще може да си изпълнява задачите, тъй като не изисква кой знае какви усилия да си отвличаш вниманието да превключваш. От друга страна, този самолет позволява да се експлоатира от необорудвани летища, дори и от шосета може да излита и да каца на тях. F16 има много високи изисквания към летището, от което оперира. Освен това са важни изискванията към чистотата на повърхността отдолу са много големи и не трябва да има никакви замърсявания, никакви камъчета. Всяко нещо, което се засмуче, може да увреди двигателя“, обясни специалистът.

Швеция представи предложението си за изтребители „Грипен“
 
Като основно предимство на шведските „Грипен”, полковникът от резерва Любен Лозанов, отговарял дълги години за безопасността на полетите в Щаба на ВВС, посочи лесната му и евтина поддръжка:
 
На модулен принцип е, двигателят се сменя в полеви условия за 2 часа. В жизнения цикъл на един изтребител цената на закупуване е горе-долу около 1/3 от парите, които се харчат по време на целия му жизнен цикъл. И едно е да имаш 4700 долара на един час във въздуха и друго е да имаш 7000 долара на един час“, посочи той.

САЩ, Швеция и Италия с оферти за изтребители за армията ни
 
F-16 също имат предимства, обясни Любен Лозанов:
 
В огромни серии е произвеждан, има боен опит навсякъде по света. Това, което ни се предлага, е последна дума на техниката, с цифров радар, напълно съвместим с бъдещия F-35. Това са големите плюсове. Най-големият проблем е техническото му обслужване, което е по-скъпо. Голям проблем има с полосите“.
 
Според Любен Лозанов на военната ни стратегия най-добре съответстват F-18, но няма да можем да си ги позволим, тъй като са ни твърде скъпи.
 
Според Станислав Пешев пък офертата за F-16 е подадена проформа, състои се само от няколко страници, което не позволява да се предоставят достатъчно данни за стратегическата техника, която се предлага.
 
И двамата споделят мнението, че е по-добре да се купят нови изтребители, а не втора ръка. И двамата обаче имат опасения, че покупката на нов тип бойни самолети може отново да бъде отложена и сделка на практика да няма.