97766
Вносителите на автомобили и международните превозвачите са против екотакси
Против съществуването на екотакси за внос на автомобили се обявиха от Асоциацията на вносителите на автомобили и Съюза на международните превозвачи. Те коментираха темата по повод предложението на Министерството на околната среда и водите да увеличат таксите със средно около 5 процента. От министерството обаче аргументираха предложенията си с желанието да бъде ограничен вносът на стари автомобили в страната.
Екотакса няма да спре вноса на замърсяващи коли у нас
Промени на екотаксите за внос на автомобили у нас притесниха шофьорите в страната. Според предложението на Министерството на околната среда и водите ръстът за по-старите автомобили е около 5 процента. В цифри това звучи така: ако досега при първа регистрация на автомобил, произведен преди 10 години сме плащали 275 лева, вече сумата ще е 310. Ако автомобилът е от 5- до 10-годишен, досегашните 260 лева стават 290, за под 5 години таксата остава същата, а екотаксата за нов автомобил пада от 138 на 125 лева.
Какъв е смисълът да плащаме изобщо подобна такса и защо се налага тя да бъде увеличена, обясни Антон Пейчев, експерт в екоминистерството: "Смисълът на този принцип е да бъдат обезпечени разходите и да бъде изградена система, която да гарантира, че в момента, в който даден продукт се превърне в отпадък, той ще бъде събран, рециклиран, третиран по екологосъобразен начин и ще бъдат постигнати конкретни количествени цели, както изисква законодателството. По отношение на конкретните предложения това, което предлага министерството, е първа крачка, една от мерките в посока поощряване на закупуването и използването на по-нови, по-щадящи околната среда и по-малко замърсяващи автомобили".
Променят екотаксите за новите и старите автомобили
Според Христо Христов, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили, обаче тази такса не само не стимулира вноса на по-нови автомобили, но и вреди. Ето защо: "Дали размерът е 300 или 3000, това няма да ги спре. Ако вие наистина като министерство мислите за българските граждани, да имаме чист въздух и да имаме бъдеще в тази държава, тази такса трябва да отпадне. И тогава да направите кръгла маса, да поканите всички тук и да предложим рационални мерки, съобразени с европейската практика. Защото ефектът е обратен. България стана автоморга заради това нещо. Електроавтомобил - 100 лева такса! Той трябва да е освободен от всякакви и данъци. Вие трябва да му плащате, ние въвеждаме нови! Товарен автомобил и лек Евро 6 и ЕЕВ почти не отделя твърди частици, ние го облагаме с 1000 лева".
От Асоциацията обявиха готовност за протести, ако министерството не преразгледа предложенията си. Срещу екотаксите се обявиха и от Съюза на международните превозвачи.
Българинът плаща най-високата екотакса за коли в ЕС
Екотакса няма да спре вноса на замърсяващи коли у нас
Промени на екотаксите за внос на автомобили у нас притесниха шофьорите в страната. Според предложението на Министерството на околната среда и водите ръстът за по-старите автомобили е около 5 процента. В цифри това звучи така: ако досега при първа регистрация на автомобил, произведен преди 10 години сме плащали 275 лева, вече сумата ще е 310. Ако автомобилът е от 5- до 10-годишен, досегашните 260 лева стават 290, за под 5 години таксата остава същата, а екотаксата за нов автомобил пада от 138 на 125 лева.
Какъв е смисълът да плащаме изобщо подобна такса и защо се налага тя да бъде увеличена, обясни Антон Пейчев, експерт в екоминистерството: "Смисълът на този принцип е да бъдат обезпечени разходите и да бъде изградена система, която да гарантира, че в момента, в който даден продукт се превърне в отпадък, той ще бъде събран, рециклиран, третиран по екологосъобразен начин и ще бъдат постигнати конкретни количествени цели, както изисква законодателството. По отношение на конкретните предложения това, което предлага министерството, е първа крачка, една от мерките в посока поощряване на закупуването и използването на по-нови, по-щадящи околната среда и по-малко замърсяващи автомобили".
Променят екотаксите за новите и старите автомобили
Според Христо Христов, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили, обаче тази такса не само не стимулира вноса на по-нови автомобили, но и вреди. Ето защо: "Дали размерът е 300 или 3000, това няма да ги спре. Ако вие наистина като министерство мислите за българските граждани, да имаме чист въздух и да имаме бъдеще в тази държава, тази такса трябва да отпадне. И тогава да направите кръгла маса, да поканите всички тук и да предложим рационални мерки, съобразени с европейската практика. Защото ефектът е обратен. България стана автоморга заради това нещо. Електроавтомобил - 100 лева такса! Той трябва да е освободен от всякакви и данъци. Вие трябва да му плащате, ние въвеждаме нови! Товарен автомобил и лек Евро 6 и ЕЕВ почти не отделя твърди частици, ние го облагаме с 1000 лева".
От Асоциацията обявиха готовност за протести, ако министерството не преразгледа предложенията си. Срещу екотаксите се обявиха и от Съюза на международните превозвачи.
Българинът плаща най-високата екотакса за коли в ЕС