Ако всички държавни институции, от които зависи разрешаването на инвестиционното намерение за изграждане на втора кабинкова линия, се задействат и ни се даде картбланш, ние сме готови за по-малко от година да я построим. Организирани сме, ще се стегнем и ще я направим максимално бързо, за да решим най-накрая проблема с дългите опашки пред единствената кабинка.
Това каза Иван Обрейков, маркетинг директор на фирма "Юлен", концесионер на ски зоната в Банско. Допуска обаче, че каквото и решение да се вземе, т.нар. Зелени веднага ще го обжалват в съда, както правят вече години наред.
Банско заяви: Последна година без втора кабинка (СНИМКИ)
Вече осма година въпросът с изграждането на втори кабинков лифт се протака заради различни процедурни хватки, обжалвания и пречки, заложени в плана за управление на Национален парк "Пирин". Сега се очаква промяна в действащия план, който не забранява изграждане на спортни съоръжения.
За това настоява кметът на Банско Георги Икономов пред Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Категоричен е, че докато се приеме новият план за управление на НП "Пирин", може да се промени старият и да се даде зелена светлина за изграждането на втората кабина. А новият план, който би трябвало да действа от 2014 г., още не е в сила и приемането му се бави заради съдебни дела.
Пред единствения лифт, който отвежда скиорите от Банско до пистите, в най-натовареното време от около 9.00 до 11.00 ч. се вият огромни опашки и хората чакат по 2-3 часа, за да се качат и стигнат зоната, пише "24 часа".
Банско излиза на протест с искане за втори лифт
Капацитетът на съществуващата кабинка е около 2200 души на час. Разстоянието, което изминава от начална станция до крайната станция на Бъндеришка поляна, е близо 7 км и се пътува около 22 минути при средна скорост от 6 м/сек при добро време. При вятър скоростта се намалява заради изисквания за безопасност.
В същото време средно дневно скиорите са поне 6000-7000, като голяма част от тях пристигат на началната станция по едно и също време и струпването става огромно. "Хората си плащат карти, за да карат ски, а са принудени да губят часове в чакане на опашка. Увеличихме работното време, като в пикови дни лифтът започва работа в 7.30 ч., но и това не решава проблема, защото не може да принудим туристите да идват толкова рано и едва ли не да им правим график кой кога да идва. Все пак всеки сам избира кога да се качи до пистите", допълни Обрейков.
С годините Банско се утвърди като един от най-предпочитаните зимни курорти и туристите стават все повече. Заради това строената преди повече от 10 години кабинкова линия няма достатъчно капацитет.
Фирмата концесионер е готова да изгради втора, която да тръгва от Банско, а крайната станция да е на местността Шилигарника, откъдето почват част от пистите. Така и скиорите ще бъдат разпределени между двата основни пункта на ски зоната - Бъндеришка поляна и Шилигарника, за да не се струпват всички на едно място.
В Банско са готови за зимния сезон, бизнесът и туристите чакат втора кабинка
Философията на новата кабинка е точно такава - да се раздели потокът от скиори и една част да отидат към "Бъндерица", "Томба" и "Тодорка" със сегашната кабинка, а другите да стигнат до Шилигарника, където да бъдат поети лифтовете на Железния мост, на Петицата и на Десетката и Тройката по "Балканиада".
"Имаме идеен проект, но не сме навлизали в детайли около евентуален строеж на втора кабинка. По предварителни разчети това би ни струвало около 20 млн. евро. В непрекъсната връзка сме с най-добрите производители на тези съоръжения и ако ни се разреши, веднага започваме конкретни преговори и реална работа", допълни Обрейков.
Работен проект досега не е правен, защото, след като няма категорично разрешение, че може да се изгражда това съоръжение, е безсмислено да се изработва такъв.
Китайци ще се обучават в Банско за Зимната олимпиада в Пекин
Вече има много по-модерни кабинкови линии и вероятно точно такава ще бъде купена и монтирана и в Банско. Проучва се възможността кабините да са 10-местни и да се движат с по-висока скорост. Капацитетът на линията би могъл да е около 3000 души на час. Така с двата кабинкови лифта за около 1 час до пистите ще се транспортират близо 6000 скиор. Концесионерът е готов за около година да я построи. През зимните месеци, когато Пирин е в сняг, ще се правят планове, изчисления, трасиране, а от май до есента ще се извършва реалното строителство на терен.
Друго важно предимство на втората кабинка е и опазването на околната среда. Лифтовете са най-екологичният транспорт в планините и извеждат оттам колите, които замърсяват въздуха и природата, казва Обрейков.
Сега част от туристите предпочитат да стигнат до пистите с автомобили като алтернатива, вместо да чакат на опашка. Има четири паркинга, но те бързо се запълват и хората започват да оставят колите си край пътя. Получава се дълга колона от около 2-3 км, задръстване на движението и дори в пикови моменти - затваряне на пътя.
Това каза Иван Обрейков, маркетинг директор на фирма "Юлен", концесионер на ски зоната в Банско. Допуска обаче, че каквото и решение да се вземе, т.нар. Зелени веднага ще го обжалват в съда, както правят вече години наред.
Банско заяви: Последна година без втора кабинка (СНИМКИ)
Вече осма година въпросът с изграждането на втори кабинков лифт се протака заради различни процедурни хватки, обжалвания и пречки, заложени в плана за управление на Национален парк "Пирин". Сега се очаква промяна в действащия план, който не забранява изграждане на спортни съоръжения.
За това настоява кметът на Банско Георги Икономов пред Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Категоричен е, че докато се приеме новият план за управление на НП "Пирин", може да се промени старият и да се даде зелена светлина за изграждането на втората кабина. А новият план, който би трябвало да действа от 2014 г., още не е в сила и приемането му се бави заради съдебни дела.
Пред единствения лифт, който отвежда скиорите от Банско до пистите, в най-натовареното време от около 9.00 до 11.00 ч. се вият огромни опашки и хората чакат по 2-3 часа, за да се качат и стигнат зоната, пише "24 часа".
Банско излиза на протест с искане за втори лифт
Капацитетът на съществуващата кабинка е около 2200 души на час. Разстоянието, което изминава от начална станция до крайната станция на Бъндеришка поляна, е близо 7 км и се пътува около 22 минути при средна скорост от 6 м/сек при добро време. При вятър скоростта се намалява заради изисквания за безопасност.
В същото време средно дневно скиорите са поне 6000-7000, като голяма част от тях пристигат на началната станция по едно и също време и струпването става огромно. "Хората си плащат карти, за да карат ски, а са принудени да губят часове в чакане на опашка. Увеличихме работното време, като в пикови дни лифтът започва работа в 7.30 ч., но и това не решава проблема, защото не може да принудим туристите да идват толкова рано и едва ли не да им правим график кой кога да идва. Все пак всеки сам избира кога да се качи до пистите", допълни Обрейков.
С годините Банско се утвърди като един от най-предпочитаните зимни курорти и туристите стават все повече. Заради това строената преди повече от 10 години кабинкова линия няма достатъчно капацитет.
Снимка: Юлен
Фирмата концесионер е готова да изгради втора, която да тръгва от Банско, а крайната станция да е на местността Шилигарника, откъдето почват част от пистите. Така и скиорите ще бъдат разпределени между двата основни пункта на ски зоната - Бъндеришка поляна и Шилигарника, за да не се струпват всички на едно място.
В Банско са готови за зимния сезон, бизнесът и туристите чакат втора кабинка
Философията на новата кабинка е точно такава - да се раздели потокът от скиори и една част да отидат към "Бъндерица", "Томба" и "Тодорка" със сегашната кабинка, а другите да стигнат до Шилигарника, където да бъдат поети лифтовете на Железния мост, на Петицата и на Десетката и Тройката по "Балканиада".
"Имаме идеен проект, но не сме навлизали в детайли около евентуален строеж на втора кабинка. По предварителни разчети това би ни струвало около 20 млн. евро. В непрекъсната връзка сме с най-добрите производители на тези съоръжения и ако ни се разреши, веднага започваме конкретни преговори и реална работа", допълни Обрейков.
Работен проект досега не е правен, защото, след като няма категорично разрешение, че може да се изгражда това съоръжение, е безсмислено да се изработва такъв.
Китайци ще се обучават в Банско за Зимната олимпиада в Пекин
Вече има много по-модерни кабинкови линии и вероятно точно такава ще бъде купена и монтирана и в Банско. Проучва се възможността кабините да са 10-местни и да се движат с по-висока скорост. Капацитетът на линията би могъл да е около 3000 души на час. Така с двата кабинкови лифта за около 1 час до пистите ще се транспортират близо 6000 скиор. Концесионерът е готов за около година да я построи. През зимните месеци, когато Пирин е в сняг, ще се правят планове, изчисления, трасиране, а от май до есента ще се извършва реалното строителство на терен.
Друго важно предимство на втората кабинка е и опазването на околната среда. Лифтовете са най-екологичният транспорт в планините и извеждат оттам колите, които замърсяват въздуха и природата, казва Обрейков.
Сега част от туристите предпочитат да стигнат до пистите с автомобили като алтернатива, вместо да чакат на опашка. Има четири паркинга, но те бързо се запълват и хората започват да оставят колите си край пътя. Получава се дълга колона от около 2-3 км, задръстване на движението и дори в пикови моменти - затваряне на пътя.