Кметът на София Васил Терзиев връща за ново обсъждане доклада за промяната и премахването на две линии от нощния градски транспорт в столицата.

Докладът на Терзиев е внесен като първа точка в дневния ред на утрешното заседание на Столични общински съвет (СОС), качен в сайта на Общината.  

"Нощният градски транспорт и неговото пълно и ефективно функциониране осигурява бърз, безопасен и достъпен начин за придвижване на жителите и гостите на града, сред които и работещите нощни смени", посочва кметът.

Ползва ли се нощният градски транспорт в София: Какво показва експеримент на NOVA

По думите му една от най-видимите и осезаеми последици от практическото закриване на част от линиите и сериозното редуциране на  движението на останалите е, че тези хора ще бъда сериозно ощетени и затруднени, като съществува реална вероятност те да бъдат принудени да използват скъпи алтернативи като таксита, което ще намали финансовата им стабилност и разполагаемия им доход.

В мотивите на доклада за връщане се посочва още, че ще бъдат засегнати и туризмът, културата, сектора на услугите, както и нощната икономика на града. При организиране на нощния градски транспорт и градския транспорт като цяло, следва да се отчете, че той представлява обществена услуга, като основната му цел е да осигури достъпност и мобилност за гражданите. Това от своя страна има пряко отражение както върху качеството на живот на софиянци, така и върху социалната справедливост, смята Терзиев. 

В доклада си кметът посочва още, че не могат да бъдат споделени и аргументите, че нощният градски транспорт генерира загуби за икономиката на София. Може да бъде споделено разбирането, че той има потенциал да допринесе за ръст на приходите от нощната икономика, а също така и за увеличаване на данъчните постъпления в тази връзка. Сериозното редуциране и практическото закриване на нощния транспорт за дните през седмицата по всяка вероятност значително ще намали тези приходи, се посочва в доклада. 

"Представените аргументи за неефективност не могат да бъдат споделени, отбелязва Васил Терзиев. Данните показват, че нощните линии на градския транспорт се използват интензивно от гражданите, а услугата бележи последователен и осезаем ръст през цялата 2024 г.", обяснява кметът.

"В същото време не може да се твърди, че затрудненията във функционирането на дневните линии са свързани с функциониране на нощните. Бройката от осем шофьора на една нощ не може да доведе до реално съдържателно изменение във функционирането на дневния транспорт, особено взимайки предвид факта, че в "Столичен автотранспорт" са ангажирани над 1100 водача", добавя Терзиев. 

По думите му дори обаче да се приеме, че такова отражение би било налице, то ефектът би бил в степента на качеството на услугата в рамките на светлата част на денонощието. От друга страна, приетото решение е за даване на съгласие изцяло да бъдат закрити две от линиите на нощния транспорт, а по отношение на дните от неделя до четвъртък включително, изцяло да бъде закрит целият нощен транспорт.

Ето защо подобренията в организацията на градския транспорт следва да бъдат насочени към оптимизиране на услугата, която обаче да обхваща максимален брой сегменти, а не цялостно закриване на цели сегменти от услугата, се посочва още в мотивите на доклада. 

Спират две нощни линии на градския транспорт в София

Припомняме, че през януари столичните общински съветници гласуваха "за" спирането на две линии от нощния градски транспорт в София, а другите две - да се движат само в петък и събота.

След приемането на доклада, председателят на групата на "Продължаваме промяната - Демократична България" ("Спаси София") Борис Боев заяви, че обещава, че нощен градски транспорт в София ще има, независимо от саботажа на мнозинството в СОС. 

Общинският съветник от БСП и вносител на доклада Ваня Григорова тогава коментира, че "нощният транспорт в София е недоносеното дете на "Спаси София".

Тя определи като манипулация твърдението на формацията, че иска да спре нощния градски транспорт и подчерта, че става въпрос за спирането на две линии, които не се ползват. 

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня

Николета Василева, БТА