Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков / БГНЕС
За една година Агенцията "Пътна инфраструктура", респективно правителството, е дало старт на пътни проекти за приблизително 1,4 млрд. лева и е сключило договори за строително-монтажни дейности за почти 500 млн. лева. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на изслушване в парламента относно напредъка по приоритетните пътни проекти.

През 2024 г. ще пътуваме по магистрала "Хемус" от София до Варна

Изслушването е по предложение на депутати от ГЕРБ и се предава пряко по БНТ и БНР. Като аргумент за него Александър Ненков посочи важността на инфраструктурните проекти и обвиненията от опозицията за некачествено строителство на пътища, които били "дупка до дупка".

Наистина България прилича на една открита строителна площадка, на която се изграждат магистрали, ремонтират се първокласни, второкласни, третокласни, а и общински пътища, мостови съоръжения, тунели, коментира Нанков.

Радев: Крайно време е да включим прожекторите!

Всички обществени поръчки, които провеждаме в МРРБ и в частност в АПИ, са публични, прозрачни и в пълно съответствие с нормативната уредба и добрите практики, гарантиращи конкурентните начала на пазара, посочи министърът. Като доказателство той отбеляза големия брой участници в процедурите и даде пример с обществената поръчка за тунела "Железница" от АМ "Струма", за която били получени 28 оферти.

Борисов отговори на Радев с мобилизирани министри и много светлина

"Големият брой кандидати е доказателство, че се работи на светло, под прожекторите, както, разбира се, и критериите за подбор на участниците не са дискриминационни и ограничителни", коментира Николай Нанков. Той отбеляза също, че броят на обжалванията е изключително нисък в последната година-година и половина.

Министър Нанков потвърди, че АМ "Хемус" е основен приоритет в рамките на настоящия мандат. По думите му с много добра организация е напълно реалистично в края на 2024 г. да имаме изцяло завършена АМ "Хемус". До края на годината от магистралата ще се изпълняват, строят 77 км, нови 85 ще се търгуват и остават само около 90 км от Велико Търново до п.в. Буховци, Търговище, които през 2019 г. ще търгуваме и започнем тяхното изграждане, посочи министърът.

През март: Започна строителството на АМ "Хемус" от Ябланица до Боаза (СНИМКИ)

Нанков отбеляза, че наскоро е направена първата копка на отсечката от Ябланица до п.в. Боаза, разклона за Тетевен, а до два месеца ще стартират и реалните строителни работи на още 16,5 км от п.в. Белокопитово до п.в. Буховци. Т.е. реално 25 км ще са вече в процес на строителство в рамките на два месеца, а за година и половина ще приключим с изграждането на тези отсечки, добави той.

Министърът посочи, че други 52 км от разклона за Тетевен до разклона между Ловеч и Плевен в рамките на тази година ще бъдат търгувани и ще бъде избран и изпълнител. Защо препроектирахме тези 52 км - защото, съкращавайки някои от тежките инфраструктурни съоръжения, тунели, мостови съоръжения, впоследствие редуцирахме цената на магистралата /на тази отсечка/ с 350 млн. лева, коментира той.

Нанков отбеляза, че през миналата година са завършени ремонтно-възстановителните дейности на тръбите в посока Варна на тунелите "Витиня" и "Ечемишка", а тази година ще стартират ремонтните дейности на тръбите в посока София.

Магистрала „Струма” погребва наново античното селище Скаптопара (СНИМКИ)

Министърът съобщи, че тази година с почти 8 месеца предсрочно ще завърши строителството на 24 км от АМ "Струма" от Кресна до Сандански. Той отчете, че изключително добре вървят строителните дейности от Благоевград до Железница, които са прекъснати само в частта на римския град Скаптопара. Нанков добави, че там ще изчакат и ще се съобразят с мнението на експертите.

Стойността на най-скъпата отсечка от наша магистрала, заради тежкия терен над Кресненския пролом, ще е около 800 млн. лева, каза министърът. По думите му намеренията на правителството са да стартира най-тежкия участък от АМ "Струма" през май 2019 г. Вслушахме се в гласа на протестиращите, още през май АПИ предвижда да стартира с предпроектните проучвания за изграждането на тунела под Петрохан, каза Нанков.

Не просто строим магистрали, рехабилитираме пътища, пълним дупки по неремонтирани 30-40 години пътища, вършим работа и поправяме грешки на политици, които сега претендират да са управляващи, обобщи регионалният министър.