16 хиляди са децата със специални потребности, а ресурсните учители не достигат
16 хиляди са децата със специални потребности, а ресурсните учители не достигат / DarikNews.bg

16 хиляди са децата със специални потребности в България, а ресурсните учители не достигат, алармираха във Велико Търново от Националната асоциация на ресурсните учители в България.


“Около 1500 ресурсни учители трябва да обслужват такива деца, като нормативът  да ограничи заниманието на един учител с най-много десет проблемни деца”, обясни Калина Христова, председател на Националната асоциация на ресурсните учители в България. Около 1 200 са ресурсните учители, което на практика означава, че в момента има недостиг на около 300. В началото на следващата учебна година недостигът ще стане още по – голям”, обясни още  Христова.

Националната асоциация на ресурсните учители  проведе тридневна Школа за училищно приобщаване 2017 в Арбанаси. В нея се включиха близо 100 специалисти, работещи с деца със специални потребности от цялата страна.

“Съгласно указанията на МОН във връзка с влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование, както и на Наредбата за приобщаващото образование, директорите на училищата и детските градини в страната са длъжни да осигурят специалисти за осигуряване на допълнителна подкрепа за личностното развитие на деца, които са оценени като нуждаещи се от такава грижа. С влизането на новите финансови стандарти от месец януари тази година,  директорите на училищата и детските градини ще получават и финансиране за предоставянето на тази допълнителна програма”, обясни Камен Дамянов от Асоциацията.

Над 150 ресурсни учители са преминали на работа в детските градини и училищата, а процесът ще продължи през цялата учебна година. Идеята е да се осигури ресурсно подпомагане на място, защото ако в едно малко населено място има по 1 или 2 такива деца, а минимумът за назначаване на ресурсен учител е 5, тогава в центровете по общини ще  се осъществява подпомагането на децата, обясниха още от Асоциацията.

“Ние ще поставим искания ресурсните учители да работят максимум с 10 деца. В момента в Наредбата пише, че трябва да работят минимум с 5 деца, но не е посочен максимум. Така директорите на училища на място могат да решат да натоварят един учител  и с 20 деца. Това обаче ще доведе до спад в часовете по индивидуална работа с децата и ще понижи качеството на предоставената допълнителна подкрепа”, обясни Дамянов.

Заради недостига на ресурсни учители,  много директори назначават на работа неквалифицирани кадри. Това също е проблем, защото при неполучаване на професионална подкрепа за проблемно дете, може да се стигне до отпадането му от училище, алармираха още от Асоциацията. Освен това в очакване на отпуснатите средства, директорите назначават ресурсни учители на минималната учителска заплата от 660 лева, което не ги удовлетворява, защото имат квалификации.

Друг проблем е, че повечето директори не правят разлика между обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие.  Така се стига до случаи  като нашумелият в последните дни  -  с детето от 19 – то училище в София. “Няма училище, в което да няма такова дете. Но не се дава гласност. Просто такива деца се преместват в друго училище, но това не решава проблемите им”, обясниха от Асоциацията. “Ние сме против преместването в друго училище, защото така проблемът не се решава, а се задълбочава, защото се сменя и познатата за детето среда”, обясни още Дамянов. Ако детето проявява агресия, като в случая, може да се търси комбинирана форма на обучение. Когато е спокойно да учи с останалите деца, а в моментите на агресия да преминава на индивидуална помощ от ресурсен учител. Но детето ще бъде в училище, защото нищо не може да замести училищната среда, категорични са специалистите. Проблемът на конкретното дете е бил от 2 години и това не е първото му преместване в друго училище. Оказало се, че то е със знания, които надхвърлят възрастта и класа му. В подобни случаи става ясно, че системата на общото образование не може да открива  и по – различните и умни деца.

За такива деца, които са по – талантливи и умни и изпреварват в развитието си децата на тяхната възраст, също има проблеми. Именно ресурсните учители, които са завършили специална педагогика, психология и логопедия са правоспособни да работят с децата със специални потребности. А такива са децата в риск, с изявени дарби или със заболявания.

Две са нивата на подкрепа – обща и допълнителна, но много от директорите не успяват да ги диференцират, коментира още Калоян Дамянов. Като вариант за осигуряване на допълнителни специалисти, той посочи преквалифициране на педагози с осигурени специални средства, което е проблем особено в малките населени места.

Процесът за влизане на ресурсните учители в учебно-възпитателните заведения в страната ще продължи около година след старта на новия Закон за училищното и предучилищното образование.

Заради всички проблеми обаче, ресурсните учители ще проведат срещи в цялата страна и ще настояват за Наредба за приобщаващо образование и промени в Закона за образованието.