Министерството на отбраната представи на пресконференция пред медиите резултатите от проверките на авиационния инцидент с учебно-боен самолет L-39ZA от 13 септември 2024 г. в Трета авиационна база в "Граф Игнатиево", при който загинаха двама пилоти от 12-а авиационна база в Долна Митрополия Петко Димитров и Венцислав Дункин. Те бяха повишени посмъртно във военно звание.

Комисията, която разследва инцидента, не откри данни, които пряко да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието, в здравословното състояние на пилотите, нямало е проблем и с авиационната техника и със самолета като цяло, това заяви полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“, който представи подробности за всеки един от елементите на разследването. Основна причината за катастрофата на учебно-боен самолет L-39ZA през септември след анализ на всички свалени данни е поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж, посочи той и допълни, че авиационното произшествие е класифицирано като катастрофа.

Като съпътстващи причини той посочи нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин, обясни полковник Василев.

Той прочете пред медиите и в детайли за критичната ситуация: „Със създаването на претоварване при спирането за изкривяване на траекторията, успоредно на полосата, скоростта намалява и е недостатъчна съгласно методическата схема за влизане в следваща вертикална фигура. Комисията счита, че в този момент са възникнали усложнени условия на полета. В 12 часа 30 минути и 1 секунда екипажът въвежда самолета в изкачване за начална вертикална фигура с претоварване от 3,6 G в десен наклон от 6 градуса, височината в този момент е 68 метра, а скоростта 455 км/ч. Комисията счита, че въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на полета ситуацията се е задълбочила в сложна. В 12 часа 30 минути и 13 секунди след достигането на височина от 647,61 метра със скорост 213 км/ч екипажът започва нисходящо движание с ъгъл на тангажа минус 39,68 градуса, който в следващата секунда нараства до минус 51,11 градуса. В този момент ситуацията се е задълбочила в аварийна. Между 12 часа 30 минути и 16 секунди и 12 часа 30 минута и 17 секунди, тоест само за секунда и половина са били изпълнени условията за успешно катапултиране. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, комисията счита, че в 12 часа 30 минути и 17 секунди ситуацията е преминала в катастрофална. От всичко това комисията класифицира авиоционното произшествие като катастрофа. Непосредствената причина е очевидна среща на въздухоплавателното средство със земната повърхност. Като основна причина комисията отчита поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж.“

Експертът обясни и за останалите параметри от разследването. „Членовете на екипажа са преминали успешно годишно и полугодишно медицинско освидетелстване във ВМА, което е завършило със заключението "годен за летателна длъжност като пилот". За деня на полетите заключенията на полетния медицински преглед са, че психо-физическото състояние на пилотите позволява изпълнението на летателни задачи за деня, няма никакви и оплаквания във физическото им състоянието, както и в тяхното настроение“, посочи експертът.

„По направление "изследване на авиационната техника" - самолетът е произведен в бивша Чехословакия, на 5 юни 2024 е извършен ремонт, към датата на авиационния полет самолетът притежава необходимия запас от ресурси, извършени са му всички видове подготовки, описани в техническата документация“, допълни той.

Относно проверката на версията, че катастрофата е възникнала в следствие на отказ на авиационната техника - за да потвърди или отхвърли тази версия комисията формулира три основни хипотези, посочи Петко Василев и ги изброи - отказ на силовата установка, отказ на управлението на самолета и отказ на барометричния висотомер.

„По първата хипотеза - комисията анализира характера на разрушенията на авиационната техника, при което констатира, че лопатките от първата степен на компресора липсват, откъснати са в основата на закрепването, което означава, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност, върху роторите е приложен голям въртящ момент, който се получава при повишени режими на двигателя; след анализ на отстоя на горивото не са открити и отклонения, не са открити следи от изтичане на технически течности на самолета“, допълни експертът.

По данни от системата за обективен контрол или т-нар. "черна кутия" двигателят е бил на максимален режим.

„По повод втората хипотеза - след анализ на снимков и видеоматериал, заснети от военослужещи и журналисти, се вижда, че самолетът е управляем през цялото време, не са регистрирани доклади от екипажа за проблеми с техниката, поведението на самолета отговаря с органите на поведение“, уточни специалистът

„По третата хипотеза - комисията анализира параметрите и установи, че стойностите на височина от барометричния висотомер и тези от джипиес системата съвпадат“, каза още Петко Василев.

След всичко това, заедно с радиоразговорите, след проведени беседи и разговори с инженерно-техническия състав, извършили подготовката за полетите, преглед на документация на самолета, на двигателя, комисията не е констатирала отклонения в параметрите на работа на авиационната техника и е отхвърлила тази версия като малко вероятна, стана ясно още на пресконференцията.

"Разследването е в интерес на авиационната безопасност и тези данни, които изложихме, са на база на разчетените параметри от "черната кутия", така че ние не определяме вина и никъде в заключенията няма "виновен пилот" или "виновен командир". Ние казваме причините за катастрофата, определянето на вина и нечия административна отговорност е предмет на прокуратурата", заяви още Петко Василев от „Военна полиция“.

Това разследване е независимо от съдебното и досъдебното производство и неговата цел е установяване на причината и недопускане на повтаряемост, посочи военният министър Атанас Запрянов и допълни: "Не можем да си позволим да изгубим повече хора. Стремим се да изясним обстоятелствата и причините за този инцидент, за да не се допускат подобни в бъдеще".

"След като стане ясна цялата информация, тогава ще вземем кадрови решения. Слухове и хипотези няма да коментирам, съвсем скоро ще оповестя моите решения. Бъдете сигурни, че онези, които не служат по правилата и не спазват устава, и не могат да носят тежестта на службата, няма да продължават да заемат тези отговорни длъжности. Това ще стане, когато има пълна яснота по проверката във Военновъздушните сили", обясни Запрянов.



Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня