1,3 млн. евро загуби  за българските авиокомпании заради вулкана
1,3 млн. евро загуби за българските авиокомпании заради вулкана / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Йовко Йоцев
28351
Йовко Йоцев
Пламен Станчев
  • Йовко Йоцев
  • Пламен Станчев

40 отменени полета на български авиокомпании и 1,3 милиона евро пропуснати приходи - това са данните за момента за загубите за авиопревозвачи у нас вследствие на затварянето на въздушното пространство в Европа след изригването на вулкана в Исландия. Това съобщи в предаването „Седмицата” на Дарик Йовко Йоцев, главен секретар на Асоциацията на българските авиокомпании и добави:

„През тези няколко дни нито една от авиокомпаниите не е поставяла като първи аргумент финансовата страна на въпроса. Определено това се отнася за българските. Самият факт, че ние все още не успяваме да преценим какви са точно пропуснатите разходи показва, че приоритет през тези дни на българските компании не е бил това да оценяват колко биха били загубите, а приоритетът при всяко положение е бил тези пътници да бъдат превозени, така че да се запази имиджът на авиокомпанията, но при всяко положение превозът да бъде безопасен. Що се отнася до пропуснатите приходи, засега числото е в порядъка на 1,3 милиона евро. Има обаче още един фактор, който в момента се оценява. Заради неизпълнените полети на други авиокомпании, с които българските авиокомпании имат сключени договорни взаимоотношения, част от пътниците, които те трябваше да превозят от наше име, също така не са били превозени. В момента се прави оценка колко пропуснати ползи ще се реализират в резултат на това. Тези 40 полета са неизпълнени само от „България Ер”.

Добра организация от страна както на българските, така и на чуждите авиокомпании и съпричастност от страна на пътниците – така описа ситуацията на Летище-София в последните дни изпълнителният директор на аеропорта Пламен Станчев в предаването „Седмицата”. Ето какво още каза той за Дарик.

„В сравнение с други периоди на регулярност, които сме наблюдавали на Летище-София заради мъгла, снеговалеж или други метеорологични условия, този път авиокомпаниите недопуснаха струпване на големи опашки пред техните гишета на двата терминала. Авиокомпаниите отвориха бюрата си за продажба на билети в почивните дни – в събота и неделя, за да могат пътници, които желаят да им бъдат възстановени парите за билетите да не идват до летището. Тези, които бяха дошли до летището, бяха обслужени много бързо. Това е основната разлика, която наблюдавах аз в сравнение с други случаи на нерегулярност – липса на големи струпвания на пътници. Другото нещо, което ми направи впечатление, е голямата съпричастност и пълното разбиране, която проявиха пътниците. Не видях нервни, роптаещи, опашки. Пътниците бяха добре информирани, бяха наясно защо се налага анулиране на техните полети. Това показва добрата работа по информираността на пътниците както от страна на авиокомпаниите, така и на средствата за масова информация, медии и не на последно място на Летище-София”.