/ Istock
До 2025 г. Gen Z трябва да съставлява около 27% от работната сила, което налага спешно работодателят да се опита да разбере младите – и как да изкара най-доброто от тях

Различни проучвания казват, че до 2025 г. около 27% от световната работна сила ще е съставена от представители на поколението Z, което сме приели да наричаме Gen Z. Това са хората, родени между 1995 и 2009 г.

Макар че често са критикувани заради радикални социални ценности, техният прогресивен характер ги прави активи за всяка компания, която цени иновациите.

Случвало ли ви се е да напишете SMS на някой, че сте му изпратили имейл? Ако отговорите положително на този въпрос, значи сте от т. нар. поколение Y, известно като Милениал. Да не говорим за едно поколение по-надолу – Х, тези, родени между 1965-79 година, т.е. хората, на която възраст са родителите на Gen Z.

Това значи сблъсък не на поколения, а на цивилизации. Социалните и културните различия са толкова големи, че всеки мениджър трябва да мине ускорен курс на преобучение, за да успее да канализира цялата енергия в правилната посока, а не в посока на противопоставяне.

А за тези различия говорят много проучвания. Според едно от тях близо две трети (над 60%) от анкетираните служители от Gen Z казват, че общото им благосъстояние се отразява на работата им. Освен това 20% са установили, че благосъстоянието им вреди на производителността им на работното място – нещо вярно само за 8% от хората на възраст 55-69 години (т. нар. бейби бумъри).

Въпросното проучване, проведено сред над 4000 служители, разкрива, че 80% от тях са по-продуктивни, когато са здрави и щастливи. Кой ти е питал родителите ни дали са щастливи на работното си място?!

Информацията е супер достъпна за Gen Z, те често разчитат на своите устройства за придобиване на нови умения. Зависимостта им от мобилните
устройства и социалните мрежи тежи като дамга над цялото това поколение. По-възрастните изтъкват този факт като основен техен минус. Предходните поколения никога не са били критикувани в същата степен за това, че се възползват от ресурсите, с които разполагат.

Разнообразно, приобщаващо и прогресивно

Gen Z е най-разнообразното поколение в човешката история. При него се откроява по-голямо расово, полово и етническо разнообразие. Поради това Gen Z има по-прогресивни, приобщаващи ценности и политически пристрастия от много от техните родители, баби и дядовци. Това са хора, които често са запалени по социалната и екологична справедливост.В резултат на това Gen Z са склонни да бъдат целенасочени, както в личния, така и в професионалния си живот.

Представителите на Gen Z търсят работни места, които ценят индивидуалния принос и изява, толерират разнообразието по „високите етажи“.
Много са привлечени и от компании, които се интересуват от изменението на климата и следят въглеродния си отпечатък, което отговаря на визията на младите за по-добър свят.

Автентичен, прозрачен и независим

Родени застъпници и активисти, тези свободомислещи хора са силни, упорити и не се страхуват да се борят за това, което е правилно. Те ценят дълбоко автентичната комуникация, прозрачния диалог и способността да функционират независимо, особено в професионална среда.

Грижа за здравето и благосъстоянието

Много хора от поколението Z не пият и не пушат. Те се интересуват от здравословно хранене и добрата фигура, оставяйки зад гърба си йо-йо диетите и обсесиите на предишните поколения.

Прагматичен и фокусиран върху финансите

Работната сила от Gen Z цени различни елементи от своята кариера в сравнение с много служители от по-старите поколения. Тези млади служители имат специфични нужди на работа поради различията в света, в който са израснали. За да привлекат и задържат служители от Gen Z, работодателите трябва да насърчават култура на работното място, съобразена с техните ценности и съобразена с техните силни страни.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня