пари
пари / ThinkStock/Getty Images
Планът на териториалната  дирекция за 2017 г., която включва седемте области от Велико Търново до Видин, е преизпълнен с 9 %, съобщи нейният директор Ивайло Здравков. Той обобщи резултатите от работата на приходната агенция във Велико Търново през 2017 г. и отбеляза, че е удовлетворен от постигнатото. 9 % ръст в преизпълнението на плана за 2017 г. постигна ТД на НАП В. Търново спрямо 2016 г. Поставените цели през 2017 г. са свързани с намаляването на административната тежест, доброволното плащане на задълженията, подплатени с доверие и прозрачност отстрана на приходната агенция. Приходите за 2017 г. са със 126 млн. лв. повече, като събраните суми  надхвърлят 1 075 млн. лв. НАП В. Търново води политика на насърчаване на  доброволните плащания на гражданите. Вследствие на успешните мерки, тенденцията е да нарастват доброволните плащания, като през 2017 г. просрочените задължения  са намалени с 22 %. Събрани са с 5,5 % повече просрочени вземания, в сравнение с 2016 г. Осъществени са 7281 контакти по телефона с лица с нововъзникнали задължения и 1995 срещи с лица, имащи задължения в големи размери. Заявленията за частично плащане са 618 бр., а разпорежданията за разрешение за неотложни плащания са 778 бр. Наложени са 219 възбрани на недвижими имоти и 524 запори на движими вещи. Под непрекъснат мониторинг са 362 лица със задължения над 100 хил. лв. Наблюдаваните длъжници със задължения над 50 хил. лв. /общата им сума е почти 66 млн. лв./ са 973. Организирани са 475 публични продажби /58 % повече/ чрез търг, в които са събрани  над 2 млн. лв. По отношение на конфискуваното имущество, придобито по престъпен начин, са осъществени 75 продажби, донесли през 2017 г. 434 хил. лв.

Акцент в контролната дейност е нейното оптимизирането. Много и различни кампании се осъществиха през изминалата година – запечатване на обект за срок от 30 дни, електронни проверки и ревизии, вкл. на онлайн търговци, вечерни проверки, проверки на горивата, масовите събития на открито, проверки на касите за наличност на пари в брой и проверки за отчитане на приходите в къщи за гости.

НАП оповестява на страницата си всички обекти, подлежащи на запечатване за 30 дни. Новото е, че запечатването се прилага и към трето лице, стопанисващо обекта, при условие, че е уведомено. 132 електронни проверки са приключили, докато при електронните ревизии приключени са 27 и при тях са установени задължения за 4 240 000 лв. От октомври 2017 г. до края на годината са осъществени 176 т.нар. „вечерни“ проверки и при повечето от тях са открити нарушения. От 108 оперативни проверки при горивата, 53 са завършили с издаване на акт за установяване на административно нарушение /АУАН/, а 43 са приключили със запечатване на обекта. Внесените обезпечения са в размер на 4 271 000 лв. Масовите проверки на събития на открито в териториалната дирекция са 222, отнасящи се за 56 мероприятия, на които са издадени  157 АУАН. Извършените проверки за установяване на касовата наличност са 62. В периода юли-август 2017 г. са извършени контролни действия спрямо лица, стопанисващи хотели, къщи за гости и др., завършили с основания за възлагане на ревизии, някои от които са завършили с издаване на АУАН.

Директорът Ивайло Здравков информира за промените в ДОПК и ЗКПО, касаещи комплексното административно обслужване и отпадането на задължението за подаване на годишна данъчна декларация от данъчно задължени лица, които не са осъществявали дейност през съответната година. Така също информира и за предстоящите издания на външно комуникационните кампании на приходната агенция – лотария с касови бележки, „Заплата в плик“ и „Влез в час с данъците 4“.

Директорът на дирекция „Обслужване“ Петко Николов разясни акцентите и новостите в данъчно-осигурителното законодателство и по-конкретно, плащането чрез виртуален и физически ПОС терминал на НАП, в сила от 1 февруари. В НАП-Велико Търново до момента са подадени 1075 годишни декларации за облагане на доходите на физическите лица  за 2017 г., като 68 % от тях са по електронен път. При юридическите лица броят на подадените е 435. Николов напомни за изтичащите на 31 януари срокове: при ползване на отстъпка по чл.50 от ЗДДФЛ, промяната при осигуряване на самоосигуряващите се лица,  за декларациите от платци на доходи за 4-то тримесечие на 2017 г., които се подават само по електронен път. Освен това, той засегна и някои други промени в ЗКПО, ДОПК и ЗДДФЛ и припомни, че от 2018 г., с промяната в размера на минималната работна заплата на 510 лв., се променя и вноската за здравно осигуряване на 20,40 лв., а размерът на максималния осигурителен  доход е 2600 лв.