Няма как да се въведе задължително изучаване на майчин език у нас, смята Багдасаров
Няма как да се въведе задължително изучаване на майчин език у нас, смята Багдасаров / снимка: БГНЕС, архив
Няма как да се въведе задължително изучаване на майчин език у нас, смята Багдасаров
70835
Няма как да се въведе задължително изучаване на майчин език у нас, смята Багдасаров
  • Няма как да се въведе задължително изучаване на майчин език у нас, смята Багдасаров

Няма как да се въведе задължително изучаване на майчин език в страната, подобни идеи разделят обществото и няма как да бъдат подкрепени. Това заяви в интервю за Дарик депутатът от левицата и зам.-председател на образователната парламентарна комисия Милко Багдасаров. Преди да стане депутат, той беше директор на училище в Кърджали и обясни, че с годините е намалял интереса на ученици и родители към изучаването на турски език като свободноизбираема дисциплина.

Багдасаров уточни, че до момента не е чул официално да се поставя въпроса за задължителното изучаване на майчин език. Според публикации в пресата ДПС ще настоява за подобна разпоредба в новия закон за училищното образование, макар че до момента от партията не са съобщили официално подобна позиция.

Много е демократичен нашият закон, много са демократични учебните планове и досега имат възможност учениците да изучават майчиния си език. Въпросът е, че ние като че ли не правим разлика между задължителна подготовка, между свободноизбираема подготовка и между задължителноизбираема подготовка, заяви Багдасаров.

„В момента може да се изучава като свободноизбираема подготовка, а се дават възможности и в прогимназиалния етап на обучение и като задължителноизбираема подготовка, естествено ако това отговаря на исканията на децата и на техните родители. Преди 24 години започнахме с над 20 групи свободно избираема подготовка по турски език, с 5 учители, които в годините останаха четирима, трима, двама, един и от около десет години вече няма желаещи да изучават свободно избираема подготовка по турски език. За мен прагматизмът на родителите надделя. Защото за мен реализацията на такива политически идеи винаги са завършвали с неуспешен край. Затова съм против такива идеи да се вкарват в публичното пространство без на практика да се е провела и някаква на първоначален стадий дискусия", обясни зам.-председателят на образователната парламентарна комисия.

По-големият проблем, особено на малцинствените групи, е изучаването на българския език, допълни той.

„Вкарването на едни такива текстове имат една ясна цел - разделителни линии в обществото, което се правя по време на кампания по време на избори, но аз не искам да го коментирам в такава дълбочина. Смятам, че от колегите никой не би подкрепил една такава идея, защото тя ще доведе до такива аномалии, пък и нашата система и образование едва ли биха издържали чисто финансово на такъв момент. Нали разбирате, че ако има по едно дете в училище от определен етнос, ние трябва да му осигурим и учител. Щом е задължително обучението трябва му осигурим всичко, а това няма как да се случи", каза още Милко Багдасаров.

Милко Багдасаров посочи, че след около месец се очаква проектозаконът за училищното образование да бъде огласен за обществено обсъждане, а след европейските избори депутатът се надява новият закон да влезе за дискусии и в пленарната зала на НС.