Варна – сред първенците по молове
Варна – сред първенците по молове / БГНЕС, архив

Рекорден обем нови търговски площи и ниски нива на потребление характеризират пазара на търговски площи през второто тримесечие на 2010 година, според доклад на Forton International. По данни на компанията през периода са пуснати в експлоатация 163 000 кв.м. търговски площи, основно в резултат на откриването на мащабни проекти в трите града – София, Пловдив и Варна. Така към края на месец юни общият обем модерни търговски площи в страната възлиза на 485 000 кв.м. В резултат на това страната ни се покачи в европейската класация за търговска площ на 1000 души население, изпреварвайки Украйна и Гърция по този показател. На 1000 българи вече се падат средно по 63.89 кв.м. търговска площ, като показателят е най-висок в Габрово - 279 кв.м. и във Варна - 278 кв.м. В Габрово функционират два сравнително големи търговски центъра при население от едва 65 000 жители, докато Варна дължи позицията си на отварянето на мол, който предлага 52 000 кв.м. търговска площ

Въпреки свитото потребление интересът към първокачествените локации остава висок. Това е най-вече валидно за новите модерни търговски площи в София.
В продължение на тенденцията от 2009 година и в моловете, и по търговските улици се отчита сериозно намаление на наемните нива. Интересен факт е, че все още наблюдаваме съществена разлика между наемите в моловете, отворени в периода 2006-2008 г., и новооткритите търговски центрове, като наемните нива в по-старите обекти остават по-високи, тъй като договорите за наем при тях са подписани преди 2008 г.

Наемите на главните търговски улици достигнаха своите най-ниски нива от 2002 година насам. Спадът на годишна база е над 30% за София и близо 43-50% за другите големи градове. Ниските наемни нива активизират една от дългоочакваните тенденции – окрупняване на помещенията и оформяне на по-малко на брой, но по-големи магазини, които ще удовлетворят изискванията и търсенето на големите световни марки. Тези компании имат достатъчната финансова стабилност да разширяват дейността си независимо от икономическите условия и временно свитото потребление. Появата на тези представителни магазини ще промени и облика на самите улици, като ги направи по-привлекателни и ги доближи до тези в останалите европейски столици.

Нивата на доходност за първокласни/висококачествени активи в сегмента остават непроменени спрямо предходното тримесечие и са респективно 9 % за търговските улици и около 9.5% за моловете.

Очакванията на Forton са пазарът да се възползва от по-слабо активния период, за да се преструктурира, като се появят и нови формати на търговски площи. Пример за такива са ритейл парковете, при които инвестиционните разходи са значително по-ниски от инвестицията в търговски център и при това с много по-кратки срокове за изграждане.