Когато попаднете в капана на натоварения трафик, сигурно си мислите: „След като колите ни станаха толкова по-добри в сравнение с миналото, не трябваше ли и пътищата ни да са много по-различни от тези, с които разполагаме?".
Да, това, разбира се, е необходимо. Градовете навсякъде по света са изправени пред огромни транспортни предизвикателства - задръствания, проблеми във връзка с безопасността на пътуващите, неадекватна транспортна инфраструктура, замърсяване на околната среда.
Същевременно ефективният транспорт е един от факторите с определящо значение за икономическата конкурентоспособност на даден град. Например сериозните задръствания имат също така сериозно икономическо отражение - те струват средно между 1% и 3% от БВП на града. Не по-малко важно е, че транспортните проблеми се споделят от всички жители на града и директно засягат качеството на техния живот.
Претоварените пътища изискват нов подход
За да се справят с транспортните предизвикателства, много градове се впускат в битка за осигуряване на адекватна инфраструктура. Но в САЩ например за периода 1982 - 2001 г. Населението е нараснало с по-малко от 20%, а трафикът - с 236%. В много случаи изграждането на нови пътища вече не е възможно. Остава възможността да бъде внедрена интелигентност в пътищата и в превозните средства с използването на пътни сензори, радиочестотни идентификатори и системи за глобално позициониране.
Важно е да осъзнаем, че не е достатъчно да се фокусираме само върху отделни компоненти на транспортния проблем, водещи до мерки като построяване на нов мост, разширяване на пътя и т.н. Необходимо е да обърнем внимание на връзките в цялата система, както и на взаимодействието є с много други системи - вериги за доставки, околна среда и т.н. „Интелигентният трафик", все още не е обичайна практика, но вече не е и само визия за бъдещето. Със съдействието IBM в много градове по света се внедряват интелигентни транспортни системи и вече са постигнати впечатляващи резултати.
Реализираното в Сингапур решение дава възможност жителите на града да използват една и съща смарт карта, за да пътуват с автобус, влак, такси, заплащане на паркинг, както и за електронни разплащания при покупки на дребно. Интегрираните услуги допринасят за удобството на жителите на града и им осигуряват по-голяма свобода на придвижване.
В Лондон реализираната система за управление на задръстванията успя да редуцира трафика до нивата му от средата на 80-те години.
В Стокхолм, с внедряването на нова интелигентна система за събиране на таксите за използване на пътната инфраструктура, е постигнато впечатляващо редуциране на трафика и въглеродните емисии. В следващите страници можете да научите повече подробности за това решение.
В Стокхолм няма задръствания Един проблем е актуален в много градове по целия свят - наличие на много превозни средства при недостатъчно пътища. Доскоро Стокхолм не беше изключение - в града ежедневно се движеха над половин милион автомобила. През 2005 г. бе отчетено, че средното време за ежедневно придвижване на жителите на града се е увеличило с 18% спрямо предходната година. Затова в началото на 2006 г. Държавното пътно управление на Швеция (SNRA) и градският съвет на Стокхолм обявиха експериментално въвеждане на данък за автомобилни задръствания - система за събиране на такса за пътуване в града, аналогична на прилаганите в Сингапур, Лондон и Осло. Въвеждането на данъка имаше за цел не само намаляване на задръстванията, но и постигане на допълнителни ползи - усъвършенстване на обществения транспорт и намаляване на замърсяването на околната среда.
Правителството планира да използва постъпленията от новия данък за строителството на окловръстен път. Изпитателният период продължи от януари до юли 2006 г., след което бе взето решение данъкът да бъде въведен от началото на 2007 г.
Осъществяването на проекта
За да се реализира събирането на таксите бе необходимо решение осигуряващо разпознаването на автомобилите и определяне на дължимите суми, както и възможност за получаването на начислените такси от собствениците на автомобилите. С помощта на IBM и партньори на компанията е изградена информационна система, която решава изброените задачи. Решението използва фотокамери и специални технологии за разпознаване на изображения. Идентифицирането на автомобилите и начисляването на дължимите суми се постига от изградените 18 контролни пункта, разположени по пътищата, от които се осъществява влизането и излизането от Стокхолм. Таксите за пътуване в града зависят от времето на денонощието - в пиковите часове са по-високи.
Технологичното решение
❶ Превозното средство минава през първи лазерен лъч, задействайки приемо-
предавателните устройства
❷ Приемо-предавателните устройства засичат вградения в колата сензор, като отчитат часа, датата и нужната такса.
❸ Едновременно с това камера заснемапредната част на превозното средство с
регистрационния знак.
❹ Преминаване през втори лазерен лъч - превозното средство минава през вто-
рия лазерен лъч, като задейства втората камера.
❺ Втората камера заснема задния регистрационен знак на превозното средство.
❻ Заплащане за употреба - таксите за използване на път се вземат от сметката на шофьора или се трупат към сметка, която по-късно се заплаща онлайн или
по банков път.
Резултатите
Системата за събиране на пътните такси допринася за редуциране на задръстванията и повишаване качеството на живот на жителите на Стокхолм. Към края на изпитателния период интензивността на движението в града е намаляла с 25%. Наложило се е да бъде променено разписанието на обществения транспорт, тъй като при ненатоварения трафик скоростта на движението се е повишила. Оборотът на търговските обекти в центъра на града е нараснал с 6%.
В допълнение:
- Броят на пътниците използващи обществения транспорт е нараснал с 6%
- В резултат на намалената интензивност на движението в центъра на Стокхолм, вредните емисии, отделяни от автомобилния транспорт, са с 14% по-малко
- Съдържанието на CO2 във въздуха в центъра на Стокхолм е с 40% по-ниско, а в периферията на града е намалено с 2-3%.