Само през този уикенд шофьорите ще бъдат ощетени с десетки милиони евро при зареждането с бензин или дизелово гориво, съобщи днес най-голямото сдружение на потребителите в Италия.

"Нереализираното намаление на цените на течните горива по бензиностанциите ще струва на италианците 75 милиона евро само за придвижване по автомагистралите и главните пътища на 29 и 30 август. Искаме спешна намеса на Финансовата полиция, която да извърши проверки по бензиностанциите с цел да се избегне поредният "грабеж" в ущърб на потребителите и да бъдат санкционирани всякакви спекулации", се подчертава в протестната декларация на Координационния орган на асоциациите за опазване на околната среда и защита на правата на потребителите (КОДАКОНС).

„Бездействието на правителството в областта на течните горива е неприемливо и се обяснява с факта, че държавата печели, като не предприема мерки за намаляване на цените на бензина. От тези 75 милиона евро, които италианците ще похарчат в повече при завръщането си от ваканция, по-голямата част в размер на близо 49 милиона ще инкасира държавата под формата на данъци и акцизи. Ето защо ние не изключваме предприемането на действия за търсене на отговорност от държавата, както и на съдебни искове за обезщетения от страна на петролните индустриалци и правителството, за да бъдат възстановени разноските, които гражданите са понесли поради неосъщественото намаление на цените на дребно на бензина и на дизеловото гориво", се посочва още в съобщението.

В Италия 65 процента от всеки продаден литър бензин отиват за данъци и акцизи. Докато цената на петрола непрекъснато спада на международния пазар, цената на бензина остава непроменена. По данни на министерството на икономическото развитие, към 24 август литър бензин струва средно 1,54 евро, а литър дизелово гориво 1,38 евро. Оказва се, че тези цени са значително по-високи в сравнение с 2009 година, когато цената на суровия петрол също е била около 40 долара за барел, но литър бензин се е продавал за 1,30 евро, а дизел - за 1,10 евро. Дори да се вземе предвид разликата в курса на долара спрямо еврото (1,28 тогава и 1,15 сега), пак не може да се прикрие значителното повишение на ДДС и акцизите.



Традицията да се увеличава акцизът на бензина за набиране на извънредни фондове води началото си от Бенито Мусолини, който през 1935 година налага повишение с 1,90 италиански лири на литър, за да финансира войната в Абисиния (днешна Етиопия и Еритрея). Този похват е използван за военни нужди по време на кризата със Суецкия канал през 1956 година и за мироопазващите мисии в Ливан (1983 г.), и в Босна и Херцеговина (1996 г.), както и за хуманитарна помощ през войната в Либия (2011 г.).

Най-често, 7 пъти, е увеличаван акцизът на бензина за набиране на средства за ликвидиране на последиците от природни бедствия. Намирал е приложение и в други сфери - за финансиране на браншови трудови договори, за поддържане и съхраняване на културни паметници и за покриване на държавни разходи. В италианския език дори е въведен специален термин (балдзело) със значение на "епизодично облагане с данък или акциз".

Оттук се преминава към следващия подход, известен като "данък върху данъка", при който върху повишения вече акциз на бензина се начислява ДДС.

Специалистите от КОДАКОНС тълкуват тази практика като своеобразен "банкомат", от който правителството може по всяко време да тегли пари от джоба на автомобилистите.

Източник: БТА