Около 7000 души няма да успеят да се пенсионират заради вдигането на възрастта
Около 7000 души няма да успеят да се пенсионират заради вдигането на възрастта / снимка: Sofia Photo Agency, архив, Юлиана Николова
Около 7000 души няма да успеят да се пенсионират заради вдигането на възрастта
59399
Около 7000 души няма да успеят да се пенсионират заради вдигането на възрастта
  • Около 7000 души няма да успеят да се пенсионират заради вдигането на възрастта

Пари за увеличение на обезщетението за втората година от майчинството няма, а половината от пенсионерите ще получават доходи около линията на бедността. Това заяви в интервю за "Дарик" управителят на Националния осигурителен институт Бисер Петков. По думите му в общественото осигуряване са определени малко повече пари за обезщетения за безработица, около 7000 души няма да успеят да се пенсионират заради вдигането на възрастта от 1-и януари догодина с четири месеца. Петков отказа да коментира в детайли политиката по реформиране на пенсионната система, но бе категоричен, че с решението за поетапно вдигане на възрастта, което влезе в сила от началото на тази година, вече е направена решителната крачка за стабилизиране на системата.

За предвиденото вече и гласувано увеличение на пенсиите от 1-и април следващата година в бюджета на държавното обществено осигуряване са предвидени разходи за пенсии в размер на около 600 милиона повече от тазгодишния бюджет, като всъщност по-голямата част от тях, около 500 милиона лв. ще осигурят изплащането на по-високия размер на пенсиите от 1-и април за оставащите девет месеца от годината, т.е. конкретно на въпроса ви, сумата за това увеличение за финансирането е около 500 милиона лв.

Колко са хората, които ще получат 5 лв. увеличение? Това са пенсионерите, които получават минимална пенсия, и колко е обратният случай, тези, които ще получат максималните вече 770 лв. от 1-и април?

Това, което имаме като данни в Националния осигурителен институт, че около 16 процента от получаващите пенсии получават пенсия в минималния размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст, който сега е 145 лв. Приблизително на този брой лица или тази част от пенсионерите ще получат предвиденото увеличение, минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст от 5 лв., т.е. ще получават 150 лв. от началото на месец април следващата година. Около 50 хиляди са пенсионерите, които получават пенсия в ограничен размер, който тази година е 700 лв. Всъщност голяма част от тях на практика ще се възползват от по-високия размер, който е предвиден да се изплаща, на максималната пенсия от 1-и април следващата година 770 лв., като една част от тези пенсионери вече ще получават фактически действителния размер на пенсията, който им отпуснат, а не ограничения.

Колко ще бъде средната пенсия?

Пенсията, средната, ще бъде над 290 лв. Коефициентът нетният на заместване ще бъде над 56 процента.

Нямаше ли начин да бъдат увеличени и майчинските през втората година? Това беше може би най-спорният текст в закона.

Да, това беше текст, който се дебатира. Всъщност нашите разчети показват, че за да се осигури увеличение на размера на обезщетението за отглеждане на малко дете от сегашните 240 лв. на предлаганите 310 лв. изисква допълнителен разход, да се финансира допълнителен разход над 30 милиона лв.

Тоест категорично нямаше да се намерят?

Да, бюджетът няма резерви, предвидени в този вид, който да позволи плащането на такъв разход допълнително.

Като калкулираме тези 16 процента от пенсионерите, които ще получават минимална пенсия, и вероятно голям процент, които ще са между минималната и тези 290, плюс майките от втората година, горе-долу колко хора ще живеят под прага на бедност?

Трудно е да отговоря с конкретна величина на конкретно вашия въпрос, но някъде около половината от пенсионерите на практика получават пенсия в основен размер, който е около постановената нова величина на прага за бедност. Имам предвид тези двеста и четиридесетина лева, които са предвидени от следващата година.

Как ще се отрази на бюджета на НОИ различните пера, по които би трябвало да дойдат повече приходи, да речем увеличеният максимален осигурителен стаж, минималната работна заплата, която също ще донесе малко повече приходи? Няма ли това да позволи определени луфтове, в които да се намерят пари?

Тези по-високи разходи, основно за пенсии, за които стана дума, се предвижда тяхното финансиране с по-високи осигурителни приходи в размер на около 450 милиона, като конкретно бюджетът предвижда и източниците, от които ще бъдат финансирани тези по-високи осигурителни приходи, както и един по-висок трансфер от държавния бюджет, който да финансира този по-висок разход. Като искам да подчертая, че предвиденият и планираният размер на субсидията от държавния бюджет за покриване на превишението на разходите над приходите, това, което разбираме като дефицит в бюджета на държавното обществено осигуряване за следващата година, е около милиард 910 милиона, т.е. не по-висок, дори с няколко милиона по-нисък от планирания за тази година.

Колко хора ще имат проблем с пенсионирането заради поредното вдигане на възрастта, което следва от първи април според промените, които вече са в сила?

Нашите очаквания са, че следващото увеличение в изискуемата възраст за пенсиониране с четири месеца от началото на 2013 година ще ограничи пенсионирането на около седем хиляди лица, т.е. по-друг начин отговорено, предвиждаме, очакваме, че средногодишният брой на пенсионерите за следващата година ще бъде със седем хиляди по-малко от тази.

Имате ли прогноза за това колко ще бъдат безработните догодина? Защото и официалните прогнози за равнището на безработицата, и различни анализатори потвърждават, че вероятно тя ще остане висока. Т.е. ще има ли пари в НОИ да плаща толкова много нови обезщетения?

Прогнозите за размера на планираните обезщетения за безработица са правени на база на официалните прогнози за равнището за безработица през следващата година, които са били актуални към момента на разработване на бюджета през месец септември. Като освен този основен параметър, разбира се, съществено е и каква част от тези безработни ще имат право на обезщетение и какъв ще бъде размерът на обезщетението. Така че планираните средства за изплащане на парични обезщетения за безработица през 2013 година са малко по-високи от размера, планиран за тази година.

Дадоха ли резултат различните мерки, с които се опита да се ограничат различните начини за източване на НОИ?

Контрол върху разходите на държавното обществено осигуряване е възложен на НОИ и той го извършва съгласно правомощията, които са му дадени в закона, законът за социално осигуряване, а по отношение на болничните, на инвалидните пенсии, които съответно са изплащани на база на преценка лекарска, медицинска преценка, контролните органи на НОИ могат да обжалват съответно експертните решения, болнични листове. И това се прави като... всъщност като цяло броят на обжалваните експертни решения, имам предвид по отношение на решения на ТЕЛК-овете, е нараснал през тази година, обхватът на контрола се е разширил с оглед на това, че подлежат на контрол всички експертни решения, които са с установена трайна неработоспособност над 50 процента. Така че в това отношение НОИ прави каквото е възможно, което законът му е гарантирал, за да ограничи тези измами и оттам неправомерно изразходване на средства от фондовете на държавното обществено осигуряване, както и когато установи, че по отношение на други рискове, краткосрочни, примерно получаване на обезщетения за оглеждане на малко дете, или пък... между една и две години, също контролните органи предприемат необходимите действия.

Прекрати ли се практиката работодателите да изпращат в болничен своите служители, ако не могат да им осигурят работа? Това всъщност беше мотивът, с който се направи промяната преди време първите три дни да се поемат от работодателя, от болничните.

Това именно е и един от мотивите тази временна досега мярка да се възприеме като трайна норма в Кодекса за социално осигуряване от следващата година. И това е в унисон с европейската практика, която предвижда работодателят, осигурителят съответно да поема обезщетението за едни по-дълги периоди, в сравнение с този, установен в нашия закон, както и наличието на така наречени изчаквателни периоди, в които лицата съответно не получават обезщетения или рискът се поема за тяхна сметка.